خبرگزاری بسیج: علی رضا فیضی یکی از اعضای جامعه معلولان، مشکل بیکاری را از دغدغه های این قشر می داند و در اقدامی اعتراض آمیز در مقابل دفتر ریاست جمهوری خواسته خود را در قالب این بنر به تصویر کشید.
کد خبر: ۸۹۷۸۸۸۵
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ علی رضا فیضی از جوانان پرتلاش و فعالی است که با وجود مشکل معلولیت اما لحظه ای از کار و کوشش دست بر نمی دارد. علی رضا بسیار فعال و پرتلاش هم در زمینه کار برای امرار معاش خود و هم در بحث فرهنگی و اجتماعی است؛ او دبیر کانون معلولان سرای محله نفر آباد و مسئول امداد و نجات و همچنین پیک و بایگان پایگاه بسیج سید الشهداء حوزه 357 شهرستان ری است.

فیضی، تلاش زیادی می کند تا صدای جامعه معلولان را به گوش مسئولان برساند اما می گوید: ظاهرا گوش مسئولان از درد دل های ما پر است. هرچند که می دانست کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست جمهوری شبیه طنز است، اما برای ا ینکه صدای جامعه معلولان را به مسئولان برساند در ساختمان وزارت کشور حضور پیدا کرده و ثبت نام کرد.

او کانال تلگرامی با عنوان فعالیت های سیاسی و حمایت از معلولان در ایران و @ali093068 را راه اندازی کرده است و می گوید: خیلی از مردم از اسم کانال من می ترسند در حالی که این کانال در زمینه حمایت از معلولان در حوزه سیاست و رساندن حرف های معلولان به گوش مسئولان کشورمان فعالیت می کند و من از مردم عزیز خواهش می کنم از این کانال نترسند و عضو این کانال بشوند و اعتراض معلولان را به گوش مسئولان برسانند.

 

راه اندازی حلقه صالحین معلولان

  او اضافه می کند: من در حد و توان خودم با کامپیوتری که در خانه دارم در فضای مجازی در حوزه معلولان کار می کنم و فعالیت های زیادی برای حمایت از معلولان انجام می دهم و آنلاین هم هستم. در حوزه مقاومت 357 حلقه صالحین معلولان را راه اندازی کردم اما مسئولان در این زمینه اطلاع رسانی خوبی نمی کنند اگر به معلولان توجه شود توانایی انجام کارهای زیادی را دارند؛ من هر چه تلاش می کنم قشر معلولان را دور هم جمع کنم نمی توانم چون حداقل برای برگزاری یک مراسم ویژه معلولان 500 هزار تومان بودجه نیاز دارم.  

 

مسئولان هم شاید فردا مثل من شوند!!

  فیضی، می افزاید: معلولان هم حق زندگی و سایرخدمات اجتماعی را دارند وضعیت اشتغال معلولان و مستمری بگیران اسفناک است و رئیس جمهور باید وضع معیشت معلولان را ساماندهی کند.

او، با انتقاد از دریافت هزینه های بالای درمان، ویزیت، زیر میزی و ... از سوی برخی پزشکان؛ علت معلولیت خود را قصور پزشکی در تزریق اشتباه دارو می داند که باعث شد در سه ماهگی بخشی از مغز او آسیب ببیند و دچار ضایعه مغزی و معلولیت جسمی حرکتی شود. اما در عین حال اعتقاد دارد که از قدیم گفته اند به زیبایی ات نناز که به یک تب بند است؛ به مال خود نناز که به یک شب بند است؛ او ادامه می دهد:  متاسفانه بعد از حادثه زلزله کرمانشاه، تعداد دیگری از هموطنان به شمار افراد معلول در ایران اضافه شدند، معلولیت به همین سادگی براثر زلزله، تصادف، سالمندی، بیماری و انواع سوانح و...  اتفاق می افتد.

 وقتی ما از حقوق معلولان دفاع می کنیم، در اصل از حقوق کسانی هم که هنوز معلول نشده اند، دفاع می کنیم. شاید این تذکری باشد برای کسانی که فقط به خودشان فکر می کنند و به فکر این قشر مظلوم نیستند.

وی افزود: در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶«انوشیروان محسنی‌بندپی» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست صمیمی با نابینایان و کم بینایان نخبه ضمن تقدیر از روحیه مطالبه‌گری این قشر، گفت: عزیزانِ نابینا و کم بینا از ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی برخوردار هستند که ما به عنوان متولیان امور باید زمینه پیشرفت‌شان را فراهم آوریم. وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش اشتغال معلولین، گفت: بحمدلله توانستیم سهم معلولین را در بودجه اشتغال به 900 میلیارد تومان افزایش داده و همچنین بیمه سهم کارفرمایی را با جدیت در دستور کار قرار دهیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی هم گفت: حدود دو درصد جمعیت کشور شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول نیازمند دریافت خدمات مختلف توانبخشی هستند. در مجموع۳۵ درصد از معلولان را زنان و ۶۵ درصد را نیز مردان تشکیل می دهند.

 

در مجلس شورای اسلامی نماینده ها در آذرماه بودجه معلولان را اعلام می کند دولت در حضور مقام معظم رهبری گفته بود مستمری بگیرهای بهزیستی وکمیته امداد امام خمینی  را ۵درصد افزایش می دهند این درحالی است که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی تاکید کرد: معلولان به دلسوزی کسی نیاز ندارند  صدا و سیما فرهنگ سازی کند که مردم به ما بی احترامی و ترحم و دلسوزی نکنند. ما به جای دلسوزی های بی مورد و نفرت انگیز به شغل و مسکن نیاز داریم.

مسئولان باید وظایفشان را در مقابل معلولان انجام بدهند، اگر انجام نمی دهند دلیلش   بی کفایتی در قبال انجام وظایفشان است.

 

حقوق های از ما بهتران 

 

  علیرضا اطلاعات زیادی در زمینه های سیاسی اجتماعی و ... دارد، او گریزی هم به حقوق های نجومی و حقوق مسئولان و مدیران می زند و می گوید: وزیر کشور اخیرا در سخنانی در تلویزیون اظهار داشت که حقوق 10 میلیون تومانی او کفاف مخارج زندگی اش را نمی دهد و کم می آورد! از آقای رحمانی فضلی می خواهم یک هفته بیاید خانه ما و مهمان ما باشد تا از نزدیک ببیند ما با 150 هزار تومان حقوق یارانه بهزیستی که آن را برای پرداخت حق بیمه ام کنار گذاشته ام و 400هزار تومان در آمد واکس زدن کفش چطوری زندگی می کنیم.

 

باشگاه پرسپولیس و استقلال یا معلولان مهم ترند؟

این معلول جسمی حرکتی با انتقاد شدید از اظهارات دکتر نوبخت سخنگوی دولت گفت: دولت به جای اینکه بدهی باشگاه های پرسپولیس و استقلال را پرداخت کند برای معلولان مسکن و اشتغالزایی کند.

 درایران حقوق وزیران ومعاون های دولت بیشتر از ده میلیون تومان است معلولان اگر ماهیانه یک میلیون تومان مستمری دریافت کنند دیگردغدغه ای برای هزینه های گفتار درمانی و کاردرمانی و هزینه های رفت و آمد و پرداخت حق بیمه های تامین اجتماعی را ندارند.

 

   قانون 3 درصد استخدام معلولان فراموش شده    

طبق قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، معلولان حق زندگی برابر با سایر اقشار جامعه را دارند و دستگاه‌های اجرایی باید 3 درصد از ظرفیت استخدامی خود را به معلولین اختصاص دهند اما این قانون متاسفانه اجرا نمی شود. او اضافه می کند: معلولان هم مثل بقیه مردم حق زندگی دارند، دولت می تواند کارهایی مانند بسته بندی مواد غذایی و کالاهای مختلف را به معلولان ذهنی بسپارد.

 اگرصداوسیما مثل کشورهای خارجی برای معلولان فرهنگ سازی می کرد و خیلی از ارگان های دولتی سهم ۳درصد استخدام معلولان را اجرا می کردند، بعد از چند سال هیچ معلولی دارای مشکل نبود؛ مقصر دولت، سازمان بهزیستی و ارگان غیردولتی هستند.

 آقای نوبخت سخنگوی دولت از مجلس شورای اسلامی خواست دیگر استخدام ها در ارگان های دولتی را قبول نکنند. آیا آقای نوبخت می داند سهم۳% معلولان در استخدام اداره های دولتی اجباری است؟ خیلی از وزارت خانه ها از سهم ۳%استخدام معلولان به اداره های دولتی و وزارت خانه ها استفاده نمی کنند.

 

سوء استفاده کارفرمایان از استخدام معلولان

 

علیرضا با گلایه از « صاحبان مشاغل خود خواه» که به جای «نوع دوستی»، با افراد ناتوان و مددجو از وضعیت آنان سوء استفاده می کنند، می گوید: کارفرمایان از شرایط خاص ما سوء استفاده می کنند و حقوق کمی به افراد معلول پرداخت می‌کنند، کارهای زیادی در شرکت های مختلف انجام داده ام که به اندازه افراد سالم باید کار کنم اما حقوق 300 - 400 هزار تومان می دهند به همین خاطر تصمیم گرفتم خودم کارگر و کارفرمای خودم باشم تا اجازه ندهم هیچ احدی از موقعیت من برای سود خودش   استفاده کند.

 

 بیمه ها به معلولان از کار افتادگی نمی دهند

او با انتقاد از سازمان تامین اجتماعی، می گوید: این سازمان، به مشاغل آزاد و افرادی مثل ما از کار افتادگی قبل از فوت را نمی دهد. بیمه هیچ امکاناتی به ما نمی دهد فقط معلولان را 12 درصد بیمه می کنند اگر روزگاری فوت کنم هیچ حقوقی به خانواده ام پرداخت نمی کنند، فقط پول دفترچه می گیرند تا بعد از 30 سال اگر بازنشست شدیم حقوق مستمری بگیریم. ابتدا می خواستم خودم را بیمه اجباری کنم اما چون معافیت پزشکی دارم قبول نکردند.

پاس‌کاری بین مسئولان

 او نگران آینده خود است و می‌گوید: مرگ و زندگی دست خداست شاید من با همین شرایط و وضعیت جسمانی موهایم سفید شود، مادرم هم بیمه پدر خودش است و من باید از الان به فکر آینده خودم باشم اما می‌خواهم مستقل باشم و روی پای خودم بایستم، نمی خواهم نیازمند و سربار کسی باشم.

چندین بار نیز برای به دست آوردن کار با سازمان بهزیستی، ریاست جمهوری، مجلس و فرمانداری مکاتبه کرده‌ام.اما مسئولان برایم کاری انجام نمی‌دهند و مرا پاس می دهند.

 روزی 40 هزار تومان برای فیزیو تراپی                 

  بالا بودن هزینه‌های توانبخشی از جمله فیزیوتراپی و گفتار درمانی از دیگر دغدغه‌های این جوان معلول است. او می‌گوید: برای بهبود مشکلات گردن و دستم هر روز باید فیزیوتراپی انجام دهم که برای هرجلسه ۴۰ هزار تومان باید پرداخت کنم، سازمان بهزیستی هم به این موضوع رسیدگی نمی‌کند.

 معلول به حمایت نیاز دارد نه صدقه!

او از برخورد بسیاری از افراد جامعه با معلولان ناراحت است و می‌گوید: والدین باید به فرزندانشان یاد بدهند که افراد معلول را مسخره نکنند، مردم وقتی معلولان را می‌بینند، می‌ایستند و بر و بر به آنها نگاه می‌کنند این موضوع ما را ناراحت‌ می‌کند.

معلولان نیاز به کمک و رسیدگی دارند نه ترحم. گاهی اوقات به ما صدقه می‌دهند؛ معلول نیاز به صدقه کسی ندارد ما نیاز به شغل، حمایت مسئولان و نگاه برابر با سایر اقشار جامعه داریم.

مناسب سازی معابر و توجه به حمل و نقل عمومی

فیضی از مسئولان می‌خواهد محیط شهر را برای معلولان مناسب‌سازی کنند، تا آنان به راحتی بتوانند در خیابان‌ها رفت و آمد کنند زیرا شرایط به گونه‌ای است که تردد برای معلولان در معابر سطح شهر مشکل است.

او یکی از مشکلات اساسی جامعه معلولان و همچنین سالمندان را وجود سکوها در ایستگاه های اتوبوس و نیز قرار داشتن ایستگاه های خطوط بی آر تی وسط اتوبان ها اعلام کرده و می گوید: معلولان برای سوار شدن به اتوبوس های بی آر تی باید از عرض خیابان عبور کنند و یا باید از پله های هوایی تردد کنند که هر دوی اینها برای آنها مشکل است. برخی ایستگاه های اتوبوس هم به صورت سکو بوده و خیلی بالا هستند و سوار شدن معلولان به اتوبوس سخت است. همچنین با توجه به ازدحام جمعیت در ایستگاه های مترو باید یک واگن ویژه به افراد معلول و سالمند اختصاص دهند.

 

 به ساده ترین مشاغل هم راضی هستم

فیضی در ارتباط با مشکل بیکاری اش می گوید: دلم خیلی خون است. 4 سال دنبال کار می گردم به هر دری می زنم به رویم بسته است خیلی اذیتم کردند. از روحانی رئیس جمهور بگیر تا لاریجانی رئیس مجلس، به همه مسئولان نامه و در خواست نوشتم اما گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است. از صدا و سیما خواستم صدایم را به گوش مسئولان برساند، اگر شما صدای من را شنیدید بقیه هم شنیدند.

 توقع زیادی ندارم، فقط کار می خواهم؛ خدماتی، نگهبانی، کمک دست مسئولان ادارات،  نامه رسانی، بایگانی کردن پرونده ها، هر چه در توانم باشد انجام می دهم. فقط بیمه شوم و طبق قوانین وزارت کار حقوق پرداخت کنند. خیلی جاها برای استخدام رفتم اما اغلب کارفرمایان از ما سوء استفاده می کنند و فکر می کنند ما خرج و برج نداریم یا اینکه از کره ماه آمده ایم و طرز زندگی ما با بقیه مردم فرق می کند. حقوقی که تعیین کرده اند بسیار پایین بوده و یا بیمه نمی کردند و از وضعیت ما سوءاستفاده می کنند به همین خاطر حاضرم از صبح تا شب در خیابان ها بگردم و کفش واکس بزنم اما در شرکتی که مثل برده به ما نگاه می کند کار نکنم. اگر از طریق کفاشی 100 هزار تومان درآمد کسب کنم بهتر از این است که برای شرکت هایی کار کنم که به جای حقوق حداقلی وزارت کار نصف آن را پرداخت می کنند چون ما قشر مظلوم و ضعیف جامعه هستیم و صدایمان به جایی نمی رسد.

 

 بی بی سی هم سنگ معلولان را به سینه می زند

این جوان معلول با اشاره به پخش برنامه در شبکه بی بی سی فارسی در مورد مشکلات جامعه معلولان می گوید: در برنامه هشتک شما در شبکه بی بی سی فارسی درمورد توان بخشی معلولان در ایران بحث و گفتگو می شد و با هدف تخریب نظام اسلامی با تعدادی از معلولان ایران مصاحبه کرده بودند این در حالی است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی در ارتباط با معلولان کم رنگ و ضعیف ظاهر شده و شبکه های معاند به قصد تضعیف و تخریب ما اقدام به پخش چنین برنامه هایی می کنند. لذا مسئولان ما هم در ادارات مربوط و هم در صدا و سیما باید به گونه ای عمل کنند که غربی ها فکر آسیب رساندن به کشورمان را در سرشان راه ندهند.

ثواب می کنی اگر این خبر را بنویسی!

می گوید: پدرم باغبان بود؛ چون وقتی که او فوت کرد پدرش زنده بود حق ریشه او را ندادند و حق ریشه را به پدر بزرگم دادند. زمین های کشاورزی پشت خیابان کمیل تا میدان فرمانداری دست پدر من بود. اما بعد از فوت پدرم، پدر بزرگم حتی یک ریال هم به ما نداد. به او می گویم: این مطالب خصوصی و خانوادگی است، اگر چاپ کنم بعدا مشکل پیش می آید و روابطتان با پدر بزرگ شکر پنیر می شود؛ قهقهه ای از ته دل سر می دهد و می گوید: اتفاقا اگر این موضوع را منتشر کنید ثواب زیادی می کنید چون برخی از قوانین کشور ما ایراد دارد و باید اصلاح شود. از جمله این قانون که وقتی پدر فوت می کند تمام اموال او به جدش می رسد. بعد از فوت پدرم با اینکه خدا بیامرز کلی زحمت کشید و حق ریشه داشت، اما تا حالا با اینکه من یک فرد معلول و نیاز به حمایت دارم یک سر سوزن از این اموال به ما نداده اند.

مشاوره ژنتیک؛ از اقدامات خوب بهزیستی است

این معلول جسمی حرکتی با اشاره به مشاوره هایی که بهزیستی قبل از ازدواج زوج های جوان انجام می دهد، می گوید: مشاوره ژنتیک یکی از طرح های بسیار مهم و خوب بهزیستی است که قبل از ازدواج زوج ها را ملزم به انجام مشاوره ژنتیک می کنند تا فرزندانی سالم در جامعه داشته باشیم. این کار به نفع همه است و حتی آمار طلاق را کاهش می هد.

خانواده ها معلولان را از ازدواج منع نکنند

چرا خانواده ها افراد معلول را سرکوب می کنند. معلولی که می خواهد ازدواج کند وبه او می گویند فرد سالم با سالم بودنش ازدواج  کرده و کارش به طلاق انجامیده وای به حال توکه می خواهی ازدواج کنی شاید قسمت آن فرد سالم این باشه توی ازدواجش شکست بخورد چرا خانوادها فکر می کنند آدم ها مثل هم هستند هرچه قسمت باشد اتفاق می افتد و صلاح خدا این است که معلولان بتوانند تشکیل زندگی بدهند.

همان طور که معلولان می توانند در حوزه های فرهنگی و اجتماعی فعالیت کنند در حوزه سیاست هم می توانند فعالیت کنند و از مسئولان می خواهم به معلولانی که می خواهند درسیاست فعالیت کنند اجازه فعالیت بدهند.

بی توجهی به تابلوها در اتوبوس و مترو

  مردم در مترو به علامت اولویت نشست با معلولان و سالمندان توجه نمی کنند و با هول دادن و فشار سوار می شوند و اجازه نمی دهند سالمندان، معلولان و افرادی که کودک به همراه دارند روی صندلی بنشینند حتی وقتی دیگران از برخی از آنها می خواهند بلند شوند تا معلولان بنشینند اظهار می کنند که اگر مشکل داری با تاکسی رفت و آمد کن....

 فیضی با گلایه از برخورد تند ماموران با او می گوید: رئیس جمهور دربرنامه تلویزیونی گفتگو بامردم گفت: اعتراض ها در چهارچوب قانون آزاد است اما چرا وقتی که من اعتراض کردم ماموران در ریاست جمهوری به دنبال من افتادند و جلوی درب بهزیستی کشور ماموران نیروهای انتظامی مرا رد کردند؟

او در پایان می گوید: همیشه خدا را شاکر و سپاسگزارم؛ اینکه من را معلول آفرید حتما خیری در آن هست؛ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﻣن را می ﺒﯿند ﻓﻘﻂ ﻭ ﻓﻘﻂ ﯾک ﺟﻤﻠﻪ ﻣﯿﮕوید: ﺧﺪﺍ ﺭا ﺷﮑﺮ!!

 گفت و گو: علی اشرف خانلری

 

ارسال نظرات