موضوع ریزگردها در ۱۵سال گذشته به عنوان پدیده نوظهور مخرب، محیط‌زیست خوزستان را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده مهاجرت از استان خوزستان به دیگر استان‌ها به شدت افزایش یابد.
کد خبر: ۸۹۷۸۹۴۲
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، موضوع ریزگردها در 15سال گذشته به عنوان پدیده نوظهور مخرب، محیط‌زیست خوزستان را تحت تاثیر قرار داده و با وارد کردن آسیب جدی به اقتصاد و سلامت مردم، باعث شده مهاجرت از استان خوزستان به دیگر استان‌ها به شدت افزایش یابد.

ریزگردهای داخلی و خارجی، تاثیرات منفی بر استان دارد و در فصل‌های مختلف، شهرهای خوزستان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. ریزگردهای خارجی از عراق و سوریه با وزش باد به داخل کشور وارد می‌شود و ریزگردهای داخلی که به دلیل کاهش آب رودخانه‌ها و پروژه‌های غلط سدسازی و انتقال آب از خوزستان به سایر استان‌ها صورت گرفته باعث شده آورد رودخانه‌ها کاهش پیدا کند و تالاب‌هایی که در انتهای رودخانه‌ها قرار دارد خشک شده و از بین بروند که رسوبات این تالاب‌ها به عنوان یک معضل، با وزش باد بعضا تا 22 استان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بطوریکه شاهدیم که تا دو سال قبل این ریزگردها تهران را نیز تحت تاثیر قرار می‌داد.

بنابراین حل معضل ریزگرد، حل یک مشکل ملی است و اگر فکری برای آن نشود، کشور را فلج خواهد کرد.

متاسفانه دولت در این زمینه همتی قوی از خود نشان نداده اما مجلس به مدت دو سال است که برای این موضوع ردیف بودجه‌ای قرار می‌دهد. بر این اساس در سال 96 که در لایحه بودجه دولت پیش‌بینی برای ریزگردها وجود نداشت،‌ نمایندگان مقدماتی را ایجاد کردند که 100 میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با ریزگردها تخصیص پیدا کند که با اذن مقام معظم رهبری این مبلغ درسال 96 تخصیص پیدا کرد.

در بودجه سال 97 نیز که اکنون در حال بررسی است، 150 میلیون دلار برای مبارزه با ریزگردها پیشنهاد شد که اختصاص این مبلغ نیاز به اذن مقام معظم رهبری داشت و با توجه به تذکر رهبری در مورد حل مشکل ریزگردها و همدردی ایشان، برای سال آینده نیز با اذن ایشان مقرر شد این مبلغ از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با ریزگردها اختصاص یابدکه امیدواریم این معضل سریع‌تر حل شود. قطعا این افزایش رقم سرعت کنترل ریزگردها را بیشتر خواهد کرد و ما از دغدغه های رهبر معظم انقلاب در این زمینه تشکر می‌کنیم.

یادداشت جام جم/ عباس پاپی‌زاده

نماینده دزفول و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان

ارسال نظرات