فعالیت گسترده کارگاه بازیافت زباله در شرق هرمزگان+تصویر

فعالیت گارگاه مواد ضایعاتی در شهرستان میناب زمینه اشتغالزایی بیش از ۳۰ نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم نموده است.
کد خبر: ۸۹۷۸۹۸۴
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛به نقل از میناب جنوب، رشد روز افزودن آمار جمعیتی وگسترش شهرنشینی دفع مواد زائد تبدیل به یکی از مشکلات اساسی انسانها شده و به دلیل پیچیدگی وتنوع فعالیت های روز مره انسان دیگر نمی توان فقط به فکر دفع زباله بود بلکه پردازش و بازیافت از ارکان مهم مدیریت مواد زائد جامد بوده که بدون شک ازنقش مهمی نیز درچرخه اقتصادی برخوردار است.

از آنجایی که دفع زباله و دور ریختن در طبیعت برای محیط زیست بسیار خطرناک و باعث فرسایش خاک، آلودگی هوا، زشت شدن مناظر طبیعی و همین طور نامناسب کردن محیط برای حیات وحش می‌شوند اهمیت و جمع آوری مواد زائد در مبدا تولید و احیاناٌ بازیافت در همان محل از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

کارگاه  بازیافت مواد ضایعاتی در روستای میرآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان میناب شدیم یکی از مراکز صادرات و واردات انواع مواد ضایعاتی در شرق هرمزگان است که در آن انواع مواد ضایعاتی خریداری می شود ، در این کارگاه بیش از ۳۰ نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

تامین مخارج زندگی با خرید و فروش مواد ضایعاتی

یکی از شهروندان مینابی که سالها در زمینه خرید و فروش مواد ضایعاتی فعالیت دارد در گفتگویی اظهار کرد: امروزه کسی دیگر ظروف پلاستیکی و آهن آلات غیر مصرفی منزل در سطل های زباله نمی ریزند و ما هم مجبور هستیم از آنها خریداری کنیم و با قیمتی بالاتر از قیمت خرید به کارگاه بازیافت زباله بفروشیم.

وی افزود: خیلی از افراد برای اینکه تامین مخارج زندگی خود را تامین کنند به این شغل روی آورده اند، برخی این شغل عیب می دانند و شبانه با کیسه های پلاستیکی در سطل های زباله برای جستجوی هدف در تلاش هستند و گاهی هم با موتور سیکلت و خودرو ظروف پلاستیکی و آهن آلات بصورت دوره گردی خریداری می کنند.

این شهروند میناب گفت: خیلی از افراد ما را به دید یک فرد معتاد و بزهکار نگاه می کنند در صورتیکه ما از همین راه نان خانواده خود را تامین می کنیم.

افغانی ها کار را از دست ما گرفته اند

یک راننده وانت بار که سالها در زمینه خرید و فروش ضایعات زباله در این شهرستان فعالیت دارد، اظهار کرد: من از شغل و کار خودم راضی هستم و لحظه ای از این کار خسته نشده ام.

وی افزود: هر کاری سختی خودش دارد و این کار نیز سخت و دشوار است و به سبب سود خوبی که از طریق خرید و فروش ضایعات نصیب فرد می شود تا کنون تعداد زیادی از افراد بومی و افغانی به این شغل روی آورده اند.

این شهروند مینابی گفت: در هر کاری که یک بومی وارد می شود افراد مهاجر و غیر ایرانی نیز آن کار را دنبال می کنند و مانع بزرگی بر سر راه ما شده اندچرا که اهمیت این کار را درک کرده اند و می دانند از این راه می توان پول دار شد.

 

میانگین ماهیانه صادرات ۴۰ تنی ضایعات زباله از میناب

این کارگاه های بازیافت ضایعات زباله در روستای میرآباد میناب توسط یکی از ساکنین بومی منطقه مدیریت می شود و شاید کمتر مسئولی از روند فعالیت این کارگاه با خبر باشد.

نکات حائز اهمیت این کارگاه های ضایعاتی کار شستشوی بطری های نوشابه با آب داغ و بعد از عبور کردن از فیلتر های مشخص اقدام به خورد کردن و خشک نمودن  پلاستیک ها بوسیله دستگاه  و بسته بندی نمودن در کیسه های نایلونی بعنوان مواد اولیه ساخت لوازم پلاستیکی به تهران و قوطی و آهن الات نیز بعد از پرس و بسته بندی به شرکت های استان یزد و اصفهان صادر می شود.

کارگاه بازیافت و صادرات مواد ضایعاتی در شهرستان میناب با خرید مواد ضایعاتی به میانگین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو متوسط روزانه و صادراتی بالای بیش از  ۴۰  تن در ماه بعنوان قطب صادرات مواد اولیه تولید آهن ،کارتون و پلاستیک کشور تبدیل شده است.

این کارگاه در روستای میراباد در ۴ کیلومتری مرکز شهرستان میناب قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار