خبرهای داغ:
یک پزشک پژوهشگر جمعیت مطرح کرد

پیر شدن جمعیت بیشترین آسیب را به خانواده می زند

سمانه موسی پور گفت:با پیرشدن جمعیت، زنان به اجبار باید وارد دنیای کار شوند، در این صورت از مادری و وظایف آن و همینطور همسری فاصله می گیرند و خانواده بیشترین ضربه را خواهد خورد.
کد خبر: ۸۹۷۹۰۱۲
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

به گزارش بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، در نهمین دوره از طرح توانمندسازی فرمانده هان پایگاه های خواهران کشور و همزمان با شب میلاد حضرت زینب (س)، جشن «اسوه بصیرت و جهاد» در حسینیه امام خامنه ای، مجتمع امام رضا(علیه السلام) و با حضور بیش از 450 فرمانده پایگاه بسیج خواهران هفت استان کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر "سمانه موسی پور" پژوهشگر جمعیت، پیرامون اهمیت جمعیت، نقش جمعیت در رشد و توسعه اقتصادی، بالابردن ضریب امنیت ملی صحبت کرد و به چرایی و چگونگی اجرایی شدن طرح کنترل جمعیت در ایران و پیامدهای آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه کنترل جمعیت یکی از راه های است که کشورهای سلطه گر در مورد کشورهای هدف از آن استفاده می کنند، گفت: این طرح از دهه 30 توسط ستاره فرمانفرماییان، تحت عنوان حمایت از حقوق زنان و بهداشت زنان با حمایت خانواده پهلوی وارد کشور شد.

موسی پور با بیان اینکه فرمانفرماییان که سازمان بهداشت را در کشور راه اندازی و اصطلاحاً به تربیت مروجین سلامت پرداختند! اظهار داشت: اما اعتقادات و فرهنگ مردم باعث شد کنترل جمعیت که در لوای شعارهای رنگی برای سلامت زنان صورت می گرفت، چندان در آن سال ها با موفقیت رو به رو نشود.

این پزشک پژوهشگر جمعیت افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، پیام امام خمینی(ره) که جمعیت کشور باید به 150 تا 200 میلیون نفر برسد در ظاهر فعالیت ها در این خصوص را کم کرد اگر چه همچنان زیرپوستی فعالیت هایی انجام می شد!

وی به شعارهای عوام فریبانه برای کنترل جمعیت و کاهش زاد و ولد چون «فرزند کمتر زندگی بهتر و ایست، دو فرزند کافی است» اشاره کرد و گفت: در آن دوران مصوب شد که تا سال 1390 نرخ بارداری از 4/6 به 4 در هر خانواده برسد اما تبلیغات و کار فرهنگی بسیاری که توسط رسانه ها و رادیو و تلویزیون انجام شد این مسیر 22 را به 3 سال تقلیل داد.

این پژوهشگر جمعیت با بیان اینکه در سال 72-71 قدم دوم برداشته شد و با تصویب قانون تنظیم خانواده فرزند چهارم از داشتن برخی از حقوق مثل بیمه و .. محروم شد، اظهارداشت: در این دوران هجمه رسانه ای به حدی بود که خانواده ها در برنامه ها و سریال های تلویزیونی 3 نفر نشان داده می شدند! و به نحوی زندگی تجردی و بالارفتن سن ازدواج تبلیغ می شد.

موسوی پور با اشاره به اینکه رشد جمعیت در سال 1371 به حد 1/2 فرزند در هر خانواده رسید گفت: از همین دوران بود که ایران اسلامی به عنوان تنها کشور شیعی! وارد چرخه معیوب پیری و سالمندی شد و با وجودی که مقام معظم رهبری نیز بر جمیعت 150 میلیونی تأکید داشتند همچنان این روند تبلیغات برای کم کردن زاد و ولد ادامه داشت.

وی با اشاره به اهمیت استراتژیک جمعیت به سخنان مشاور سابق امنیت ملی آمریکا اشاره کرد و گفت: از نظر وی با توجه به اینکه جمعیت ایران در سال 2050 به میانگین سنی 45-40 سال می رسد و به سمت پیری می رود، نگرانی در مورد توسعه هسته ای زیاد محلی از اعراب ندارد!. چرا که بخشی از امنیت ملی هر کشور منوط به جمعیت جوان و سربازان آن است.

این پزشک پژوهشگر جمعیت در ادامه صحبت هایش به جایگاه ایران در جهان از نظر منابع طبیعی و خدادادی پرداخت و گفت: با وجودی که ایران دارنده 7 درصد از ذخایر کشف شده جهان است اما فقط یک درصد از جمعیت جهان را دارد!

موسوی پور در ادامه به بررسی جایگاه ایران از نظر نرخ رشد جمعیت با مقایسه با برخی از کشورها پرداخت و گفت: ایران از نظر رشد جمعیت در جهان رتبه 27 را دارد در حالی که اسرائیل به عنوان رژیمی غاصب و بدون سرزمین رتبه 7 را داراست و این نشان دهنده اهمیت جمعیت و نقش استراتژیک آن از ابعاد مختلف اقتصادی و امنیتی است.

وی اظهارداشت: توجه اسرائیل به عنوان رژیمی کودک کش به فرزندآوری و زیاد کردن نسل یهود صهیونیسم به حدی است که خاخام های اسرائیلی زنان را به فرزندآوری بیشتر دعوت کرده و می گویند هر زنی که می خواهد وارد بهشت شود باید 8 فرزند زایمان کند! یا اینکه برخی از آنها استفاده از تکنیک ها و وسایل جلوگیری از بارداری را حرام اعلام کرده اند!

این پژوهشگر جمعیت با بیان اینکه مسئله مهم در پیری جمعیت کشورهای غربی و کشور ما در این است که کشورهای غربی ابتدا توسعه یافته شدند و بعد به مرحله پیری جمعیت رسیدند اما ایران هنوز به توسعه مطلوب نرسیده و دچار بحران پیری شده است، گفت: وقتی ما وارد بحران جمعیت شویم بعد از مدتی دچار بحران سالمندی شده و این سالمند شدن جمعیت برای تک تک افراد از ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و برای دولت از نظر اقتصادی، سلامت و امنیت ملی .. پدیده خوبی نخواهد بود.

موسی پور گفت: با پیرشدن جمعیت، زنان ناخواسته باید وارد دنیای کار شوند، در این صورت از مادری و وظایف آن و همینطور همسری دور و دورتر شده و خانواده بیشترین ضربه را خواهد خورد و با وجود سالمندان زیاد و تعداد فرزندان کم، نگهداری و رسیدگی از آنها نیز به دغدغه های فکری خانواده ها تبدیل می شود.

در ادامه نشست، این پزشک عمومی برای بانوان حاضر مزایای زایمان را تبیین کرد و گفت: وقتی اولین زایمان در مناسب ترین سن باوری و آخرین زایمان هم در آخرین سنین باروری باشد، حاملگی اثر پیشگیری از سرطان پستان را چندین برابر می کند، همچنین بانوانی که بارداری بیشتری را تجربه می کنند کمتر دچار فیبرم رحمی شده و شیردهی نیز بر جلوگیری از سرطان پستان بسیار تأثیرگذار است.

بخش دوم این مراسم سخنران و مداح اهل بیت علیه السلام با خواندن مداحی و سرودهایی در شأن و منزلت بانوی دمشق میلاد باسعادت حضرت زینب سلام الله را گرامی داشته و فضای معنوی را به این محفل دوستانه فرمانده هان پایگاه های بسیج خواهران استان های تهران، بوشهر، مازندران، اصفهان و چهارمحال و بختیاری بخشید.

در انتهای مراسم نیز به مناسبت روز پرستار، به یکی از فرمانده هان که مبلس به لباس مقدس پرستاری بود هدیه ای به رسم یادبود اعطا شد.

ارسال نظرات