خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان در نشست شورای زکات استان بر اولویت بندی مصرف زکات و توجه به کار تبلیغی توأم با مهندسی فرهنگی تأکید کرد.
کد خبر: ۸۹۷۹۰۴۵
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت ا... عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه در این نشست توجه به زکات را امری مهم دانست و گفت: برای کار به دستور خدا توجه کنیم و آیات الهی را مدنظر داشته باشیم ولی اگر از این مسیر دور شدیم آن تأثیرگذاری را در کارمان نخواهیم دید.
وی ادامه داد: زکاتی یکی از قطعات پازل دین است حال اگر بخواهیم به عمق دین و شیرینی احکام الهی دست یابیم باید مجموعه دین را پیوسته و در کنار هم ببینیم؛ چِشم وقتی در صورت انسان و در میان سایر اعضا قرار می گیرد زیباست والا همان چشم زیبا به تنهای خوف انگیزاست.
رئیس شورای زکات استان قزوین عنوان کرد: زکات هم در کنار سایر احکام خود را نشان می دهد والا زکات بدون نماز، بدون امربه معروف و نهی از منکر و ... نتیجه ای ندارد بنابراین باید زکات را در کنار آموزه های دیگر دینی تبلیغ و ترویج شود.
وی تأکید کرد: ما باید مانند کشاورز کشت خود را براساس قواعد انجام دهیم و عاقبت امور را به خداوند سبحان بسپاریم و آن گاه است که خداوند سبحان عاقبت امور را برایمان به خیر قرار می دهد.
آیت ا... عابدینی با اشاره به لزوم توجه در اجرای احکام الهی توضیح داد: اولویت مصرف زکات براساس آیات و روایت محرومان است؛ حالا اگر در نقطه ای از استان به لحاظ مشکل جاده و یا وجود نقطه حادثه خیز جمعی از مردم کشته شده اند، اولویت زکات رفع این اشکال و ایجاد امنیت برای زندگی مردم است از این رو در چنین مواقعی اختصاص زکات برای حل مشکلات این چنینی بر ساخت مسجد اولویت دارد.
وی ادامه داد: قوانین الهی برای سعادت دنیا و آخرت مردم است بنابراین باید احکام الهی را براساس ضوابط و قواعد فقهی درست اجرا کنیم.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: ما برای فرهنگ سازی زکات نیاز به اتاق فکر داریم، جمعی از اقشار مختلف باید در این اتاق فکر به اندیشه پردازی بپردازند.
وی اظهارکرد: در کار تبلیغات زکات باید به جامعه شناسی و مهندسی فرهنگی توجه شود به عنوان مثال وقتی به زکات می پردازیم باید به این موضوع دقت کنیم که در قرآن نماز و زکات با هم آمده است و یا اینکه در پرداختن به یکی از فرائض از دیگر مسائل غافل نشویم.
آیت ا... عابدینی افزود: اسلام مجموعه ای از دستورات است که نباید تک بعدی بدان نگاه شود در واقع وقتی به هدف اسلام می رسیم که دین را به طور کامل و جامع مورد توجه قرار دهیم بنابراین در تبلیغ زکات باید به صله رحم، احترام به پدر و مادر و سایر فرائض و توصیه های مهم دینی هم توجه کنیم اگر همه این مسائل در یک بسته کامل در کنار هم مطرح شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
وی اعلام کرد: حتی گاهی بخشنامه و دستورالعملی از تهران صادر می شود که اجرای آن باید با بررسی باشد چراکه نمی توان به مسائل بومی و منطقه ای توجه نداشت بلکه لازم است اقدامات با ارزیابی علمی، فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته و اجرا شود.

رئیس شورای زکات استان در خصوص دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر کم کاری در حوزه زکات اظهارکرد: باید بررسی کنیم و اشکال کار را پیدا کنیم، باید کم کاری ها را کشف کرد و شاید یکی از این کم کاری ها ترکیب جلسه باشد؛ چرا برخی از اعضای جلسه در برخی از جلسات و یا به طور مداوم در جلسات غایب هستند.
وی بیان کرد: جلسه شورای زکات در حال حاضر با قوت و نظم تشکیل می شود ولی لازم است این انسجام بیش از پیش تقویت شده و در مسائل فقهی نیز روشنگری و تبیین لازم به طور شایسته صورت پذیرید.
آیت ا... عابدینی عنوان کرد: محصولاتی که مشمول زکات می شود را در جامعه تبیین کنید و در سنجش عملکرد استان ها نباید همه استان ها را در کنار هم ببینید چراکه به طور مثال یزد استانی خشک و گیلان استانی پرباران است که هر دو این استان ها با هم و با استان قزوین سنجیده نمی شوند.
وی تأکید کرد: وقتی زکات پرداخت شود دیگر فرزند خانواده پرداخت کننده زکات، دچار آسیب های اجتماعی و یا کارهای خشن همچون آتش زدن مسجد نمی شود.
نماینده ولی فقیه در استان یادآورشد: شاخص ها را به طور مناسب مورد توجه قرار دهیم و بدانیم که قرار است در بستر توکل به خداوند سبحان، فضای سبقت در خیرات رقم بخورد.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها