خبرهای داغ:

۷۰۰هزارتومان خط‌گرسنگی هم‌نیست!

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت رقم۷۰۰ هزار تومانی که اخیرا به عنوان خط فقر شدید اعلام شده تنها مواد غذایی و خوراکی مورد نیاز یک خانوار برای زنده ماندن است وگرنه این رقم خط گرسنگی هم نیست.
کد خبر: ۸۹۷۹۱۵۳
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، علی خدایی درباره اعلام رقم ۷۰۰ هزار تومان به عنوان خط فقر ملی ابراز عقیده کرد و گفت: از نظر من این رقم حتی خط گرسنگی هم نیست و نزدیکترین عددی که در مطالعات ما پیدا می‌شود خط گرسنگی است؛ یعنی تامین صرفا مواد غذایی مورد نیاز برای یک خانوار که آن هم ۷۰۰ هزار تومان نیست.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: مطالعات ما در کارگروه مزد سال گذشته نشان داد که حداقلی‌ترین قیمت‌ها و کیفیت‌ها فقط در بحث خوراکی‌ها حدود ۸۵۰ هزار تومان است آن هم برای یک خانوده سه و نیم نفره و برای خانوارهای چهارنفره قطعا بالاتر از این عدد خواهد بود، بنابراین ادعای ۷۰۰ هزار تومان به عنوان خط فقر شدید برای خانوارهای سه تا پنج نفره صحیح نیست.

وی افزود: فقر شدید یعنی حداقل خوراکی‌های مورد نظر که بتواند حداقل سلامت را برای فرد تامین کند و ۸۵۰ هزار تومانی که سال گذشته با استناد به آمارهای انستیتو تغذیه برای سال ۹۵ احصا کردیم، تنها اقلام خوراکی را شامل می‌شد وگرنه رقم هزینه ماهانه یک خانوار دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان به دست آمد.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار متذکر شد: وقتی آمارهای یک نهاد تصمیم‌گیر چنین عددی را به عنوان خط فقر اعلام می‌کند، شدیدا نگران می‌شویم از این جهت که دولت برای آنکه ۷۰۰ هزار تومان درآمد را برای خانوارها جبران کند، برنامه‌ریزی دارد آن هم در شرایطی که سال گذشته با بررسی‌های صورت گرفته درآمد کمتر از دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان حداقل‌های یک زندگی را تامین نمی‌کرد.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: اعلام چنین ارقامی به عنوان خط فقر ناشی از کوتاهی نهادهای آمارگیر در اعلام خط فقر و گرسنگی است، منتها به شرطی که با عنوان واقعی خودش اعلام شود نه با واژه‌سازی.

خدایی با طرح این پرسش که منظور از خط فقر شدید چیست، ‌افزود: وقتی وارد مسایل تصمیم‌گیری می‌شویم، هر چیزی باید متر مشخصی داشته باشد.

برای همه چیز می‌شود عدد تعیین کرد به شرطی که برای آن ملاک داشته باشیم. ممکن است کسی نتواند ماشین پورشه بخرد خودش را فقیر تصور کند، احساس آن فرد از فقر این است. از طرفی ممکن است کسی نصفه نانی پیدا کند و بخورد احساس خوشبختی کند، بنابر این نباید با مفاهیم بازی کرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اختراع واژه یکی از تخصص‌هایی است که در این دوره دیده می‌شود و خط فقر ملی هم جزو اختراعات جدیدی است که به بازار واژگان اقتصادی کشور افزوده شده است.

قبلا خط فقر مطلق یا نسبی یا واقعی را داشتیم و امروز خط فقر ملی را اعلام می‌کنند. این ابداع واژگان زمانی نگران کننده می‌شود که قرار است در هدف‌گذاری‌های کلان سیاستی و اقتصادی به کمک بیایند وگرنه آمارها به هیچ دردی نمی‌خورد.

به اعتقاد این مقام مسئول کارگری ۱۰ سال است خط فقر در کشور اعلام نشده و به یکباره در آستانه تعیین رقم دستمزد کارگران واژه جدید خط فقر ملی اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی روزهای گذشته از شناسایی ۸۰۰ هزار خانوار در بودجه ٩٧ که زیر ٧٠٠ هزار تومان در ماه درآمد دارند خبر داده و اعلام کرده بود: با توجه به این مساله وزارت رفاه در بودجه ٩٧ پیشنهاد کرده برای از بین بردن فقر شدید بودجه‌ای اختصاص یابد و دولت بسته‌های حمایتی برای این خانوارها تدارک ببیند تا از سال آینده هیچ خانواری در ایران زیر ٧٠٠ هزار تومان درآمد نداشته باشد.

به گفته میدری، برای رسیدن به رقم فقر ملی، فرمول مشخصی مدنظر قرار داده‌ایم بدین ‌صورت که فقر شدید یا همان خط فقر ملی را از حاصل‌ضرب هزینه‌های خوراکی هر نفر در چهار یا پنج به دست می‌آوریم که میانگین آن چیزی حدود ٧٠٠ هزار تومان برای هر خانوار سه تا پنج نفره است.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار