خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: یکی از قطب‌های مهم تولید فکر اسلامی و الهی در طول تاریخ حوزه‌های علمیه بودند و بزرگانی از حوزه در عرصه‌های مختلف علوم بشری، اندیشه‌های تمدن ساز و تحول‌آفرین ارائه دادند.
کد خبر: ۸۹۷۹۵۵۴
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش کتاب سال حوزه که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های حضرت زینب(س) اظهار کرد: براساس روایات این بانوی بزرگوار از مقام بالای علم لدنی و غیراکتسابی برخوردار بود.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) هیچ گاه نماز نافله شب را ترک نکرد، حتی این بانوی بزرگوار در شب یازدهم محرم این نماز را به صورت نشسته خواند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: یکی از قطب‌های مهم تولید فکر اسلامی و الهی در طول تاریخ حوزه‌های علمیه بودند و بزرگانی از حوزه در عرصه‌های مختلف علوم بشری، اندیشه‌های تمدن ساز و تحول‌آفرین ارائه دادند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به سابقه افتخار آفرین حوزه‌های علمیه اظهار کرد: این سابقه باید توسط حوزویان حفظ شود و در پرتو رهنمودهای بزرگان حوزه، طرح‌های متعددی در حوزه در جریان است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با پژوهش ارتباط دارد.

وی ادامه داد: نظام جامع پژوهش حوزه به تصویب رسیده است، همچنین شورای مراکز پژوهشی حوزه با همکاری این مراکز تشکیل شد، تشکیل کانون‌های علمی پژوهشی در مدارس علمیه در حال دنبال شدن است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در امتحان‌های شفاهی حوزه و مصاحبه درس خارج، نمرات تشویقی برای مقاله در نظر گرفته شده است و این طرح موجب برداشتن یک گام بزرگ برای تقویت قدرت نویسندگی طلاب است.

آیت‌الله اعرافی رتبه بندی مراکز پژوهشی حوزوی را یکی از طرح‌های در دستور کار مدیریت حوزه دانست و تصریح کرد: به دنبال ارتقای جشنواره‌های حوزوی همچون کتاب سال حوزه در عرصه کمی و کیفی هستیم، همچنین نخستین دوره جشنواره مقالات علمی پژوهشی حوزه در سال 96 برگزار شد.

وی ادامه داد: طرح رتبه‌بندی پژوهشگران حوزوی را در دستور کار داریم، همچنین تسهیلاتی در روند پایان نامه نویسی در حوزه با قوانین جدید برای پژوهشگران در نظر گرفتیم.

امام جمعه قم افزود: نقشه جامع تحقیقات حوزه در دست بررسی است و نیازسنجی پژوهشی در حوزه را دنبال می‌کنیم. به دنبال ارتقاء سطوح دو و سه و درس خارج در استان‌ها هستیم تا به گسترش تحقیقات در حوزه‌های استانی را شاهد باشیم.

آیت‌الله اعرافی، تقویت مرکز اسناد حوزه را در دستور کار این نهاد دانست و تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در تحقیقات حوزوی انتظاری فراتر از وضعیت امروز باشد و باید آثار بیشتری از حوزه به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه برسد و تمام تحقیقات حوزوی در این همایش عرضه شود.

وی ادامه داد: پاسخ به نیازهای دنیای امروز و نظام اسلامی باید در پژوهش‌های حوزوی توجه شود، همچنین آسیب شناسی تحقیقات حوزوی نیز باید در همایش کتاب سال حوزه مدنظر قرار بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: همایش کتاب سال حوزه باید گزارشی از علم حوزه را ارائه کند، نیاز به علم سنجی با شاخص‌های دقیق در قلمروهای مختلف در حوزه داریم و این کار نیازمند یک طرح کلان است و  باید دانش‌ها در حوزه به سمت نیازهای روز برود.

آیت‌الله اعرافی در پایان با اشاره به تولیدات علمی حوزه خاطرنشان کرد: این تولید فراتر از آن است که در همایش کتاب سال حوزه انعکاس پیدا کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها