خبرهای داغ:
وزیر نیرو:

وزارت نیرو مجاز به تغییر قیمت آب و برق نیست/همکاری همه جانبه مردم و سازمان‌های دولتی در مقابله با کم آبی

وزیر نیرو گفت: آخرین باری که تغییر تعرفه صورت گرفته است سال 94 بوده که این کار توسط مصوبه شوای اقتصاد و هیات وزیران صورت گرفته است زیرا وزارت نیرو مجاز به تغییر قیمت آب و برق نیست
کد خبر: ۸۹۷۹۵۵۷
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، رضا اردکانیان صبح امروز در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه سال جاری نسبت به 50 سال گذشته بسیار خشک بوده است، اظهار کرد: در چهار ماه گذشته سال آبی شاهد کاهش 30 درصدی نزولات بودیم، البته سال گذشته نیز نسبتا خشک بود ولی طبق پیش بینی‌های انجام شده تا پایان زمستان امسال میزان نزولات 20 درصد کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای شده است که دیگر نباید از خشکسالی به عنوان یک حادثه غیر مترقبه یاد کنیم، عنوان کرد: باید برنامه‌هایی را تدوین کنیم که با کم آبی سازگار باشد و لازمه این مسئله نیز همکاری همه جانبه سازمان‌های دولتی و عموم مردم جامعه است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه  در چند سال اخیر که درگیر خشکسالی بوده‌ایم منابع محدود و تقاضا افزایش یافته است که نیازمند مدیریت مصرف و تقاضا است، مطرح کرد: در این سال‌ها به دنبال تامین منابع جدید هستیم ولی رسالت اصلی ما مدیریت آب است و اینکه در مواردی به شیوه صحیح مصرف نمی‌کنیم بسیار بد و زیان آور است.

وی با بیان اینکه شیوه‌های مصرف ما با جامعه اسلامی هیچ تناسبی ندارد و حجم مصرف در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت مطابق استانداردها نیست، خاطرنشان کرد: در راستای مدیریت مصرف و اصلاح الگوهای مصرف تا کنون اقدامات مطلوبی انجام شده است که از جمله آن‌ها طراحی برنامه‌های مشترک با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست است.

اردکانیان با اشاره به اینکه در برخی از شهرها منابع زیادی در پساب‌ها قرار دارد که این پساب‌ها باید اولویت مصرف باشند، یادآور شد: می‌توانیم با تصفیه و بازچرخانی پساب‌ها در بخش‌های کشاورزی و صنعتی از آن‌ها استفاده کنیم و یا در برخی از مناطق با تغییر الگوی کشت به سمت کشاورزی کم آب گام بر داریم.

وی با اشاره به اینکه در نظرداریم در برخی از شهرها با تغییر الگوی کشت معیشت جایگزین کشاورزان را تامین کنیم، اظهار کرد: در این شهرها می‌توانیم با استفاده از انرژی خورشیدی بستر مناسبی برای کاهش استفاده از منابع آب را فراهم کنیم که تمام مدیران وزارت نیرو در این راستا اهتمام دارند.
وی با بیان اینکه هدر رفت آب در شبکه‌های شهری مورد توجه توجه است که باید میزان آن کاهش یابد، عنوان کرد: در شهرهای بزرگ به دلیل فرسودگی شبکه‌های آب 25 درصد تلفات داریم که میزان هدر رفت آن با اندازه گیری آب خروجی از سدها و میزان آب مصرفی منازل مشخص می‌شود.
وزیر نیرو از هزیته میلیاردی انتقال، استحصال و تصفیه آب و لزوم افزایش دقت در انتقال آن یاد کرد و گفت: تلفات آب در همه کشورهای دنیا و در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد ولی در تلاش هستیم با استفاده از سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی این مشکلات را کاهش دهیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه برق اولویت مدیریت مصرف و تقاضا است، مطرح کرد: سالانه هزاران میلیارد برای ساخت نیروگاه‌های برق هزینه می‌شود تا حداکثر 200 ساعت در سال نیاز ما در پیک تامین شود؛ باید به همان اندازه که از احداث نیروگاه هزار مگاواتی خوشحال می‌شویم از کم کردن هزار مگاوات توان در زمان پیک نیز خرسند شویم.
اردکانیان ادامه داد: در سال گذشته قله مصرف برق 55 هزار و 400 مگاوات بوده است و اگر بخواهیم این رشد را بررسی کنیم برای دوره 150 تا 200 ساعته پیک مصرف باید نیروگاه‌های زیادی بسازیم.
وی با بیان اینکه استفاده از گروه‌های مرجع و مردم برای کاهش مصرف بسیار تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: در بخش‌های مختلف بیش از گذشته نیازمند ارتباط و اعتماد به مصرف کننده هستیم زیرا دستگاه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم برق را در مواقع غیر پیک ذخیره کرده و در مواقع پیک مصرف کنیم.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه وزارت نیرو همیشه به عنوان مجموعه فنی و مهندسی معرفی شده است، تصریح کرد: آخرین باری که تغییر تعرفه صورت گرفته است سال 94 بوده که این کار توسط مصوبه شوای اقتصاد و هیأت وزیران صورت گرفته است زیرا وزارت نیرو مجاز به تغییر قیمت آب و برق نیست.
وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد فاصله قیمت تکلیفی و مشخص شده را تامین کند، ادامه داد: کاهش مصرف و مدیریت آن موجب می‌شود در تابستان با آسایش بیشتری زندگی کنیم و مردم باید بدانند که اگر مصرفشان به صورت صحیح انجام شود هیچ مشکلی در تامین آب در زمان کم آبی نخواهیم داشت.

ارسال نظرات