مهم‌ترین دغدغه‌ این روز‌های مردم ایران معطوف شده به قیمت نهایی اقلام اساسی شب عید ۹۷، در این گزارش به اما و اگر‌های گرانی کالا پرداخته شده است.
کد خبر: ۸۹۷۹۵۶۵
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، حدود 2 ماه تا شب عید بیشتر فاصله نداریم و هرساله حضور مردم در بازار موجب رشد تقاضا می شود. براساس یک حساب و کتاب ساده در می یابیم که افزایش خرید افراد سبب بالارفتن قیمت کالاها شده، اما این بار نوسانات بازار ارز و روند صعودی نرخ آن معادلات رابرهم ریخته به همین سبب مسئولان دولت هم به دنبال کنترل قیمت کالاها در بازار و کاهش نگرانی در این زمینه هستند.

در همین راستا روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار،‌ با ابراز اطمینان به جامعه نسبت به اینكه منابع لازم برای تأمین مایحتاج مردم پیش بینی و تهیه شده است، از دستگاه های دولتی خواست تا با تأمین ذخایر كالاهای اساسی مورد نیاز و نظارت بر قیمت ها،‌ فضایی با ثبات و آرام در بازار ایجاد كنند.

جهانگیری با تاکید بر برنامه ریزی همه دستگاه‌های دولتی برای تأمین کالا‌های مورد نیاز مردم در روز‌های پایانی سال، گفت: دولت تمام تلاش خود را برای تأمین اقلام و کالا‌های اساسی مردم در شب عید به کار بسته است و مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

وی همكاری اصناف و تولیدكنندگان بخش خصوصی با دستگاه های دولتی را در این خصوص ضروری خواند و افزود: ممكن است برخی كالاها به طور مقطعی و به دلایل غیرقابل پیش بینی، نوسان قیمت پیدا كند اما با تلاش همه دستگاه های مسئول، وضعیت بازار در روزهای منتهی به پایان سال اطمینان بخش خواهد بود.

اما هنوز اما و اگرهای زیادی از برخی کارشناسان و صاحب نظران در خصوص تاثیرات افزایش نرخ ارز و میزان خرید بر قیمت کالاهای مصرفی و پر تقاضا شب عید مردم به گوش می رسد، به همین علت به سراغ تعدادی از روسای اتحادیه های صنفی رفته ایم.

بالا رفتن نرخ ارز باعث افزایش نرخ پایانی کالا می‌شود

مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی؛ با اشاره به تاثیری پذیری تولید از نرخ ارز اظهار کرد: مطابق آمار رسمی بیش از ۸۵ درصد از کالا‌هایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود، شامل مواد اولیه و کالا‌های سرمایه‌ای است که به صورت مستقیم در تولید مصرف می‌شوند. براین اساس بالا رفتن نرخ ارز باعث افزایش نرخ پایانی کالا می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در طی سالیان اخر، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت‌های فعلی بازار، مردم قدرت خرید ندارند و افزایش نرخ ارز باعث بازگشت به رکود تورمی در کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز تاثیر عمده‌ای بر اقتصاد کشور دارد؛ از یک سو باعث افزایش واقعی کالا و خدمات می‌شود و از سویی سبب می‌شود تا مردم کالا‌های خود را با افزایش قیمت بسنجند، در نتیجه تورم افزایش می‌یابد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نقش کلیدی دولت در مدیریت نرخ ارز تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصدمنابع ارزی کشور در کنترل دولت است. این افزایش قیمت ارز را می‌توان این گونه بررسی کرد یا دولت توانایی کنترل نرخ ارز را ندارد و یا به صورت عمدی با افزایش نرخ ارز، سعی در تامین بخشی از کسری بودجه را دارد.

حریری در پایان با رد این موضوع که دلالی برخی از فروشندگان ارز باعث افزایش قیمت ارز شده است، گفت: مجموع دلار‌هایی که در گردش بازار، خرید و فروش می‌شود به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد که در برابر بازار ۱۰۰ میلیاردی رقمی نیست و نمی‌تواند تاثیر محسوس و بلندمدتی ، داشته باشد.

 افزایش نرخ ارز  بازار پوشاک را کساد کرده است

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  در خصوص تاثیرات نوسانات بازار ارز بر کالاهای بازار شب عید اظهار کرد: تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار دو جنبه را به دنبال خواهد داشت. از یک طرف بالا رفتن نرخ ارز اثر مثبتی بر کالاهای داخلی داشته و فضای تولیدات داخلی را از تعطیلی خارج و بهبود می‌دهد، اما از طرفی تاثیر مستقیم بر کالاهای وارداتی  داشته و این افزایش قیمت سبب ایجاد کسادی خواهد شد، درنتیجه قدرت خرید مردم روندی نزولی پیدا کرده و افزایش قیمت موجب تشدید پایین رفتن قدرت خرید و بروز تورم می شود.

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز سبب ایجاد فضای رقابتی میان تولیدکنندگان داخلی شده، چراکه بالا رفتن قیمت ارز موجب کاهش واردات خواهد شد.

مجتبی درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: بخش زیادی از کالاهای داخلی موجود در بازار به سبب اینکه تولید آنها برای چند ماه قبل بوده و یا قسمتی از مواد اولیه کالاها وارداتی بوده، افزایش نرخ ارز بر این تولیدات تاثیری نداشته است؛ اما اگر بالارفتن قیمت ارز ادامه دار باشد، ارزش کالاها بعد از آغاز سال جدید، روندی صعودی به خود می‌گیرد.

به گفته وی؛ افزایش قیمت ارز تنها بر کالاهای وارداتی موجود در بازار تاثیر مستقیم خواهد داشت.

کفش شب عید، گران نخواهد شد 

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر بازار در وضعیت رکود شدیدی قرار دارد، اظهار کرد: کاهش قدرت خرید مردم که در پی آن موجب پایین آمدن میزان تقاضا در بازار شده، سبب می شود تا افزایش نرخ ارز تاثیر چندانی بر قیمت کالاها نداشته باشد. هم اکنون بازار کفش با مازاد عرضه مواجه بوده و کسبه به علت کاهش میزان فروششان، دست به بالا بردن قیمت ها نخواهند زد.

وی در ادامه افزود: نوسانات بازار ارز تاثیر بسیاری بر قیمت مواد اولیه خواهد داشت، به همین منظور به محض رشد میزان تقاضا در بازار که با نزدیک شدن به شب عید روندی صعودی به خود خواهد گرفت؛ قیمت کالاها هم افزایش داشته و بالاخره بالا رفتن قیمت ارز تاثیر منفی بر بازار خواهد گذاشت.

 قیمت دلار صد درصد در نرخ بلور و چینی تاثیر می‌گذارد

احمد رحمانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر ، بلور و چینی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: اقلام بلور و چینی وارداتی به سبب افزایش نرخ ارز، دچار رشد قیمت بیش از 5 درصد شده است که البته این روند ادامه دار خواهد بود، اما در حال حاضر قیمت لوستر به علت رکود حاکم بر بازار تغییر نکرده است.

این عضو اتاق اصناف  تصریح کرد: کاهش میزان فروش، کساد موجود و پایین آمدن گردش مالی افراد فعال در این حوزه سبب شده تا اثر افزایش نرخ ارز کاسته شود، اما در صورت رشد میزان تقاضا ، بالا رفتن نرخ ارز تاثیر صددرصدی خود را خواهد گذاشت.

 بانک مرکزی توانایی مدیریت نرخ ارز را دارد

یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با بیان اینکه نرخ ارز نقش مستقیمی در قدرت خرید مردم دارد، اظهار کرد: نرخ ارز در کشور مانند سایر کشور‌های دنیا نقش کلیدی در اقتصاد دارد و افت و خیز آن تاثیر مستقیمی بر قدرت خرید مردم می‌گذارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز در ایران شدت بیشتری دارد، بیان کرد: ایران جزو معدود کشور‌هایی است که وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد و این تاثیرپذیری به دلیل این است که عمده نیاز‌های اساسی از طریق واردات تامین می‌شود، بنابراین نرخ ارز نقش حیاتی را در این میان بازی می‌کند.

 آل اسحاق با اشاره به مازاد ارز در کشور تصریح کرد: قیمت ارز مانند کالا‌های دیگر تابعی از عرضه و تقاضاست که در صورت کمبود عرضه و افزایش تقاضا، قیمت آن افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه میزان ارز جاری در کشور ۹۰۰ میلیارد دلار و کل هزینه‌های جاری ۷۰ میلیارد دلار است از لحاظ عرضه ارز، مشکلی در بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به منابع عرضه و تقاضا در کشور اذعان کرد: منبع اصلی ارز درآمد‌های ناشی از فروش نفت، گاز و منابع پتروشیمی است و بخشی از آن صادرات غیرنفتی بازرگانان و ورود ارز از طریق توریست‌های خارجی است، همچنین عمده تقاضای ارز مربوط به کالا و خدماتی است که از خارج کشور تامین می‌شود و یا سفر‌های خارجی است که نیاز به ارز مسافرتی دارد.

آل اسحاق با تاکید بر تاثیرگذاری اقتصاد از تنش‌های سیاسی افزود: سیاست خارجی نیز بر مسائل اقتصادی تاثیرگذار است و بحران‌های سیاسی و مشکلات برجام،  باعث افزایش قیمت ارز شده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه افزایش نرخ ارز ناشی از فضاسازی دشمنان و رسانه‌های خارجی است، بیان کرد: دشمنان جمهوری اسلامی از اقدامات خصمانه سیاسی نتیجه‌ای عایدشان نشده، بنابراین این بار با ایجاد تنش‌های اقتصادی در تلاش هستند وضعیت اقتصادی کشور را متلاطم کنند و باعث افزایش نارضایتی مردم شوند.

آل اسحاق در پایان با بیان اینکه نقطه تعادل قیمت ارز بین ۴ تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است، گفت: با توجه به منابع ارزی کشور و توانایی و تدبیر دولت و بانک مرکزی این افزایش نرخ ارز متوقف خواهد شد و بازار به حالت تعادل باز می‌گردد.

</t.l;i++){5>

ارسال نظرات