یک کارشناس اقتصادی می‌گوید از افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، 30هزار میلیارد تومان عاید دولت شده است.
کد خبر: ۸۹۷۹۵۷۳
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

 

 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، حیدر مستخدمین‌حسینی اظهار داشت: افزایش قیمت اخیر ناشی از عدم مدیریت بازار ارز است. آقای روحانی در مصاحبه اخیر توضیح نداد که چرا با وجود افزایش درآمد ارزی، قیمت دلار افزایش پیدا کرده است و این ناشی از عدم مدیریت عرضه ارز توسط دولت و به ویژه بانک مرکزی است.

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه عرضه ارز به صورت انحصاری در اختیار دولت و بانک مرکزی است تصریح کرد: از سخنان روحانی در گفت‌وگو با مردم می‌توان به راحتی فهمید که اگر دولت تعمدی در افزایش قیمت ارز نداشته، پس توانایی مدیریت بازار ارز را نداشته و این وضعیت نابسامان در قیمت دلار نتیجه این عدم مدیریت در این حیطه است.
وی در ادامه افزود: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دولت نیازمند افزایش رقم ریالی ارز است اما اگر دولت این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید درآمد ارزی کشور بالاست، پس بهتر است برای اثبات صداقت خود، درآمد حاصل از افزایش نرخ ارز را که طی این مدت کسب کرده در قالب یارانه یا هر چیز دیگر به مردم پس بدهد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان مرکز تامین و توزیع ارز، ارزهای زیادی که دارد را به مسافران، دانشجویان، بیماران و... گران‌تر فروخته است و مبالغی در جیب دولت رفته که دولت می‌تواند این مبلغ را به عنوان عیدی به مردم پس بدهد.

مستخدمین حسینی در ادامه گفت: اگر دولت کسری بودجه ندارد، درآمد ناشی از افزایش قیمت ارز را به مردم بدهد.
وی درباره درآمد دولت از افزایش قیمت دلار تصریح کرد: دولت در این چند هفته اخیر بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از افزایش قیمت ارز داشته است.

وی خاطرنشان کرد: درآمد‌های نفتی کشور، غالباً از کشورهایی است که مورد تحریم آمریکا قرار نگرفته‌اند مانند هند، چین و کره جنوبی که البته کالاهایی که وارد کشور می‌شود از طریق بانک‌های همین کشورها و البته چین وارد کشور می‌شود. به عبارت دیگر ارز ناشی از فروش نفت به خزانه نمی‌آید و خارج از کشور خرج می‌شود.
ارسال نظرات