خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه:

تمدن نوین اسلامی بدون حضور پر رنگ وقف امکان پذیر نیست‎

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، در نشست هم‌اندیشی نخبگان تبلیغی کشور، گفت: تمدن نوین اسلامی بدون حضور پر رنگ وقف با عرصه فعالیت های مختلف خود امکان پذیر نیست.
کد خبر: ۸۹۷۹۷۰۳
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، حجت‌الاسلام محمدی افزود: مأموریت‌های کلان و اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ۳ بخش قرآنی، بقاع متبرکه و موقوفات تقسیم‌بندی شده است.
وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: جهت‌گیری برای رسیدن به ۱۰ میلیون نفر حافظ کل قرآن کریم هدف عمده و کلانی بوده که سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای منویات مقام معظم رهبری و برای تحقق آن تلاش می‌کند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف گفت: در دانشگاه علوم قرآنی این سازمان ۶ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند.
حجت‌الاسلام محمدی گستره وسیع بقاع متبرکه در کشور را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: در مبحث امامزادگان نزدیک به ۸ هزار بقعه متبرکه در کشور وجود دارد که برخی از این بقاع متبرکه نیز متعلق به شخصیت‌های بزرگ دینی بوده که به سبب ارادت و احترامی که مردم نسبت به آن‌ها قائل بوده اندآن را مورد توجه قرار داده اند.
وی با بیان اینکه در سه دوره تاریخی لطمه‌های سختی به وقف واردشده است، یادآور شد: زمان نادرشاه افشار با روحیات جنگ‌طلبی، سیاست‌های رضا شاه و طرح اصلاحات ارضی صدمات بسیار زیادی به وقف در کشور وارد شده است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اقدامات صورت گرفته در زمینه وقف در طول چهار دهه اخیر تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی و تصویب قانون وقف در سال ۶۳ وضع وقف و موقوفات در کشور سامان درستی گرفته که عمل به نیات واقف و تشویق به عمل وقف نیز در همین عرصه صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به انتظارات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از مبلغان مذهبی کشور گفت: توجه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ زیارت و توسل و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از جمله امور مهمی بوده که سازمان اوقاف برای ترویج وقف برای برطرف شدن مشکلات مختلف جامعه از مبلغان حوزوی انتظار دارد، همچنین باید یک اقدام جامع همگانی برای جبران صدمات گذشته در زمینه وقف انجام گیرد که بعد از انقلاب کارهای مهمی در این زمینه انجام‌شده است.
وی نظرسنجی سال ۸۹ اوقاف در زمینه فرهنگ وقف در جامعه را مورد توجه قرار داد وتأکید کرد: در نظرسنجی سال ۸۹ مشخص شد که بیش از ۷۰ درصد مردم آشنایی درست و دقیقی از فرهنگ وقف نداشته که نیازمند فرهنگ‌سازی‌های موردنیاز در این زمینه است.
رئیس سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب تا سال ۸۹ صرفاً ۱۳ هزار و ۵۰۰ مورد وقف در کشور ثبت‌شده اما بعد از سال ۸۹ تا ۹۵ با تبلیغات و فرهنگ‌سازی بیش از ۱۵ و ۵۰۰  وقف در سازمان وقف کشور ثبت‌شده است.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به خدمات وقف در کشور افزود: ساخت و بهره‌برداری از مدارس مختلف حوزوی و غیر حوزوی در کشور، راه‌اندازی بیش از ۱۵ هزار نهاد مانند حسینیه‌ها، صدها کتابخانه‌، خدمات متنوع درمانی و غیره محصول و نتیجه وقف در جامعه بوده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۳۳ بیمارستان موقوفه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ۹۹ درصد بیمارستان‌های قم موقوفه است.
رئیس سازمان اوقاف ادامه داد: ۴۷۹ مرکز ورزشی در سطح کشور، بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ موقوفه فرهنگی و پژوهشی در کشور ، تعداد قابل‌توجه مدارس و کتابخانه‌های موجود در کشور بخش دیگری از مهم‌ترین کارکردهای وقف در جامعه است.
حجت‌الاسلام  محمدی با اشاره به پیوند مسئله وقف با مباحث و هسته‌های مهم اقتصادی کشور تأکید کرد: ۵۰ درصد بازار تهران، بازارهای مشهد، اصفهان، تبریز و بازار اراک که بزرگ‌ترین خدمات اجتماعی را ارائه می‌دهد موقوفه هستند، همچنین بیش از ۲۵ درصد مراکز درمانی کشور موقوفه است.
وی عنوان کرد: نزدیک به ۸۰ هزار مسجد در کشور وجود دارد، تمدن نوین اسلامی بدون حضور پررنگ وقف با عرصه‌های فعالیت‌های مختلف خود امکان‌پذیر نیست که نیازمند شناسایی فرهنگ جامع و مدونی از وقف از صدر اسلام تا به امروز است، باید جهت دینی و مذهبی مردم را در زمینه هدایت موقوفات در کشور را به نحوی سوق داد که از سابقه سکولار بودن خارج‌شده تا با اصول کامل و عمیق دینی برای بقا و دوام بیشتر این امر خیر منتهی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها