خبرهای داغ:
نقوی حسینی عنوان کرد

سند پالرمو مکمل برجام است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، با تشریح دلایل مخالفان الحاق به کنوانسیون پالرمو، گفت: نگرانی‌های موجود درباره تبعات الحاق به این کنوانسیون هنوز باقی است.
کد خبر: ۸۹۸۰۱۲۳
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تصویب لایحه دولت برای الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) در مجلس، اظهار داشت: هنگامی که برجام شکل گرفت، جان‌کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا در یکی از دانشگاه‌های این کشور و در پرسش و پاسخ با نخبگان، پاسخ جالبی به آن‌ها داد، او گفت که خیالتان راحت باشد؛ ما با برجام همه رفتار‌های جمهوری اسلامی را تحت کنترل می‌آوریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: سوال این بود که برجام که چنین ظرفیتی ندارد، پس منظور جان‌کری چیست که با برجام همه رفتار‌های جمهوری اسلامی تحت کنترل گرفته می‌شود؟!

سند آموزش ۲۰۳۰، FATF و پالرمو اسناد مکمل برجام هستند

نقوی حسینی اظهارداشت: همان موقع به این مسئله اشاره شد که پس از برجام، اسناد دیگری نیز در دوران پسابرجام به ایران عرضه خواهد شد؛ حالا یا ایران باید در این چارچوب قرار بگیرد و یا قرار نخواهد گرفت. اگر در این چارچوب‌ها قرار نگیرد، برجام گشایشی برای او ایجاد نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل بوده است که در دوران پس از برجام، شاهد ارائه اسنادی مانند سند آموزش ۲۰۳۰، الحاق به FATF و پالرمو بوده‌ایم که برخی از آن‌ها با عنوان برجام‌های ۲، ۳ و ۴ نام برده‌اند که اتفاقا مقام معظم رهبری قاطعانه مقابل چنین ایده‌ها و زمزمه‌هایی ایستادند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با وجود موضع نظام، آن‌ها اسناد مکملی ارائه کردند که با برخی از آن‌ها مانند سند ۲۰۳۰ مقابله شد، اما حالا موضوع جدیدی با عنوان الحاق به کنوانسیون پالرمو را پیش روی ما گذاشته اند.

نقوی حسینی با اشاره به برخی ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌ها در تدوین این قبیل اسناد، اظهارداشت: در جریان مطرح شدن اسنادی مانند ۲۰۳۰ و الحاق به FATF نیز این نکته را یادآوری کردیم که همه آن چیزی که در این اسناد آمده، بد نیست و به هر حال طرف‌های مقابل به کار خودشان وارد هستند و می‌دانند چه محور‌هایی به طرف‌های مقابل ارائه دهند که آن را رد نکنند.

برخی تعاریف در «پالرمو» برای جمهوری اسلامی دردسرساز خواهد شد

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که در میان محور‌ها و بند‌هایی که مورد پذیرش همه کشورهاست، بند‌هایی قرار می‌دهند که بعدا برای نظامی مانند ما مشکل‌ساز می‌شود؛ به عنوان مثال تعریف آن‌ها از پولشویی و تروریسم با ما فرق می‌کند و همین مسئله باعث مشکل می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین رابطه افزود: آمریکایی‌ها و برخی نظام‌های اروپایی هر شخص یا گروهی را که آدم می‌کشد، اگر آدم کشتن آن‌ها در جهت منافع آمریکا باشد، گروه تروریستی توصیف نمی‌کنند، ولی اگر حرکت یک گروه مبارز و آزادیخواه به ضرر آمریکایی‌ها باشد، آن‌ها را تروریست توصیف می‌کنند.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: رژیم عربستان سعودی سه سال است که به صورت شبانه‌روزی مردم یمن را بمباران می‌کند و این کشور را به خاک و خون می‌کشد، هیچ قطعنامه‌ای هم علیه آن صادر نمی‌شود، اما اگر جمهوری اسلامی یک قاچاقچی بین‌المللی را اعدام کند، قطعنامه علیه آن صادر می‌شود.

وی تاکید کرد:چون تعریف برخی واژگان کلیدی بین ما و ایجادکنندگان این اسناد تفاوت دارد، لذا پذیرش آن‌ها در آینده مشکل‌ساز می‌شود.

خطر کنترل تمام عملیات‌های بانکی و مالی جمهوری اسلامی/ یک راه حل برای رفع نگرانی‌ها

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آن‌ها با FATF و پالرمو به دنبال آن هستند تا تمام عملیات‌های مالی، بانکی و اقتصادی ما را تحت کنترل خودشان بگیرند و این یک واقعیت است.

نقوی حسینی با اشاره به تصویب لایحه الحاق به پالرمو در صحن مجلس با وجود مخالفت‌های برخی نمایندگان و نیز تعریف برخی شروط به عنوان حق شرط تاکید کرد: نگرانی‌های موجود درباره تبعات الحاق به این کنوانسیون هنوز باقی است.

وی اظهار داشت: تنها راه حل رفع نگرانی‌ها این است که مجلس شروطی را که جمهوری اسلامی به عنوان «حق تحفظ» (حق شرط) مدنظر دارد، در یک قانون جداگانه تصویب کند تا در موقع لزوم از این قانون استفاده شود؛ چرا که شروط پنج‌گانه‌ای که در مصوبه مجلس برای الحاق به پالرمو آمده، همه نگرانی‌ها را برطرف نمی‌کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها