خبرهای داغ:
کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:
بسیاری از ما ضررهای سیگار را می‌دانیم و نسبت به آن سخت‌گیر هستیم، اما این حساسیت را درباره قلیان نداریم، در حالیکه در بسیاری از موارد، قلیان مضرتر است.
کد خبر: ۸۹۸۰۱۶۳
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، به گفته دکتر نسرین تنکابنی، کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مصرف دخانیات، مهمترین عامل مرگ های قابل پیشگیری است.
وی با بیان اینکه از چهار هزار ماده شیمیایی موجود در دود تنباکو و سیگار، تعداد 40 ماده آن، دارای مواد محرک، سمی و سرطان زا هستند و دخانیات، خطر انواع سرطان ها را مانند: سرطان های سر و گردن، ریه، معده، مری، لوزالمعده، روده، مثانه، کلیه، گردن ‌رحم و سرطان خون را زیاد می کند؛ گفت: از هر 10 فرد مبتلا به سرطان ريه، تعدا 9 تن، مصرف كننده دخانيات بوده اند.
تصورات اشتباه درباره ضرر نداشتن قلیان، کابوسی برای سلامت جامعه
دکتر تنکابنی، عنوان کرد: بسیاری از ما ضررهای سیگار را می‌دانیم و نسبت به آن سخت‌گیر هستیم، اما این حساسیت را درباره قلیان نداریم، در حالیکه در بسیاری از موارد، قلیان مضرتر است.
ایشان با این هشدار که توتون قلیان، بسیار نامرغوب است و مواد مصنوعی افزودنی به آن، گازهای سمی زیادی تولید می‌کند؛ عنوان کرد: یک وعده قلیان کشیدن می‌تواند ده‌ها برابر یک سیگار، دود و گاز سمی وارد ریه کند.
کلکسیون بیماری ها، پنهان در مصرف قلیان
این کارشناس با اشاره به اینکه انتقال عفونت هايي از قبيل: سل، ويروس تبخال، میکروب هليکوباکتر پيلوري (عامل زخم معده)، هپاتيت و ويروس هاي عامل عفونت هاي تنفسي و سرماخوردگي و بيماري هاي روده ای، تنها گوشه‌ای از بیماری هایی است که همگي از طريق مصرف قليان مشترک، انتقال مي يابد؛ گفت: كشيدن قليان مي‌تواند باعث افسردگي، اختلالات گوارشي، بروز ناراحتي هاي قلبي و عروقي و زمينه سازي ابتلا به انواع سرطان ها شود.
لزوم اصلاح باورها درباره قلیان
بنا به گفته کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اگر می خواهید قلیان را از خود و خانواده، خصوصاً جوانان دور کنید، باید به این یقین دست پیدا کنید که قلیان، مضر است.
ایشان با بیان اینکه در حالی که یک سوم قلياني‌ها و بسیاری از کسانی که قلیان نمی‌کشند، بر اين باورند که قليان، هيچ تأثيري روي سلامت آنان ندارد و حتی ضرر قليان، کمتر از سيگار است؛ آنان بر این باورند که به دلیل گذشتن دود قليان از آب؛ دود توتون، تصفيه می‌شود؛ درحالی که حتی این عمل، باعث تشدید عوارض توتون می‌شود
توتون ها و اسانس های خوشبو، ولی مرگ بار
این کارشناس با گفتن اینکه ذغالي هم كه براي سوزاندن تنباکوي قليان استفاده مي‌شود، خطرات قليان را افزايش مي‌دهد، بیان کرد: اسانس‌ها و عطرهايي که براي معطرشدن توتون استفاده مي‌شوند، خود، عوارض جداگانه و شديدي را به همراه دارند و از سوخت اين ترکیبات ناشناخته، چندین مادۀ سمّي، سرطان زا و مرگ بار توليد مي‌شود.
به گفته دکتر تنکابنی، عدم استفاده از دخانيات و متوقف كردن مصرف آن، يكي از مهم‌ترين تصميماتي است كه برای حفظ سلامتی می‌توان گرفت. وی اضافه کرد: نکته کلیدی اینکه اگر غیر سیگاری هستید، به دیگران اجازه ندهید در منزل شما سیگار بکشند، بخصوص زمانی که کودکی در خانه شما حضور دارد.
9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها