مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد در جمع مادحین اهل بیت و شعرای آیینی شهرستان میبد و اردکان بیان داشت: هیچ رسانه ای قدرتمند تر و تاثیر گذار تر از رسانه های سنتی(محراب و منبر) نیست.
کد خبر: ۸۹۸۰۶۲۲
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، جلسه این هفته کانون مداحان و شعرای آیینی شهرستان میبد میزبان دکتر احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد بود.
پهلوانیان در این مراسم ضمن خرسندی از حضور در این جلسه ارزشمند بیان داشت: در زیارت جامعه کبیره نقل شده محضر اهل بیت جایی است که ملائک رفت و آمد می کنند و محل نزول برکات الهی می باشد و هرجا که ذکر ما اهل بیت باشد آنجا حرم، حریم و محضر ماست و من افتخار می کنم که در چنین فضای متبرکی نفس می کشم.
وی اظهار داشت: رسانه سنتی و به تعبیری رسانه کلاسیک که از دیرباز برای انتقال مفاهیمی که در نظر بوده وجود داشته و در حال حاضر در عصری زندگی می کنیم که عصر حاکمیت رسانه های مدرن و پست مدرن بوده و ورسانه های دیداری، شنیداری، فضای مجازی، اینترنت، ماهواره و تلویزیون در ذهن و جان و تمام ابعاد فردی و اجتماعی زندگی حاکمیت دارند و در بسیاری از مواقع علاوه بر حاکمیت، حکمیت نیز دارند.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد ادامه داد: اما آنچیزی که در علم ارتباطات و دنیای رسانه ها مطرح می شود این است که رسانه های جدید و رسانه هایی که نو به نو پدیدار می شوند سطح تماس بیشتری با مخاطب دارند و مخاطبان بیشتری را تحت تاثیر پیام خودشان قرار می دهند اما از لحاظ کیفی هیچ رسانه ای قدرتمند تر و تاثیر گذار تر از رسانه های سنتی مانند سخنرانی، مداحی، محراب و منبر نیست و اینها در تاثیر گذاری جدی تر و عمیق تر از رسانه های جدید عمل می کنند. رسانه های جدید شاید از بعد کمیت اثر بخش تر باشند و بیشتر به چشم بیایند اما از بعد کیفی با رسانه های سنتی قابل قیاس نیستند.
پهلوانیان با اشاره به اینکه رسانه های سنتی انسان ساز هستند، اذعان داشت: رسانه های جدید شاید اطلاعات و دانش بیشتری را به مخاطب انتقال دهند اما آنچیزی که حس رشد، تعالی و تزکیه را به مخاطبین منتقل می کند رسانه های سنتی هستند. رسانه های جدید شاید بتوانند وقت ما را پر کنند اما آن چیزی که انسان را می سازد در رسانه های سنتی است.
وی به خاطره ای از استاد قرائتی در این زمینه اشاره داشت و گفت: وقتی قم محضر استاد قرائتی بودم ایشان خاطره ای از مقام معظم رهبری به این مضمون نقل کردند که « محضر آقا رسیدیم آقا فرمودند درباره نماز چه کار کردید ما هم لیستی بلند و بالا از برنامه ها را به ایشان ارائه کردیم آقا فرمودند همه این کارها خوب است اما اینها کسی را نماز خوان نمی کند. اگر می خواهید کسی نماز خوان شود باید تعدادی آدم تربیت کنید تا چهره به چهره به مردم مراجعه و نماز خوان تربیت کنند.»
مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد افزود: تربیت حسینی در مجالس، محافل حسینی و در مدح اهل بیت اتفاق می افتد البته رادیو و تلویزیون هم رسالت خود را دارند.
پهلوانیان تبلیغ را رسالتی دانست که بر دوش همه مسلمان به ویژه شیعیان می باشد و در این زمینه ابراز داشت: تبلیغ شرایطی دارد و هر کسی نمی تواند تاثیر گذار باشد. بسیار هستند که تبلیغ می کنند و کمتر هدایت می کنند، بسیار هستند که از دین سخن می گویند و کم هستند کسانی که مردم را متدین می کنند. حکمت و کلام نیکو از ارکان و شرایط اصلی اثر بخشی تبلغ است و خداوند متعال می فرمایند کلامی نیکو تر از دعوت به حق نیست دعوت بجز سخن باید بصورت عملی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به به اینکه اشعار آیینی 4 حوزه اصلی دارند، اظهار داشت: مدیحه سرایی و بیان منقبت پیامبر، ائمه اطهار، اولیاء خدا و بزرگان دین، مراثی اهل بیت و بویژه امام حسین(ع)، بیان آیین های مرتبط با دین و بیان نیایش و راز و نیاز با خداوند از ارکان اصلی اشعار آیینی می باشند.
وی در ادامه تصریح داشت: اما آن چیزی که فراموش یا کمرنگ شده و دین را برای نسل جوان ذبح کرده بخاطر آنکه خیلی از نکاتی باید گفته می شد بیان نشده این است که علاوه بر راز و نیاز در اشعار آیینی بیان دیگری هم لازم است که سرچشمه آن در بیانات نورانی اهل بیت می باشد « ناز و نیاز» در محضر خداوند متعال می باشد. نسبت مومن به خدا نسبت عاشق به معشوق است. متاسفانه ناز کردن در محضر خداوند متعال را از کسانی که سخن دین گفته یا شعر آیینی می سرایند کم دیده یا می شنویم.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد با مذمت تبعیض به جای تفاوت بیان داشت: آیین ها و نحله های عزداری متفاوت است اما نباید این تفاوتها به تبعیض بینجامد. در سال 1393 تنها سه برنامه عزداری از سه نقطه یزد یعنی دو نقطه در شهرستان یزد و یکی هم حسینیه تفت بصورت زنده پخش شد اما امسال از 18 نقطه استان مثل یزد، تفت، اشکذر، بافق، مهریز، اردکان و ابرکوه پخش زنده داشتیم. در ماه رمضان نیز از سه شهرستان شهرستان مدیحه سرایان را دعوت کردیم و از آنها در برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان استفاده شد. البته این کار بیش از این و پیش از این باید اتفاق می افتاد، بنا بر این است در برنامه های صدا و سیما همه استان دیده شوند و وظیفه ما این است.
وی در پایان گلایه ای هم از شهرستان میبد داشت: بابت اینکه چرا پخش زنده از مراسمات عزاداری میبد نداشتیم از شما مطالبه دارم و این کوتاهی از جانب شماست. بنده خبری از اتفاقات میبد ندارم مگر اینکه کسانی که مسئولیت دارند به من اطلاع رسانی کنند و شما خودتان باید به ما برنامه بدهید. به هر حال صدا و سیما پذیرای حضور شما و مطالبات شما می باشد.
ارسال نظرات