رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که از ابتدای سال ۹۶ هیچ مزرعه‌ای نداریم که با آب آلوده آبیاری شود و در آن سبزی و صیفی کشت شود، بلکه زراعت چوب را جایگزین کشت سبزی و صیفی کرده‌ای
کد خبر: ۸۹۸۰۶۷۳
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج ، کریم ذوالفقاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری به فعالیت‌های انجام‌شده در بخش کشاورزی استان تهران در سال 96 اشاره کرد و گفت: با آنکه 1.2 درصد از اراضی کشاورزی کشور در استان تهران قرار دارد، اما 5.2 درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود و 187 هزار هکتار از مساحت کل استان تهران یعنی حدود 13 درصد استان اراضی کشاورزی، زراعی و باغی اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 51 هزار کشاورز و بهره‌بردار در استان تهران مشغول به کشاورزی هستند، خاطرنشان کرد: در 6 محصول کشاورزی استان تهران رتبه اول کشوری را دارد که محصولات گلخانه‌ای با 524 هزار تن، تخم‌مرغ 150 هزار تن، فرآورده‌های لبنی ازجمله شیر خام 3.2 میلیون تن، قارچ خوراکی با 35 هزار تن، گل شاخه بریده یک میلیون و 334 هزار شاخه و گیلاس با 84 هزار تن در سال رتبه اول کشوری را دارد.

ذوالفقاری همچنین در مورد اهمیت سلامت تولید محصولات کشاورزی هم به این نکته اشاره کرد و گفت: طبق قانون نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی برعهده وزارت بهداشت است و هیچ وظیفه‌ای برای وزارت جهاد کشاورزی دیده نشده، اما برای برخورد با متخلفان در حوزه تولید باید نظارت کنیم که اگر کشاورزی با آب فاضلاب محصول را تولید کرد، با همکاری وزارت نیرو، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و وزارت بهداشت که اجازه برخورد قانونی را دارند، جلوی این موارد را بگیریم.

رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان تهران که کمتر از دو ماه است به این مسئولیت منصوب شده به یکی از دغدغه‌های اساسی مردم تهران که تولید سبزی و صیفی با آب فاضلاب به‌ویژه در جنوب تهران بود، پاسخ داد و گفت: حداقل به‌صراحت می‌توان گفت که در سال 96 هیچ محصولی در جنوب تهران با آب فاضلاب آبیاری نشده است، اما این توضیح را هم باید داد که زمانی کشاورزان جنوب تهران حق‌آبه داشتند که ما برای تأمین آب شرب شهری آن را از آنها دریغ کردیم و به‌جای آن آب آلوده به فاضلاب را دادیم.

وی به کارهای انجام‌شده در حوزه شناسایی و برخورد با مزارع آلوده گفت: 470 هزار هکتار مزارع سبزی و صیفی که آب آلوده به آنها وارد می‌شد، داشته‌ایم که شناسایی شده و اکنون این موضوع وجود ندارد؛ چراکه یکسری فلزات سنگین در محصولاتی مثل سبزی و صیفی و برنج به‌راحتی ته‌نشین شده و عوارض زیادی خواهد داشت که اجازه تولید سبزی و صیفی با آب آلوده را نمی‌دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از ایجاد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران برای جایگزین کردن کشت نهال صنوبر به‌عنوان منبع تأمین‌کننده چوب در اراضی کشاورزی جنوب تهران خبر داد و گفت:‌در مزارعی که امکان ورود آب آلوده وجود دارد صنوبر کشت می‌شود که در یک بازه زمانی که بین 5 تا 7 سال است، این درختان به‌عنوان منبع تأمین‌کننده چوب برداشت می‌شود که درآمد خوبی هم برای کشاورزان در پی دارد و در طی این مدت هم اجازه کشت گیاهان زینتی لابه‌لای درختان به‌عنوان منبع تأمین درآمد را می‌دهیم.

ذوالفقاری همچنین به اهمیت ترویج ایجاد گلخانه در استان تهران اشاره کرد و گفت: به ازای هر هکتار گلخانه برای 5 نفر شغل مستقیم و 10 نفر شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

وی همچنین به ‌صرفه‌جویی مصرف 30 میلیون مترمکعب آب در اراضی کشاورزی استان تهران اشاره کرد و گفت: ‌با تجهیز بیش از 5 هزار هکتار مزارع به سیستم‌های نوین آبیاری و ایجاد 1050 هکتار شبکه‌های زه‌کشی آب شاهد صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف آب استان تهران در بخش کشاورزی بوده‌ایم.

به گفته وی کشت پسته و زعفران به‌عنوان دو محصول صادراتی در استان تهران از دیگر کارهایی است که آغاز شده و مصرف آن بین نصف تا یک‌سوم محصولات سردرختی مانند شلیل و هلو است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین به نظارت و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی استان تهران هم اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به اینکه زمین در استان تهران ارزش بالایی دارد و یک هکتار زمین یک میلیارد می‌ارزد، درحالی‌که ممکن است در یک استان می‌تواند تا 50 میلیون تومان ارزش داشته باشد، برخی سعی می‌کنند، با ساخت دیوار تغییر کاربری دهند که جلوی آن را می‌گیریم و در 10 ماهه امسال 1367 مورد قلع‌وقمع داشته‌ایم و 417 هکتار زمینی که در حال تغییر کاربری بود، آزاد کردیم.

ذوالفقاری همچنین با ابراز خرسندی از بارش‌های اخیر گفت: باید تا ششم بهمن طبق جداول هواشناسی بارندگی می‌داشتیم که تنها 22 میلی‌متر آن محقق شد و حتی با احتساب بارش‌های بهمن و اسفندماه که بیشتر از حد نرمال است، این رقم جایگزین نمی‌شود و باید مراقب مصرف آب در کشاورزی باشیم و بارها از وزارت نیرو خواسته‌ایم روی چاه‌های کشاورزی کنتور نصب کنند که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

وی به افتتاح 115 پروژه به ارزش 200 میلیارد تومان در ایام دهه فجر امسال اشاره کرد و گفت:‌ این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بیش از 200 میلیارد تومان انجام شده که 59 درصد آورده سرمایه‌گذاران، 22 درصد از محل تسهیلات بانکی و 19 درصد به‌عنوان یارانه و سرمایه‌گذاری دولت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به جزئیات پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: 9 پروژه شاخص به ارزش 44 میلیارد تومان در حوزه تولیدات دامی، 42 پروژه به ارزش 50 میلیارد تومان در حوزه تولیدات گیاهی، 8 پروژه به ارزش یک میلیارد و 367 هزار تومان در حوزه شیلات و آبزیان، 8 پروژه در حوزه صنایع کشاورزی به ارزش 61 میلیارد تومان و 48 پروژه به ارزش 42 میلیارد تومان در استان تهران اجرا و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین به تنظیم بازار تخم‌مرغ که طی دو ماه اخیر به دلیل وقوع آنفلوانزا با افزایش قیمت روبرو شده بود گفت:‌ ازآنجایی‌که جمعیت مرغ تخم‌گذار در استان تهران زیاد داریم، سعی کرده‌ایم با عرضه این محصول تا حد زیادی نیاز بازار را پاسخ دهیم و مابقی را از محل واردات تأمین کنیم.

ذوالفقاری همچنین در مورد تأمین میوه شب عید گفت: 4 هزار تن سیب درجه‌بندی از بهترین سیب‌های دماوند و 2 هزار تن پرتقال برای شب عید مردم استان تهران خریداری و تهیه شده است که بیشتر در جهت حمایت از باغدار است و توزیع این میوه‌ها از 20 اسفند تا پایان فروردین ادامه خواهد داشت.

ارسال نظرات