نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه محتوای مداحی باید پیام داشته باشد، گفت: مداحان و شاعران آئینی در شکل دهی افکار و عواطف نقش مهمی دارند.
کد خبر: ۸۹۸۰۸۴۳
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶


آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در همایش فاطمی که با رویکرد فضائل و سیره فاطمی، در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد به بیان فضیلت‌های وراثتی و ذاتی حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخت.

وی افزود: نه تنها خداوند از فاطمه زهرا (س) راضی است و فاطمه زهرا (س) از خدا راضی است، رضایت او عین رضایت خداست و غضب او عین غضب خداست، بنابراین مرثیه سرایان و ذاکران اهل بیت (ع) باید افتخار کنند که تمام وجودشان محبت حضرت فاطمه زهرا (س) است.
امام جمعه قم خطاب به مداحان و شاعران آئینی گفت: عظمت و جایگاه خودتان را بدانید و بزرگ بشمارید، چون مجالسی که در مدح و ستایش و عزای اهل بیت (ع) برگزار می‌کنید مورد عنایت ایشان است.
وی با بیان این که سهم قابل توجهی از دینداری و معرفت مردم به عهده مداحان است، گفت: مداحان و شاعران آئینی در شکل دهی افکار و عواطف نقش مهمی دارند. این افراد، چون منتسب به اهل بیت (ع) هستند باید به شاخص‌های مداحی و شاعری پایبند باشند.

مداحان و شاعران آئینی الگوی رفتاری جامعه هستند
آیت‌الله حسینی بوشهری به بیان برخی باید‌ها و نباید‌های مداحی و شاعری پرداخت و گفت: مداحان و شاعران آئینی الگوی رفتاری جامعه هستند، بنابراین باید به شکل ظاهری، آراستگی و تقید به آداب اسلامی پایبند باشند و در بعد اخلاقی و علمی در رشته خودشان مسلط باشند.
وی از مداحان و شاعران آئینی خواست که در محتوای شعر و مدح از مفاهیم انقلابی بهره بگیرند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محتوای مداحی باید پیام داشته باشد و مناجات‌های مداحان، مردم را با مبانی اسلام آشنا می‌کند.
وی تأکید کرد: تفکری که می‌گوید «هدف، وسیله را توجیه می‌کند» غلط است. بنا نیست هر چه را به اهل بیت (ع) نسبت دهیم.

لزوم پرهیز از غلو در مدح و شاعری
آیت‌الله حسینی بوشهری بر لزوم پرهیز از غلو در مدح و شاعری تأکید کرد و گفت: زیارت جامعه آمده تا جلوی غلو را بگیرد. امروز دشمن در کمین است و اگر کسی، حرفی در جایی بزند، انتقامش را در جای دیگری می‌گیرند.
وی بر لزوم پرهیز از تملق و استفاده نکردن از سبک‌های نامناسب در مداحی تأکید کرد و گفت: برخی‌ها طوری چراغ سبز به شفاعت نشان می‌دهند و در رحمت به روی همه باز می‌کنند که غیر بهشت چیزی نیست. پیامبران بشیر و نذیر بودند، بنابراین مداحان به این مسئله مهم توجه داشته باشند.
شعرخوانی حجت‌الاسلام سید بشیر حسینی و دکتر حسین محمودی، مداحی مسعود زمانی، سخنرانی عباس حیدرزاده رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی استان قم و اهدای بسته فرهنگی از دیگر برنامه‌های این همایش بود.
ارسال نظرات