خبرهای داغ:
کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:
سرطان پوست از شایع ترین سرطان های انسان است. پوست که بزرگترین عضو بدن است ، از بدن در برابر گرما، نور خورشید، صدمات وعفونت ها محافظت می‌کند. همچنین به کنترل درجه حرارت بدن و به ذخیره نمودن آب، چربی و ویتامین D کمک می‌کند.
کد خبر: ۸۹۸۰۹۵۳
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، دکتر نسرین تنکابنی، کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با بیان مطلب فوق، عنوان کرد: برخی عوامل باعث افزایش احتمال بروز سرطان پوست می شوند که اشعه ماوراء بنفش (UV)، یکی از آن هاست.
به گفته این کارشناس، این اشعه از خورشید، لامپ‌های خورشیدی یا دستگاه های مخصوص برنزه کردن ساطع می‌شود و هرچه پوست مدت زمان بیشتری در معرض این اشعه قرار گیرد، احتمال بروز سرطان در آن بیشتر می شود. وی با این هشدار که اشعه UV حتی در هوای سرد و یا روزهاي ابری نیز ساطع می‌شود و می تواند خطرناک باشد؛ گفت: حفاظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش می تواند تا حدی از میزان بروز سرطان پوست جلوگیری کند.
کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، تاکید کرد: باید سعی کنید که از ساعت 10 صبح تا 4 عصر در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید و در صورتی که مجبورید در تماس طولاني مدت با تابش آفتاب باشید، از كرم ضدآفتاب، كلاه آفتاب گير، عينك آفتابي و پوشش مناسب مثل لباس سفيد، آستين دار و يقه بلند استفاده کنید. ایشان افزود که عینک‌های آفتابی که استفاده می‌کنید باید میزان جذب اشعه فرابنفش( UV ) آنها 99 تا 100 درصد باشد.
بنا به گفته این کارشناس، در نزدیکی آب، برف و شن باید بیشتر احتیاط کرد، زیرا آنها اشعه های مضر خورشید را باز می‌تابانند و از برنزه شدن، چه از طریق خوابیدن در برابر نور خورشید یا لامپ های فرا بنفش پرهیز کنید.
دکتر تنکابنی، با بیان اینکه برای تشخیص زودرس سرطان پوست، پوست خود را به طور منظم معاینه کنید؛ عنوان کرد: ماهی یک بار تمام بدن خود را برای یافتن خال یا لکه مشکوک از قسمت سر تا پایین پا بررسی کنید.
ایشان با گفتن اینکه نواحی پنهان بدن، مانند: لای انگشتان دست و پا، کشاله ران، کف پاها، پشت زانو ها را باید بیشتر بررسی کرد یا اینکه لازم است پوست سر و گردن را برای یافتن خال، وارسی کرد، عنوان کرد: برای این کار از یک آینه استفاده کرده یا از یکی از اعضای خانواده درخواست کنید در وارسی این نواحی به شما کمک کند.
دکتر تنکابنی، با اشاره به اینکه باید درباره خالی که تازه ظاهر شده است، بسیار مظنون بود؛ گفت: می‌توانید از خال‌ها عکس بگیرید تا بتوانید متوجه تغییرات آنها در آینده شوید. وی ادامه داد که اگر نوجوان هستید، باردار هستید یا حوالی یائسگی هستید، توجه بیشتری به خال ها و لکه ها داشته باشید، چون در این زمان ها تغییرات هورمونی در بدن رخ می‌دهد.
9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها