خبرهای داغ:

تولید ذغال صنعتی توسط کارآفرین مبتکر‌‌ دارابی

کارآفرین مبتکری از اهالی جنت شهر داراب با خلاقیت خود از شاخه‌های زائد درختان نوعی زغال صنعتی تولید کرده است.
کد خبر: ۸۹۸۱۲۱۰
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹

محمدحسین فرحبخش کارآفرین مبتکری از اهالی جنت شهر داراب است که با خلاقیت خود از شاخه‌های زائد درختان نوعی زغال صنعتی تولید کرده است. وی که در رشته کامپیوتر تحصیل کرده است، از عصاره چوب کودی ارگانیک ساخته که برای مقاوم‌سازی گیاه مناسب بوده و عاری از هر گونه مواد شیمیایی است.

تولید این دو محصول 60 درصد بازار شهرستان داراب را تحت کنترل خود دارد و زمینه‌ساز تبادل مناسبی در میدان عرضه و تقاضا است. این کارآفرین عمده مشکل خود را در زمینه بازاریابی می‌داند. هر چند در زمینه فروش محصول موفق عمل کرده اما طرح تولیدی وی استحقاق شرایط مناسب‌تری دارد.

فرحبخش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه زغال صنعتی تولیدی ما نوعی زغال حرارتی است، می‌گوید: ایده اولیه این زغال پس از هرس کردن شاخه‌های زائد درختان شکل گرفت و از آنجا که همه کشاورزان شاخه درختان هرس شده را جمع‌آوری می‌کردند به یکباره حجم زیادی از شاخه‌ها سوزانده می‌شد و تولید زغال حرارتی از همین طریق رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه از عصاره چوب نوعی کود ارگانیک تولید کرده است، بیان می‌کند: چهار سال است کار خود را آغاز کرده‌ایم و حداقل ده نفر به طور مستقیم و عده دیگری غیرمستقیم در کارگاه ما مشغول به کار هستند.

این کارآفرین می‌گوید: محصولی که تولید کردیم از سر نیاز و با آزمون و خطا همراه بوده است به طوری که پس از دو سال آزمون و خطا به تولید انبوه رسیده و اکنون از هر دو تن شاخه درخت، 500 کیلوگرم زغال تولید می‌شود.

فرحبخش با تصریح اینکه وام بسیج سازندگی برای کارهای تولیدی مناسب نیست، اضافه می‌کند: از بسیج سازندگی وام دریافت کرده‌ایم اما از آنجا که سود این وام زیاد است، برای مشاغل تولیدی چندان مناسب نیست و چنان چه وام‌های اقتصاد مقاومتی بازپرداخت 6 ماهه تا یک ساله و بازپرداخت کمتری داشته باشد، کارآفرین می‌تواند با فرصت و تمرکز بیشتری بر روی طرح خود کار کند.

وی تصریح می‌کند: سیستم آموزشی ما ضعیف است و آموزشی که ارائه می‌شود در عرصه اقتصادی و اشتغال  کارآمد نیست همچنین یافتن کارگر خوب دشوار بوده و کارگران موجود چندان تعهدی به کار ندارند یا در بسته‌بندی و تولید ضعیف کار می‌کنند.

این کارآفرین خاطرنشان می‌کند: در اوایل کار عمده مشکل ما در مرحله بازاریابی و فروش بود و اکنون برای ثبت محصول خود با روند پیچیده‌ای مواجه هستیم. برای ثبت اقدام کرده اما هنوز مراحل کار کامل نشده است.

مدیر صنعت و معدن و تجارت داراب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: طرح آقای فرحبخش ایده نو و جالبی است و چنین طرح‌های ابتکاری در قالب تولیدی مورد حمایت ما قرار دارند. این طرح‌ها برای دریافت تسهیلات روستایی به فرمانداری معرفی‌ و پس از طی مراحل تولید، اتحادیه‌ها ملزم به همکاری در جهت ثبت و معرفی محصول در بازار هستند.

محمد خرمدل اضافه می‌کند: نظر به اینکه بازاریابی محصولات تولیدی به عهده کارآفرینان است آنها باید برای بازاریابی به‌طور مستقل اقدام کنند و ما برای ارجاع به واحدهای صنفی و اتحادیه‌های مرتبط، کارآفرین را حمایت می‌کنیم.

وی برندسازی را از ارکان فعالیت تجاری مستمر و پایدار می‌داند و اذعان می‌کند: عدم مراجعه کارآفرینان برای برندسازی محصولشان یکی از مشکلات این حوزه است این در حالی است که پیگیری این کار، روند تولید و عرضه را مانند زنجیره‌ای به هم پیوسته و مستحکم می‌‌سازد.

مدیر صنعت و معدن و تجارت داراب خاطرنشان می‌کند: معضلات عرصه کارآفرینی رصد شده و برای آن‌ها چاره‌اندیشی می‌شود چنان چه کارآفرینان در مراجعه به دستگاهی برای دریافت مجوز و سایر امور اداری به مانع برخورد کنند با حضور کارآفرینان و مدیران مرتبط مشکلات بین دستگاهی در کارگروه تسهیل و رفع موانع بررسی و برطرف می‌شود.

آن چه مسلم است برطرف کردن موانع موجود در مسیر کارآفرینان به ویژه کارآفرینان خلاق و مبتکری که طرح‌های آنها می‌تواند چرخ تولید را دیگرگونه به گردش درآورد همچنین حمایت کارآفرینان در روند برندسازی، بازاریابی، معرفی و عرضه محصول در بازارهای داخلی و بین المللی و پشتیبانی مالی و معنوی از طرح‌های تولیدی می‌تواند گام‌های موفقی در راستای خودکفایی  کشور بردارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها