خبرهای داغ:

تقدیر از فرهیخته دزفولی در همایش علمی کتاب حوزه

کد خبر: ۸۹۸۱۶۵۱
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ در نوزدهمین دوره همایش علمی کتاب حوزه که سالانه در شهر قم برگزار می‌گردد پایان‌نامه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر اسماعیل چراغی کوتیانی با عنوان " تبیین عوامل فرهنگی بر تغییرات باروری در ایران و ارائه الگوی مطلوب برای افزایش آن به بالای سطح جانشینی" ، تقدیر به عمل آمد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین چراغی که از نخبگان شهر صفی‌آباد دزفول بوده و دکترای جامعه شناسی فرهنگی است در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در این همایش از بین ۱۵۵ مقاله و پایان‌نامه ارسالی حوزویان در چند مرحله داوری پایان‌نامه اینجانب توانست در بین آثار رشته جامعه شناسی، مورد تقدیر قرار گرفت.

 دکتر چراغی در تشریح مختصر پایان نامه خود بیان داشت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری به مساله کاهش میزان باروری و به دنبال آن پیری و سالمندی جامعه ایران توجه داشته و نسبت به عواقب آن ازجمله مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و .. تذکر فرموده اند، در این پایان‌نامه سعی شده است با بررسی عوامل و علل موثر بر کاهش میزان باروری در جامعه ایران، به نتیجه رسیده و راهکارهایی برای افزایش آن ارائه شود که با توجه به اهمیت عوامل فرهنگی - اجتماعی، به این مقوله پرداخته شد.

 حجت‌الاسلام چراغی عنوان نمود: با شناخت و بررسی بیش از ۲۰ عامل فرهنگی موثر بر کاهش میزان باروری در جا.عه ایرانی، به تبیین این عوامل فرهنگی پراخته شده که از جمله آن می‌توان به بالا رفتن سن ازدواج، اشتغال زنان، تحصیلات زنان و مردان، اندیشه‌های فمنیستی، شهر نشینی، کوچک شدن خانه‌ها و .. اشاره کرد.

 وی افزود: بر این اساس، در این اثر یک الگوی اسلامی ارائه شده که بتوان با استفاده از آن به افزایش میزان باروری کمک کرد.

 وی با شرح مختصری از الگوی اسلامی خویش اظهار نمود: در این مدل اسلامی بالابردن سطح اعتقاد مردم به باورهای دینی و به تبع آن بالارفتن علاقمندی به ارزش‌های اجتماعی نظیر خانواده‌گرایی و در نهایت بالارفتن هنجارهای همنوا با این ارزش‌ها نظیر باروری، تببین و تشریح شده است.

 چراغی تصریح نمود: می‌توان گفت در نهایت به این الگو رسیدیم که برگشت به زندگی ایرانی اسلامی، راه افزایش باروری جامعه است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: در این پایان‌نامه از حدود ۲۰۰ منبع فارسی و انگلیسی بهره گرفته شده که پیرامون مباحث جامعه‌شناختی، جمعیت شناختی و دیدگاه‌های اسلامی می‌باشند و قرار است تا قبل از پایان سال جاری به صورت کتابی تحت عنوان " فرهنگ، باروری و جمعیت در ایران " منتشر شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها