در گفتگو با کارآفرین آبزی پرور مطرح شد؛

میگوی قشم، اولین صادرات غیرنفتی به چین/ اشتغال زایی ۷۰نفری در سایت باسعیدو

کارآفرین آبزی پرور جزیره قشم با بیان اینکه عمده تولیدات این مزرعه به کشور چین صادر می شود،گفت: میگو پرورش یافته در این سایت با واسطه به کشورهای چین، ویتنام، روسیه و فرانسه صادر می شود.
کد خبر: ۸۹۸۱۷۱۷
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ به نقل از  هرمز ،افزایش روز افزون جمعیت کره زمین و نیاز بیشتر بشر به پروتئین موجب شده تا بشر برای رفع نیازش بیش از پیش به ذخایر طبیعی چنگ بیاندازد و در این امر تا آن جا پیش رفته  که آبزیان دریا در خطر نابودی قرار گرفته اند.  نگرانی ها برای حفظ این منابع به این منجر شد تا در سال ۷۲ با به کارگیری روش نوین آبزی پروری در ایران، اندکی از صید این آبزیان کاسته شود.

فروش لنج صیادی برای احداث مزرعه پرورش میگو

خالد نژاد باسعیدو، کارآفرین حوزه پرورش میگو و مدیرعامل شرکت مروارید شکیل قشم در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه قبل از ورود به این کار، صیاد بوده است، اظهار کرد: اهالی روستای باسعیدو قشم صیاد هستند و ما نیز با توجه به شغلی که در این منطقه رواج دارد من و برادرانم نیز در این شغل فعال بودیم.

این کارآفرین با تاکید بر خالی شدن دریا از ذخایر آبزیان، تصریح کرد: صید ما در چند سال اخیر نسبت به سال های گذشته به شدت کاهش یافته بود و دریا دیگر برایمان سوددهی نداشت و به پیشنهاد رییس سازمان شیلات شهرستان قشم و صحبت هایشان مبنی بر اینکه با سرمایه ای معادل قیمت لنج هایمان می توانیم درآمدی سه برابر آورده مان کسب کنیم، لنج های صیادی را فروختیم و سرمایه حاصل از آن را وارد صنعت آبزی پروری کردیم.

نژاد باسعیدو در ادامه گفت: با همکاری جهاد کشاورزی و منابع طبیعی زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار که در نزدیکی روستا قرار داشت و کاربری تعریف شده آن احداث سایت پرورش میگو بود به ما واگذار شد  همچنین شیلات برای تجهیز زیرساخت های مورد نیاز آن و تامین برق یک میلیارد هزینه کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ مجوز تاسیس این مزرعه اخذ شد، اظهار کرد: این مزرعه با سرمایه شخصی و درآمد حاصل از صیادی و دیگر فعالیت های ما در چهار فاز و با هفت میلیارد آورده ساخته شد و در سال اول از ۶ استخر فعال آن ۴۰ تن میگو برداشت کردیم که این مقدار بسیار بیشتر از صید میگو به روش سنتی بود.

این کارآفرین با اشاره به اینکه امسال برای دومین بار این مزرعه به زیر کشت رفت، تصریح کرد: در دومین سال بهره برداری این سایت توانستیم ۳۰ استخر را به زیر کشت ببریم و ۳۰۰ تن محصول از آن برداشت کنیم.

نژاد باسعیدو با تاکید بر اینکه در سال آینده ۷۰ استخر در این مزرعه به زیر کشت خواهد رفت، گفت: تا کنون در این سایت برای ۳۱ نفر به طور مستقیم و حدود ۷۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال زایی ایجاد شده و پیش بینی می شود که با افتتاح فاز چهارم و تکمیل پروژه ۱۲۰ اشتغال مستقیم ایجاد شود.

وی اظهار کرد: استخرهای این مزرعه عمقی بین سه تا سه و نیم متر دارد و برای آن سیستم هوادهی و خروجی های مرکزی تعبیه شده و ما برای اولین بار در ایران با حذف دریچه ها و برداشت به روش صید توانستیم هزینه ها را کاهش دهیم.

این کارآفرین با بیان اینکه عمده تولیدات این مزرعه به کشور چین صادر می شود، تصریح کرد: میگو پرورش یافته در این سایت با واسطه به کشورهای چین، ویتنام، روسیه و فرانسه صادر می شود و لازم به ذکر است که میگو تنها صادرات غیر نفتی ما به چین است که از این طریق ارز خارج شده از کشور برای خرید محصولات تحمیل شده چینی ها به ما دوباره به کشور باز می گردد.

نژاد باسعیدو با اشاره به اینکه مناطق نزدیک به دریا برای احداث مزارع پرورش میگو مناسب است، اظهار کرد: به دلیل کنترل شده بودن فرآیند پرورش آبزیان در این مزارع، درآمد حاصل از آن بیش از صیادی از دریا است و از طرفی این صنعت، صنعت نوپایی نیست و نباید نگران زیان در آن باشیم و کارشناسان شیلات نیز در تمام مراحل ما را یاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون درخواست های زیادی از سوی بومیان قشم برای احداث مزرعه پرورش میگو به سازمان شیلات داده شده است، تصریح کرد: هم اکنون جزیره قشم سه سایت فعال دارد و با توجه به موفق بودن این صنعت بومیان به آبزی پروری علاقه نشان می دهند و اگر شیلات اولویت ثبت مزارع را به صیادان بدهد به غنی شدن دوباره ذخایر دریایی کمک شایانی خواهد کرد.

ایجاد شش هزار فرصت شغلی در صنعت آبزی پروری

علی کریمی، معاون آبزی پروری شیلات استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه ۹ سایت فعال تولید میگو در هرمزگان وجود دارد، اظهار کرد: هرمزگان با دارا بودن سه سایت تولید میگو در قشم، دو سایت در تیاب شمالی و جنوبی، سایه خشک بندرلنگه، سیریک، جاسک و بندرعباس سهم بسزایی در تولید میگو کشور دارد.

معاون آبزی پروری شیلات استان با اشاره به میزان اشتغال زایی صنایع دریایی و مراکز پرورش و تکثیر میگو، اظهار کرد: صنعت آبزی پروری قریب به سه هزار فرصت شغلی مستقیم و سه هزار اشتغال غیر مستقیم در استان ایجاد کرده است.

کریمی با اشاره به استقبال گسترده کارآفرینان از صنعت پرورش میگو، بیان کرد: با تمرکز بر روی شیوه های نوین آبزی پروری و انتقال دانش لازم برای پرورش میگو به کارآفرینان، مراجعه های زیادی برای ثبت مزرعه پرورش میگو به شیلات استان شده است و علت آن بازدهی مناسب و صادرات گسترده این محصول است.

وی استان با بیان اینکه مجوزهای ثبت مزرعه پرورش میگو از طریق سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی صادر می شود، خاطرنشان کرد: برای هر هکتار مزرعه پرورش میگو به ۵۰ تا ۶۰ میلیون اعتبار احتیاج است که شیلات با معرفی این کارآفرینان به بانک ها، آنان را از نظر مالی حمایت می کند.

ارسال نظرات