در حالیکه در چند هفته اخیر اقشار مختلف شهروندان و رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس نسبت به عدم مهیا شدن شرایط برای مهارت‌آموزی بیکاران و ورودشان به صنایع و عدم ارتباط اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی به‌شدت انتقاد کردند، مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه مدعی شد که رایزنی‌ها با صنایع انجام شده است، اما صنایع از آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در استان استقبال نمی‌کنند و نیروی ماهرشان را از سایرمناطق کشور تامین می‌کنند که این موضوع تامل برانگیز است.
کد خبر: ۸۹۸۱۷۲۸
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵

سوال اساسی این است که چرا متولیان این بخش تاکنون از این موضوع پرده‌برداری نکرده بودند و شاهد ورود اتوبوسی نیروی انسانی موردنیاز صنایع هرمزگان و بندرعباس از سایر استان‌ها بودند و جوانان بیکار استان در حسرت اشتغال در صنایع غرب بندرعباس مانده‌اند.

حال که مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان این موضوع را علنی اعلام کرد، انتظار می‌رود که استاندار هرمزگان وارد مناقشه صنایع و فنی‌وحرفه‌ای شود و تصمیماتی اتخاذ شود تا صنایع موظف شوند مهارت‌های موردنیازشان را اعلام نمایند و فنی‌وحرفه‌ای نیروهای مهارتی را تربیت کنند و از واردات نیرو به صنایع جلوگیری نماید.

موضوع دیگر بازماندن محرومان و افراد  فاقدتمکن مالی و حاشیه‌نشینان از آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای است که در چندسال اخیر بیشتر اینگونه آموزش‌ها به آموزشگاه‌های خصوصی واگذار شده است و به‌دلیل هزینه‌های بالای دوره‌ها در آموزشگاه، قشر محروم جامعه از آموزش‌های مهارتی محروم شده‌اند.

هرچند معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان وقتی که از این موضوع مطلع شد، گفت که در شورای اشتغال این موضوع قابل بررسی است و می‌توانیم مصوبه‌ای داشته باشیم که برگزاری دوره‌های مهارتی برای محرومان و افراد فاقدتمکن رایگان شود، اما اینکه چرا این موضوع تاکنون مورد توجه قرار نگرفته و چنین مصوبه‌ای را شورای اشتغال استان نداشته است که اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای بایستی این موضوع را زودتر در شورای اشتغال مطرح می‌کرد تا در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شد و افراد بی‌بضاعت را به آموزشگاه‌ها معرفی می‌کردند و هزینه‌ها از طریق استانداری تامین می‌شد که هم حمایت از آموزشگاه‌های خصوصی فنی‌وحرفه‌ای صورت می‌گرفت و هم محرومان مهارت می‌آموختند و وارد بازارکار می‌شدند و به سمت شغل‌های کاذب نمی‌رفتند، جای سوال دارد.

البته از آن طرف هم مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اعلام کرد که اگر شهرداری و... سرویس ایاب و ذهاب محرومین در مناطق حاشیه‌ای را برای حرفه‌آموزی تامین کنند، آنها می‌توانند در مراکز دولتی حرفه‌آموزی داشته باشند که تحقق آن در گرو تعامل بین دستگاه‌های اجرایی است.

موضوع دیگر اینکه در شهرستانی مانند بشاگرد که آمار بیکاری بالای ۵۰ درصد دارد، نیاز است مرکز فنی‌وحرفه‌ای مجهز داشته باشد، مرکز نیمه تمامش در اوایل امسال و قبل از انتخابات افتتاح شد و به‌دلیل داشتن مشکلات فراوان بعد از مدتی فعالیتش متوقف شد که نیاز است در این بخش هم تدبیری اندیشیده شود تا در سالی که به فرموده مقام‌معظم‌رهبری سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است، با مهارت‌آموزی بیکاران، زمینه اشتغال آنها فراهم شود.

ارسال نظرات