یکی از اعضای فعال بسیج عشایری در گفتگو با «بسیج»:
شمس الدین پور عنوان کرد: امروزه فرزندان و نسل جدید نمی‌پذیرند تا شغل آبا و اجدادی خود را ادامه دهند که خود این مسئله به دلیل بی توجهی مسئولان به فرهنگ سازی در این خصوص است.
کد خبر: ۸۹۸۲۴۹۵
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰

مرتضی شمس الدین پور رئیس مجمع سپاه استان کرمان و عضو بسیج عشایری کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره وضعیت عشایر استان کرمان گفت: مشکلات اصلی  عشایر کشور، بقا و حفظ جمعیت عشایر نه در استان بلکه در کشور خواهد بود. در گذشته ۱۰ درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دادند، اما با ظهور مشکلات و عدم توجه  به آن‌ها باعث شده تا این جمعیت به ۲ درصد تنزل پیدا کند.

وی افزود: عشایر هر استان با استان دیگر متفاوت است و هر کدام به طور مجزا از یک نوع دام یا یک نوع زمین  زراعتی استفاده می‌کنند به همین خاطر باید برای پیدا کردن مشکلات و ضعف‌های هر قوم و گروهی از آن ها به صورت مطالعاتی عمل کرد. استخراج اطلاعات و مشخصات هر قوم نیاز به نیرو و امکانات است که باید دولت‌ آن را مرتفع سازند.

شمس الدین پور  با بیان اینکه خطر انقراض همواره زندگی عشایر را تهدید می کند افزود: فرزندان و نسل جدید نمی‌پذیرند تا شغل آبا و اجدادی خود را ادامه دهند . جوان‌هایی که در ایل‌های مختلف با تحصیلات عالیه در حال حاضر بیکار هستند و روز به روز بر جمعیت آن‌ها افزود می‌شود تعداد تقریبی آن‌ها به ۲۰ نفر در هر ایل می‌رسد. جوانی که از خانواده عشایر هستند اذعان دارند که تمام زحمات آن ها روی زمین های کشاورزی و پرورش دام بی فایده است چراکه کسی محصولات آن ها را خریداری نمی کند یا دلال با کمترین ارزشی که برای آن قائل هستند صرف خرید محصولات می کنند.
ارسال نظرات