رئیس سابق بسیج عشایری سمنان در گفتگو با «بسیج»:

فرهنگ عشایری در 15 استان کشور در حال انقراض است

جدیدی عنوان کرد: در بخش عمرانی و اداری عشایر به صورت غیر مستقیم به بودجه ۹۷ مرتبط می‌شوند.
کد خبر: ۸۹۸۲۵۱۴
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۷

حشمت الله جدیدی رئیس سابق بسیج عشایری استان سمنان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج درباره مشکلات بحرانی که بر سر راه قوم و ایل عشایر قرار دارد اظهار داشت:  همانطوری که مشخص است عمده مشکلات عشایر تامین علوفه برای دامداری خود است بنابراین یکی از اقدامات دولت برای حل این مشکل ارائه‌ تسهیلات در این زمینه می تواند باشد. در دولت های نهم و دهم طرحی ۶ ماهه جهت تامین علوفه مورد نیاز عشایر از جانب دولت طرح ریزی گردید که در سال ۹۲ اتقاق افتاد. طرح به این منظور بود که علوفه مورد نیاز را تحویل می‌دادند و ۶ ماه بعد پول آن‌ها دریافت می‌شد که حتی اگر ارزش پول طی ۶ ماه به طور مثال اگر دلار گران می‌شد، مابه التفاوت آن را نمی‌گرفتند.

وی در خصوص راهکار‌های شناسایی جمعیت عشایر در نقاط مختلف کشور گفت: از اصلی‌ترین اقدامات می‌توان به بومی شناسی هر یک از اقوام پرداخت، به منظور آن که هر یک از آن‌ها در کدام منطقه جغرافیایی، چه میزان متراژ زمین‌های زراعتی، تعداد رئوس دامی، تعداد خانوار و نفرات آن‌ها را استخراج کرد. ییلاق و قشلاق، ظرفیت‌هایی که منطقه جغرافیایی که عشایر از آن استفاده می‌کند همگی باید در مورد آن اطلاعات کسب کرد.

جدیدی در خصوص اینکه عشایر در کجای بودجه کشور قرار می‌گیرند عنوان کرد: در بخش عمرانی و اداری عشایر به صورت غیر مستقیم به بودجه ۹۷ مرتبط می‌شوند. در بخش عمرانی حفظ و نگهداری راه و ساخت راه‌های بین روستایی، ساخت پل و در بخش اداری که قبل‌تر به اطلاعات استخراجی آن‌ها که دولت باید آن‌ها را تهیه کند اشاره شد.

این کارشناس امور عشایری اظهار داشت: سمنان که حوزه استحفاظی من بود منطقه‌هایی اکثرا خشک دارد که این شرایط برای ۱۵ استان یکسان است. با همه آب و هوایی خشک ونیمه خشکی که دارد، اما باز هم بستر‌هایی دیگری برای فعالیت‌های عشایر فراهم کرده است. با گزارش‌های میدانی می‌توان بسیاری از مناطقی که عشایر در آن‌ها روبه نابودی هستند را شناسایی کرد که تیم ما در قسمتی از شهر شاهرود با کندن ۲ متر از زمین به آب رسید و با گیر انداختن آب توانست یک منبع ۶۰ هزاز لیتری دائم که همیشه در آن آب قرار دارد، تهیه کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار