عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

جای خالی وام اشتغال جوانان احساس می شود/ تسهیلات بانکی با سود 18درصد تغییری در نرخ بیکاری ایجاد نمی کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نبود وام برای اشتغال جوانان انتقاد کرد.
کد خبر: ۸۹۸۲۶۲۲
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیدحسن حسینی شاهرودی درباره وضعیت اشتغالزایی در کشور گفت: در سال های گذشته روش های مختلفی برای اشتغالزایی تعریف شده اما باید پذیرفت جمعیت جوان کشور بالا بوده و بدیهی است یکی از اولویت های کشور اشتغالزایی پایدار برای جوانان است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارائه وام اشتغالزایی در رفع مشکل بیکاری بخشی از متقاضیان اشتغال تاثیرگذار است اما مشروط به اینکه ارائه وام در قالب ساز وکار مشخص باشد به نحوی که ارائه وام بصورت هدفمند به اشتغالزایی منجر شود.
نماینده مردم شاهرود و میامی ادامه داد: هرچند که ارائه وام اشتغالزایی در راستای رفع مشکل بیکاری بخشی از متقاضیان اشتغال به کار تاثیرگذار بوده اما طبیعی است که تمام مشکل بیکاری با ارائه وام رفع نمی شود بلکه باید تولید و صادرات نیز رونق یابد.
حسینی شاهرودی افزود: در حال حاضر تحت عنوان وام اشتغال جوانان، وام مشخصی تعریف نشده و برای جوانان تسهیلات ازدواج در نظر گرفته شده است. وام اشتغالزایی برای روستاییان و ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از 20هزار نفر که بیکار هستند، در نظر گرفته شده که بطور نسبی سود این تسهیلات بانکی کمتر است.
وی ادامه داد: تسهیلات بانکی نیز در بخش تولیدی صنعتی، کشاورزی و گردشگری لحاظ شده اما مسئله این است که متقاضیان وام های تولیدی و خدماتی که در شهرهای بالای 20هزار نفر ساکن هستند برای دریافت وام، باید در سایت بهین یاب وزارت صنعت، معدن وتجارت ثبت نام کنند تا وام های با سود 18 درصد دریافت کنند این در حالی است که این میزان سود تسهیلات بانکی، هیچ حمایتی برای اشتغال یک جوان محسوب نمی شود.
حسینی شاهرودی تصریح کرد: هیچ اولویتی برای پرداخت وام های ارزان قیمت به جوانان در نظر گرفته نمی شود، این در حالی است حداقل بخشی از جوانان بیکار با دریافت وام با میزان و شرایط مناسب، می توانند اشتغالزایی ایجاد کنند.
وی افزود: در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان متولی امور جوانان کشور است و باید در حوزه اشتغالزایی این وزارتخانه، با هماهنگی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه های ذی ربط نقش موثرتری در اشتغالزایی ایفا کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بیشترین سهم بیکاران در کشور مربوط به جوانان است و اعتراضات و بحران های اجتماعی معمولا از جوانان شروع می شود بنابراین تمامی مسئولان کشور باید تدابیر اساسی و برنامه جامعی برای جوانان داشته باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار