هاشمی تصریح کرد: مفهوم واردات و معانی مختلف آن در ادوار گذشته همیشه متفاوت بوده است، اما همیشه توجه داشتن به سرمایه‌های ملی از خطوط قرمز در نظر‌ها گرفته میشد.
کد خبر: ۸۹۸۲۷۴۰
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۲

دکتر محمد هاشمی رئیس شواری اقتصاد مردمی بسیج در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره افزایش واردات مانند بعضی از اقلام غیر ضروری کشاورزی از اروپا خصوص آلمان و ایتالیا نسبت به سال گذشته اظهار داشت: مفهوم واردات و معانی مختلف آن در ادوار گذشته همیشه متفاوت بوده است، اما همیشه توجه کردن به سرمایه‌های ملی  جزء خطوط قرمز کشور تلقی می شد.

وی افزود: در دوران قدیم ایرانی‌ها با دادن طلا، پارچه‌های انگلیسی دریافت می کردند که امیرکبیر جلو آن را گرفت و دستور تولید همان کیفیت پارچه‌ها را در داخل کشور داد. امروزه منابع نفتی و گازی، طلا، معادن با ارزش آهن و مس و سرمایه‌های دیگر ملی، همگی مواردی هستند که باید از هدر رفتن و بیهوده خرج شدن آن‌ها جلوگیری نمود. اگر ما باید توانایی این را پیدا کنیم که موارد مورد نیاز کشور خود را با نیروها و ظرفیت‌های داخلی تولید کنیم تا دیگر مجبور به هدر رفتن سرمایه‌های ملی نشویم.

این کارشناس تاکید کرد: به عنوان مثال میوه آواکادو یک میوه غیر ضروری است و لازم نیست دولت مردان ما با هدر دادن درآمد حاصل از فروش نفت آن را تهیه کنند. باید برای ریال به ریال سرمایه داخلی برنامه ریزی و تفکر داشته باشیم.

هاشمی عنوان کرد: برنج یکی از محصولات ایرانی و اصیل است، اما باید سوال اصلی را اینجا پرسید که پتانسیل داخلی ایران برای تولید برنج چقدر است و آیا ما این پتانسیل را می توانیم قدرتمند و توانمند برای تولید بیشتر کنیم؟ قطعا با پرسش‌های ساده میزان واردات برنج ما از کشور‌های تایلند و هند به مراتب کمتر از الآن کشور می شود و ارز کمتری از کشور خارج می شود.
ارسال نظرات