خبرهای داغ:
رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین از خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی برای 22 هزار و 735 تن از ابتدای اجرای طرح مذکور در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۸۳۰۳۹
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، دکتر علیرضا خوانساری رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین اظهار کرد: از تعداد 22هزار و 735تن، 17 هزار و 376 تن در گروه های دارای خطر بودند که 15 هزار و 359 تن با خطر زیر 10 درصد، 629 تن با خطر 10-20 درصد ، 146 تن با خطر 20-30 درصد و یک هزار و 242 تن با خطر بالای 30 درصد، شناسایی شدند. دکتر خونساری افزود: تعداد پنج هزار و 359 تن هم بدون عوامل خطر (سالم) شناسایی شدند.
خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی، در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهر و روستا
دکتر مریم یاراحمدی، کارشناس مسؤول واحد بیماری های غیرواگیر شهرستان قزوین نیز در این رابطه گفت: خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی با هدف پیشگیری از این نوع سکته ها در افراد بالای 30 سال، در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهر و روستا انجام می شود.
به گفته وی، افرادی که خطرسنجی می شوند، در صورت داشتن یکی از عوامل خطر، مانند: ابتلا به دیابت و فشار خون، دور کمر مساوی یا بیشتر از 90 سانتی متر، سن بیش از 40 سال، مصرف دخانیات، مصرف الکل، سابقه بیماری دیابت یا کلیوی در افراد درجه یک خانواده یا سابقه ی حوادث قلبی و عروقی زودرس در خانواده، برای انجام آزمایش رایگان قند ناشتا و کلسترول به آزمایشگاه ارجاع می شوند و بعد از دریافت نتیجه آزمایش و تکمیل سؤال های مربوطه در سامانه، میزان خطر 10 ساله بروز سکته های قلبی و مغزی، محاسبه می شود.
دکتر یاراحمدی عنوان کرد: پیگیری و مراقبت خطرسنجی برای افرادی که کمتر از 10 درصد در معرض خطر 10 ساله بروز سکته های قلبی و مغزی هستند، علاوه بر آموزش، حفظ و ارتقای شیوه زندگی، سالانه خواهد بود.
وی با بیان اینکه پیگیری و مراقبت خطرسنجی، برای افرادی که دارای خطر بین 10 تا کمتر از 20 درصد هستند، هر 9 ماه، افراد دارای خطر 20 تا کمتر از 30 درصد، هر شش ماه و برای افراد دارای خطر 30 درصد و بیشتر، هر سه ماه انجام گرفته و ارزیابی خطر برای آنان تکرار می شود؛ گفت: برای افراد فاقد عوامل خطر، سه سال بعد خطرسنجی انجام خواهد شد.
شایان ذکر است، فرمانداری، دادگستری، دارایی، تامین اجتماعی، صدا و سیما، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی، ستاد علوم پزشکی و معاونت بهداشتی دانشگاه از جمله ادارات و سازمان های شهرستان قزوین هستند که برنامه خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی برای کارکنان آنها انجام شده است.
9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها