خبرهای داغ:
در اماکن عمومی شهر قزوین راه اندازی می شود:
اتاق شیردهی به کودک در اماکن عمومی شهر قزوین راه اندازی می شود.
کد خبر: ۸۹۸۳۱۸۶
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، دکتر ناهید یزدی، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و دبیر کمیته دانشگاهی ترویج تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: به منظور ترویج، تبلیغ و تشویق تغذیه با شیر مادر در خانواده ها و همچنین در نظر گرفتن تسهیلات رفاهی برای مادران دارای کودک شیرخوار، مصوب شد که اتاق شیردهی با یک فضای مناسب در اماکن عمومی سطح شهر از جمله ترمینال ها، فروشگاه های بزرگ و با همکاری سایر ادارات و سازمان های مرتبط راه اندازی شود.
نشست کمیته دانشگاهی ترویج تغذیه با شیر مادر با دستور کار بررسی اولویت های برنامه در سال 96 با حضور دکتر منوچهر مهرام، رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و سایر اعضای کمیته، روز 27 دی 96 برگزار شد و در این نشست، بر شروع تغذیه نوزاد با شیر مادر در ساعت اول تولد، به عنوان اولین گام در کاهش مرگ و میر نوزادان تأکید مجدد شد.
در نشست مذکور، دکتر یزدی، پس از آن که اهداف و اولویت های برنامه را در سال 96 بیان کرد، گفت: اهداف مهم تعیین شده برای ترویج تغذیه کودکان با شیر مادر برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد تا یک ساعت و شروع تغذیه کودک با شیر در همان ساعت اول و به دنبال آن ادامه تغذیه انحصاری تا پایان شش ماهگی و تداوم آن در کنار تغذیه کمکی تا پایان دو سالگی کودک است.
تغذیه بدو تولد نوزاد با شیر مادر در بیمارستان های دوستدار کودک
به گفته این مقام مسؤول، برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد، اهمیت و مزایای زیادی بر سلامت مادر و نوزاد دارد. برقراری سریع رابطه عاطفی مادر و نوزاد و به دنبال آن، آرامش آنان، به جریان افتادن سریع شیر مادر و شروع تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر و پیشگیری از افتادن قند خون و کاهش درجه حرارت نوزاد، از جمله مزایایی است که وی به آن ها اشاره کرد و گفت: تغذیه بدو تولد نوزاد از شیر مادر، با ابلاغ اداره سلامت کودکان از سال 94 در بیمارستان های دوستدار کودک برای کلیه زایمان ها اعم از سزارین و طبیعی آغاز شده است.
ایشان اذعان کرد که شواهد نشان می دهد شروع تغذیه با شیر مادر طی یک ساعت اول تولد، اولین و حیاتی ترین گام برای کاهش مرگ و میر کودکان است و اگر تمام مادران، ظرف یک ساعت اول تولد، تغذیه با شیر مادر را شروع کنند و شیرخوارشان را تا شش ماه منحصرا با شیر خود تغذیه کنند، جان نوزادانی زیادی، حفظ می شود.
رصد عملکرد بیمارستان های دوستدار کودک
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد که در سال 96 این معاونت با همکاری معاونت درمان دانشگاه، عملکرد بیمارستان های دوستدار کودک را در زمینه اجرای کامل و دقیق سیاست ترویج تغذیه با شیر مادر (اقدامات 10 گانه دوستدار کودک) و اجرای برنامه ساعت اول تولد با ابلاغ اداره کل سلامت کودکان وزارت بهداشت، در اولویت کاری قرار داده است .
دکتر یزدی گفت: کیفیت و کمیت اجرای برنامه ساعت اول طی ماه های شهریور و مهر سال 1396 با بازدید از بیمارستان ها بر اساس چک لیست کشوری مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج آن در کمیته دانشگاهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این خصوص راهکارهایی از طرف اعضای کمیته، مطرح شد.
بنا به اظهار دبیر کمیته دانشگاهی ترویج تغذیه با شیر مادر، دستورالعمل اجرایی ساعت اول، به ترویج زایمان طبیعی و فیزیولوژیک، بدون مداخله و اقدامات تهاجمی تاکید دارد تا استرسی به مادر و نوزاد در بدو تولد وارد نشود و مادر بتواند یک شیردهی خوب و موفق را تجربه کند. دکتر یزدی اضافه کرد: در زایمان های سزارین نیز مامای مراقب نوزاد، کنار مادر قرار دارد که برنامه ساعت اول را در حین عمل جراحی و طی ریکاوری برای مادر و نوزاد اجرا می کند.
در پایان این نشست، رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد که کلیه مصوبات کمیته در خصوص اجرای مطلوب ساعت اول تولد با امضای ایشان برای اجرا به بیمارستان های استان ابلاغ شود.

9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها