پرورش عامل توسعه و پیشرفت در اجتماع کشور است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی در گردهمایی روسای فرهنگی و هنری استان های سراسر کشور گفت: کار توسعه آموزش و پرورش از پرورش و تربیت دانش آموزان شکل می گیرد و پرورش عامل توسعه در اجتماع کشور است.
کد خبر: ۸۹۸۳۵۶۳
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پروش علی الهیار ترکمن در جمع روسای فرهنگی و هنری استان های سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران بیان کرد: به طور قطع کارهایی که شما در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری انجام می دهید در فرآیند توسعه آموزش و پرورش یک نقش بسیار مهم و اساسی دارد.


وی با بیان اینکه باید یک الگوی مشخص و جهت دار تدوین شود تا بتوانیم از تمام ظرفیت ها خوب استفاده کنیم تصریح کرد: باید یک چهارچوب مدون برای توسعه فعالیت های فرهنگی کشور داشته باشیم و بتوانیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم. 


الهیار با تاکید بر این مطلب که کار توسعه آموزش و پرورش از پرورش و تربیت دانش آموز شکل می گیرد اظهار داشت: آموزش به ویژه آموزشی که امروز در کشور ما ارائه می شود خیلی برای ما راهگشا نیست چون ما برای تربیت انسانهای خلاق، پژوهشگر و کنجکاو آموزش نمی دهیم بلکه برای ورود به دانشگاه آموزش می دهیم.


وی در ادامه افزود:ما برای اینکه انسان هایی داشته باشیم که سرمایه انسانی و اجتماعی ما باشند باید به طور قطع شکل این کار را عوض کنیم و این فقط از طریق پرورش و تربیت دانش آموزان اتفاق خواهد افتاد.


الهیار در خصوص الگوهای توسعه بیان داشت: برنامه ریزی توسعه در یک معنی ساده و خلاصه همان چینش عوامل توسعه هست، یعنی شما باید مزیت های نسبی خود را بشناسید و بدانید که چه میزان توان و ظرفیت و امکاناتی دارید که بتوانید آنها را از بالقوه به بالفعل تبدیل نمایید.

وی با اشاره به اینکه در طول ۷ سده گذشته عوامل توسعه از یک نگاهی کلاسیک شروع شده تا به یک مدل مدرن رسیده افزود: شاید بیش از ۶ سده گذشته فکر می کردند عوامل توسعه در منابع طبیعی نهفته است بعد از آن تصور بر این بود که در موقعیت جغرافیایی نهفته است و سپس بر این باور بودن که در مزیت های تجاری نهفتگی دارد، ولی امروزه حدوده سه دهه است که عامل توسعه را علم و فناوری می دانند.
الهیار ادامه داد: این علم و فناوری را هیچ کس جز انسان به موجود نمی آورد به خاطر همین تمام مسیرش را عوض کرده و به دیدگاه های انسان گرایانه نزدیک شده است.


وی افزود: در حال حاضر انسان محور توسعه می باشد و کارکردهای انسانی هست که محور توسعه را رقم می زند.


الهیار با تاکید بر این که توسعه نیاز به سرمایه دارد تا از بالقوه به بالفعل تبدیل شود ، عنوان کرد: باید انسان تبدیل به سرمایه شود ولی نه سرمایه مالی و فیزیکی بلکه مراد سرمایه انسانی اجتماعی است که تمام اصالتهای اجتماعی و فرهنگی را گرفته باشد و به علم و فناوری مجهز شده باشد تا بتواند نقش موثر خودش را در توسعه ایفا کند و برای کشورش تولید سرمایه نماید.
وی با بیان اینکه این انسان هست که محور توسعه هست، بیان کرد: جرقه شکل گیری سرمایه انسانی در دوره پیش دبستانی است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت: یکی از اشتباهات برخی کشور ها نگاه شتابزده به توسعه هست که فکر می کنند باید یکی وارد دانشگاه و دوره های تحصیلی تکمیلی شود و آنجا بتوانند نقش توسعه را ایفا نمایند در حالیکه اینگونه نیست و اینجاست که قیف وارونه می شود و اصالت به آموزش عالی و پژوهش داده می شود و آموزش و پرورش افت می کند.
وی با تاکید بر اینکه باید اصالت را به آموزش و پرورش برگردانیم ادامه داد: آموزش و پرورش از سه محور مشخص می تواند نقش خودش را در فرایند توسعه با تشریح آن سرمایه انسانی شکل دهد ۱- تشکیل زنجیره ارزشهای مبتنی بر فرهنگ ۲- تشکیل سرمایه های اجتماعی  و ۳- بخش هدایت جریان انسانی است.


الهیار افزود: هر چه قدر این سه محور کنار هم باشند و به صورت لازم و ملزوم عمل بکنند فرآیند توسعه می تواند یک فرآیند سالم باشد.
وی آفت این سه محور را که اگر کنار هم نباشند ، ۱- شتابزدگی در توسعه ۲- مزیت را به علم و فناوری دادن و ۳- به نیاز های کاذب دامن زدن عنوان کرد.
الهیار افزود: یکی از کارهایی که باید در آموزش و پرورش در راستای آن سه محور و پرهیز از آسیب ها انجام گیرد ، نگاه ویژه به پرورش دانست.
الهیار در پایان چند محور پیشنهادی را در خصوص رشد  و توسعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی مطرح کرد که عبارتند از : ۱- تشکیل اتاق فکر برای بررسی ایده هایی که از آسب شناسی وضع موجود بدست می آید و آن چیزی که در آموزش و پرورش باید شکل بگیرد بحث پرورش هست.۲- بحث آینده نگری است که جهت برنامه ریزی را شکل می دهد و ۳- تمرکز بر اجتماعی کردن دانش آموزان که از طریق فعالیت های فرهنگی و هنری صورت می گیرد

ارسال نظرات