یک پست دیدبانی و یک تانک ارتش ترکیه با موشک‌های آمریکایی «تاو» هدف قرار گرفتند و اینگونه مرگبارترین روز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تا کنون، با 8 کشته و 6 زخمی رقم خورد.
کد خبر: ۸۹۸۳۶۶۲
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با نام «شاخه زیتون» و هدف پاکسازی شهر «عفرین» از شبه‌نظامیان کُرد، در حالی وارد شانزدهمین روز خود می‌شود، که یکی از مرگبارترین روزها برای نظامیات ترکیه را پشت گذاشت.

روز شنبه در دو حمله جداگانه از سوی نیروهای کُرد که گفته می‌شود عضو یگان‌های مدافع خلق سوری (ی.پ.گ) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بودند، 8 نظامی ترکیه کشته و 6 نفر دیگر زخمی شدند.

در اولین حمله، یک پست دیدبانی ارتش ترکیه در مرز استان کیلیس با سوریه، هدف موشک ضد تانک قرار گرفته که درپی آن 2 نظامی کشته و 5 تن زخمی شدند. حال دو نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، در جریان درگیری‌های روز پانزدهم عملیات شاخه زیتون در عفرین، یک نظامی این کشور کشته و یک نظامی دیگر مجروح شد.

همچنین شبه‌نظامیان کُرد با حمله‌ای غافلگیرانه یک تانک ارتش ترکیه را در منطقه «شیخ خوروز» با استفاده از موشک «تاو» منهدم کردند.

در این حمله 5 نظامی سرنشین تانک، کشته شدند.

موشک‌های ضد تانک «تاو» ساخت آمریکا است و مقامات ترکیه می‌گویند واشنگتن از چند ماه قبل بیش از 5هزار کامیون تسلیحات به کردهای سوری ارسال کرده و قصد ایجاد گذرگاهی تروریستی در شمال سوریه دارد.

با احتساب آمار مرگبارترین روز عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه، تعداد تلفات نظامیان ترکیه از ابتدای این عملیات تا کنون به 14 کشته و بیش از 50 زخمی افزایش یافت.

نیروهای مسلح ترکیه اما مدعی هستند که تا کنون حدود 900 عنصر مسلح از گروه‌های کُردی را در جریان عملیات عفرین از پای درآورده‌اند.

عملیات‌های شاخه زیتون و سپر فرات در حالی جان نظامیان ترکیه را می‌گیرد که مقامات این کشور می‌گویند هیچ چشم طمعی به خاک سوریه ندارند. اما باقی ماندن افسران ارتش این کشور در شهرهای «جرابلس»، «اعزاز» و «الباب» پس از عملیات سپر فرات و پاکسازی از داعش، این ادعاها را زیر سوال می‌برد.

روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» نیز روز جمعه گزارش داد که «عبدالله اوجالان» سرکرده گروهک تروریستی پ.ک.ک از زندان، با «برت مک‌گورک» فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف موسوم به ضد داعش، ارتباط داشته و پیشنهاد تشکیل ارتش 30هزار نفری از نیروهای کُرد در شمال سوریه را داده بود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اما روز شنبه گفت تسلط بر کوه‌های عفرین آغاز شده و عملیات شاخه زیتون به پایان خود نزدیک می‌شود.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

روز شنبه 20 ژانویه 2018 (30 دی ماه 96)، ترکیه روستاهای اطراف شهر عفرین در 60 کیلومتری شمال غرب حلب را گلوله باران کرد و همان روز ستاد مشترک ارتش ترکیه ساعت 17، رسما از آغاز عملیات به نام «شاخه زیتون» خبر داد و گفت که هدف این عملیات، برقراری امنیت در مرز و منطقه و نابود کردن تروریست‌های پ.ک.ک است.

دمشق نیز پیشتر با انتشار بیانیه‌ای هرگونه اقدام نظامی ترکیه و نقض حریم سوریه را محکوم کرده و به آنکارا هشدار داده بود.

ارسال نظرات