محدودیت های بنایی قاجاری در بندرعباس/ بازدید از مسجد گله داری تنها با اجازه هیئت امنا ممکن است

مسجد گله داری، یکی از قدیمی ترین مساجد بندرعباس است که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد که محدودیت حضور گردشگران در مسجد علاقه مندان به این اثر تاریخی را با مشکل مواجه می سازد.
کد خبر: ۸۹۸۳۷۲۱
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛مسجد گله داری بندرعباس از مساجد مربوط به دروان قاجاریه است و همه تجهیزات آن مربوط به سال ۱۲۹۶ هجری قمری می باشد که توسط حاج عبدالرحیم گله داری احداث و چندی بعد به وسیله احمد گله داری مرمت شد.

مسجد گله داری در یکی از نقاط بسیار مهم شهر در گذشته که قلعه شاهی نام داشت بنا شده  و یکی از مساجد شاخص بندرعباس با شماره ثبت ۱۵۹۵/۳ در فهرست آثار ملی می باشد.

هم  اکنون علاوه بر مسجد، حمام گله داری که از موقوفات مسجد بود، امارت کلاه فرنگی و باقی مانده مسجدی با قدمتی مربوط به زندیه نیز در محدوده بافت ارزشمند قلعه شاهی قرار می گیرد.

این بنا که بر روی سطحی به ارتفاع یک متر و ۵۰ سانتی متر بنا شده  دارای صحن، مناره، منبر و دو شبستان است،یکی از این شبستان برای فصول گرم سال طراحی شده بود و شبستان اصلی دارای ۳۶ ستون است که این ستون های گچبری شده در راس مربعی شکل و در ساقه استوانه ای شکل هستند.

مناره این بنا در نوع خود بسیار منحصر به فرد است و دارای ارتفاعی ۸ متری که در زاویه شمال شرقی مسجد واقع شده و با طرح استوانه ای است.

یکی از شاخص های این مسجد محراب قدیمی آن است که با گچبری گل بوته زیبا شده  و باید گفت که این گچبری ها با توجه به هوای مرطوب بندرعباس پایداری زیادی ندارند و به طور مداوم باید مرمت شوند که این وظیفه هم اکنون به دوش هیئت امنای این مسجد و میراث فرهنگی است.

 

برای بازدید از مسجد به کسب اجازه از هیئت امنای آن احتیاج است که این مسئله بازدید از مسجد را برای گردشگرانی که از این مسئله آگاهی ندارند را با مشکل مواجه می سازد و به تعبیری این مسجد از دسترس بازدیدکنندگان خارج شده است.

عباس نوروزی، مشاور میراث فرهنگی استان هرمزگان با اشاره به علل محدودیت در بازدید گردشگران مسجد گله داری، اظهار کرد: این مسجد هم اکنون کاربری خود را حفظ کرده است و همیشه در این مسجد فریضه الهی نماز برگزار می شود و بنا بر این محدودیت هایی برای رفت و آمد در آن وجود دارد.

مشاور میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه نباید حقوق گردشگران نادیده گرفته شود، تصریح کرد: برای بهره بردن بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی در صدد تعیین ساعتی برای بازدید گردشگران از این بنای زیبای تاریخی هستیم.

نوروزی با بیان اینکه بافت قلعه شاهی در دوره پهلوی تخریب شده است، گفت: میراث فرهنگی برای حراست از بافت تاریخی شهر بندرعباس که شامل محله باستانی سورو و محله قلعه شاهی تا کارگزاری است، نقشه ای از بافت قدیمی بندرعباس تهیه کرده و در این مکان ها محدودیت ساخت و ساز به طور کلی و اختصاصی تعریف شده  که در صورت تخلف با متخلفان برخورد سختی خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار