کد خبر: ۸۹۸۴۱۳۳
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ حجت الاسلام شیخ زاده در گفتگو با خبرگزاری بسیج یزد گفت:یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت انقلاب اسلامی ایران روحیه و فرهنگ ایثار و شهادت می‌باشد. این ویژگی والا که ریشه در مکتب رهایی بخش اسلام دارد، همواره برای جهاد انگیزۀ مقدسی بوده است و شهدا با آرمان‌های اسلامی خویش مشخص کنندۀ راه و خصلت انقلاب و عامل مهم پیروزی بوده اند. در نظام ارزشی اسلام، شهادت معیاری است که ارزش‌های دیگر و اعمال صالح با آن سنجیده شده و در طبقه بندی ارزشها، به آن جایگاهی بس رفیع داده شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:: «فَوْقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ، بِرٌّ حَتَّى یُقْتَلَ الرَّجُلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ؛ بحار الانوارج ۷۴ ص. ۶۱، بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری است، تا اینکه شخص در راه خدا کشته شود؛ که بالاتر از آن نیکی وجود ندارد.»
وی افزود:شهادت برای انسان‌های وارسته که از دنیا رسته و به خدا پیوسته اند و عاشقانه راه حقیقت می‌جویند، کوتاه‌ترین راهی است که پویندگانش را سریع‌تر به مقصد نهایی و هدف‌های والایی که در مسیر قرب الهی است می‌رساند. شهادت از دیدگاه آیات قرآن خسارت و معدوم شدن نیست؛ بلکه حیات جاودانی جدید است: (وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ)؛ آل عمران/ ۱۶۹ هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند؛ بلکه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.»
وی همچنین اذعان کرد:در حقیقت شهداء زنده اند و ما از آن زندگی دوریم، آنان در کنار اولیا و انبیاء الهی در بهشت جای دارند، آنان انسان‌های با فضیلتی هستند که مقام عظیمی کسب نموده اند و به ما بشارت می‌دهند که: (وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ)؛ آل عمران/ ۱۶۹ و به خاطر کسانی که هنوز به ایشان ملحق نشده اند (مجاهدان و شهیدان آینده) خوشوقتند که نه ترسی بر آنهاست و نه غمی خواهند داشت.
بنابراین، شهادت خسارت نیست؛ بلکه فتح و نوعی پیروزی است (قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ)؛ توبه/ ۵۲ بگو: آیا دربارۀ ما جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید (یا پیروزی یا شهادت)». برای هر مسلمان مجاهد، هم شهادت و هم کشتن دشمن، هر دو پیروزی است.
وی در ادامه تصریح کرد:خون شهدای ما در تاریخ، حماسه‌ای می‌آفریند که نه تنها افراد این دوران و نسل‌های آینده؛ بلکه تمام اعصار از ما تغذیه خواهند کرد. استاد مطهری رحمه الله در مورد شهید می‌نویسد: «مَثَل شهید مثل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن و پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند. آری. شهدا شمع محفل بشریتند، سوختند و محفل بشریت را روشن کردند. انسان که در روز در پرتو خورشید تلاش می‌کند و یا شب در پرتو چراغ یا شمع کاری انجام می‌دهد، به همه چیز توجه دارد، جز به آنچه که پرتوافشانی می‌کند، که اگر پرتوافشانی او نبود، همۀ حرکت‌ها متوقف و همۀ جنب و جوش‌ها راکد می‌شد. شهدا پرتوافشانان و شمع‌های فروزندۀ اجتماعند که اگر پرتوافشانی آن‌ها در ظلمات استبداد‌ها و استعباد‌ها نبود بشر ره به جایی نمی‌برد.»
ارسال نظرات