شرح حال مختصری از شهدای انقلاب در بندرعباس

مردم شهر بندرعباس همزمان با سایر نقاط کشور مبارزات خود را علیه رژیم شاهنشاهی آغاز کردند و شهیدان ناصر گرجی زاده، مژگان خضری، عسکر حسین پور، علی سایانی از شهدای انقلاب شهر بندرعباس هستند.
کد خبر: ۸۹۸۴۱۸۷
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛دلاوری ها، مبارزات و از خود گذشتگی مردم خون گرم جنوب و از جمله بندرعباسی ها برای خیلی از نام آوران عرصه انقلاب و شهادت، نامی آشنا است.

مردم شهر بندرعباس همزمان با سایر نقاط کشور مبارزات خود را علیه رژیم شاهنشاهی آغاز کردند و به انقلابیون پیوستند و همچنین مردم این شهر جز نخستین کسانی بودند که ندای امام خمینی (ره) را لبیک گفتند و در مقابل رژیم سلطه گری پهلوی ایستادگی کردند.

بیداری زود هنگام مردم یکی از شاخص ترین ویژگی های انقلابی بندرعباس بود که باعث شد به سرعت نها دهای انقلابی در بندرعباس راه اندازی شود.

استان هرمزگان بیش از یک هزار و ۲۰۰ شهید تقدیم نظام مقدس اسلامی کرده که از این تعداد هفت شهید گلگون کفن آن در دوران مبارزات برای پیروزی انقلاب اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

شهیدان  ناصر گرجی زاده، مژگان خضری، عسکر حسین پور، علی سایانی از شهدای انقلاب شهر بندرعباس هستند.

در ادامه به شرح حالی از شهدای بندرعباس می پردازیم.

نوجوانی که اعلامیه های امام (ره) را دست نویس و پخش می کرد

شهید علی سایانی ۲۹ فروردین ۱۳۴۴ در مرودشت شیراز متولد شد و در سال ۱۳۵۶ همراه با خانواده از شهر کرمانشاه به بندرعباس مهاجرت کردند با ورود به بندرعباس فعالیت های انقلابی خود را شروع کرد.

شهید سایانی اعلامیه ها امام (ره) را بر روی برگه های مختلف دست نویس می کرد و در کشو میز همکلاسی ها و حیات منزل همسایگان قرار می داد؛ این نوجوان ۱۳ ساله هم پای مبارزان انقلابی در همه صحنه و تظاهرات حضور داشت.

در محرم سال ۱۳۵۷ همزمان با چهلم شهدای تبریز درآموزش و پرورش بندرعباس مراسم سخنرانی علیه رژیم شاهنشاهی برگزار شد که بعد از آن مردم به نشانه اعتراض به رژیم سلطه گر پهلوی تظاهراتی بر پا کردند؛ مردم در جریان این راهپیمایی دسته ای به سمت فرمانداری کل (در حال حاضر ساختمان شهرداری است) و عده ای نیز به طرف فلکه انتهایی خیابان شریعتی (شاه حسینی سابق)حرکت نمودند و در مسیر خود چندین مشروب فروشی را آتش کشیدند،علی نیز در این تظاهرات شرکت کرد و تلاش فوق العاده او باعث دلگرمی سایر هم سن و سال هایش می شد.

سرانجام درتظاهراتی دیگر که مردم به طرف خیابان سید جمال الدین داشتند، ماموران رژیم شاهنشاهی با پرتاب گاز اشک آور و شیلیک گلوله به سمت معترضین آن ها را سرکوب کردند؛ در این حین بود که  یکی از ماموران  با کپسول گاز اشک آور ضربه ای بر سر این نوجوان سیزده ساله زد و لحظاتی بعد علی در حالی که تمام پیکر پاکش آغشته به خون شده بود به شهادت رسید.

شهید سایانی بعد از یک هفته بستری در بیمارستان سرانجام در روز ۱۵ دی ماه سال ۵۷ دعوت حق را لبک گفتند و به لقاء الله پیوست.

مزار گلزار این شهید بزرگوار در گلزار شهدای بندرعباس است.

مژگان ۳ ساله کوچکترین شهید انقلاب بندرعباس

شهید مژگان خضری، کوچکترین شهید انقلاب بندرعباس در ۱۱ شهریور ماه ۱۳۵۴ در بندرعباس به دنیا آمد، خانه این شهید در محله اوزی های بندرعباس بود.

با حمله رژیم شاهنشاهی به تظاهرکنندگان و پناه آوردن مردم به جلوی خانه آنها در حالی که جلوی منزلشان ایستاده بود بر اثر تیراندازی های نیروهای رژیم ستمشاهی در سن سه سال و نیم سالگی در ۱۴ دی ماه سال ۵۷ به شهادت رسید و این نشان دهنده این است که رژیم فاسد پهلوی حتی به طفلی کوچک هم رحم نمی کرد.

مزار این شهید نو نهال در گلزار شهدای بندرعباس است.

شهیدی که در دیوار نویسی تبحرخاص داشت

شهید ناصرگرجی زاده، مبارزانقلابی در ۲۴ مهرماه سال ۱۳۴۰ در شهر بندرعباس به دنیا آمد و در یک محیط کاملا مذهبی بزرگ شد و در کنار برادرش حجت الاسلام متین از سال ۱۳۵۵ با ورود به دبیرستان فعالیت های انقلابی خود را شروع کرد.

بیشترین فعالیت های این شهید در مسجد فاطمیه و سرو سامان دادن به تشکیل جلسات و سخنرانی های روحانیون و مبارزان انقلابی بود.

با همکاری دوستانش به تخریب مشروب فروشی ها و دیگر اماکن فساد می پرداخت و همچنین با پخش اعلامیه های حضرت امام(ره) گام مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی برداشت.

شهید ناصر گرجی زاده در پخش اعلامیه و شعار نویسی علیه شاه بر روی دیوارهای شهر تبحر خاص داشت و به همین دلیل مدتها تحت تعقیب نیروهای ساواک بود.

سرانجام بعد از مدت ها تعقیب،  این مبارز انقلابی در سوم اردیبهشت ۱۳۵۷ در حال جابه جایی نوار و اعلامیه های امام(ره)،  روبروی اداره راه و شهرسازی به دست رژیم پهلوی به شهادت رسید.

مزار این شهیدانقلابی در گلزار شهدای بندرعباس است.

خون شهید عسکر حسین پور مدت ها بر در و دیوار شهر بود

شهید عسکر حسین پور، یکی از شهدای انقلاب در حالی که از محل کارخود  بازمی گشت در کنار بازار زیتون بندرعباس به شهادت رسید.

خون پاک این شهیدکه بر دست ها آغشته شده و بر دیوار نقش بسته بود مدت ها بر در و دیوار شهر، دیوار بازار فعلی و گاراژ نورد سابق نمایان و سند ظلم و خفقان حکومت پهلوی گردیده بود.

منبع:هرمز

ارسال نظرات
آخرین اخبار