عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: در موضوع عدالت اجتماعی مشکل ما در سیستم اجرایی کشور است و مسئولان باید در این حوزه شرمنده باشند.
کد خبر: ۸۹۸۴۲۷۰
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

به گزارش بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج، دکتر محمدحسین رجبی دوانی مورخ برجسته کازرونی و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در نشست علمی « از انقلاب محمد (ص) تا انقلاب خمینی (ره)» با موضوع «انقلاب، مردم سالاری و عدالت اجتماعی» که در جمع مسئولین بسیج دانشجویی و اساتید و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کازرون و نورآباد ممسنی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: وقتی تاریخ صدر اسلام در زمان پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع) و بقیه ائمه را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم که مردم در تحولات سیاسی و اجتماعی دارای نقش بی بدیلی بوده اند.

وی نقش مردم در تحقق حکومت اسلامی بسیار تعیین کننده و اثرگذار دانست و گفت:مشروعیت در نظام سیاسی غرب و دموکراسی به معنای مقبولیت است اما در نظام سیاسی اسلام مشروعیت به معنای حکومت خداوند و معصوم و نائبان آن هاست و مردم در تحقق و مقبولیت آن حکومت نقش دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) اظهار داشت: در انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) همانند امام حسین (ع) با روشنگری ابتدا مردم را نسبت به حکومت ظاغوت آگاه ساختند و وقتی دیدند که مردم قیام کردند و خواستار برقرای حکومت اسلامی شدند حجت را بر خود تمام یافته دیدند و در جهت برقرای حکومت بر مبنای اسلام اقدام نمودند.

وی با بیان اینکه مردم ما از بدو پیروزی انقلاب تاکنون نقش اساسی در تحولات کشور دارند در ادامه افزود: از انتخاب مسئولان عالی رتبه به صورت مستقیم گرفته تا حضورشان در صحنه های دفاع از انقلاب و بی جهت نیست که امام راحل ملت ایران در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اله ـ صلی اله علیه وآله ـ و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی (صلوات اله و سلامه علیهما) می دانستند.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه با اشاره به اینکه مردم سالاری به معنی واقعی کلمه در جمهور اسلامی وجود دارد گفت: می بینیم که سلیقه های مختلف در انتخابات شرکت می کنند و رأی می آورند؛ دموکراسی در غرب دروغی بیش نیست. در کشورهای مدعی دموکراسی هر که را به جز خود نابود می کنند.

وی برقرای و تداوم نظام اسلامی را منوط به حضور و مقبولیت مردم دانست و تاکید کرد: رهبری وظیفه هدایت و راهنمایی مردم در جهت صلاح نظام اسلامی را بر عهده دارند و برنامه ریزی دشمن در سال های پس از پیروزی انقلاب همه متوجه جدایی مردم از انقلاب بوده است.

رجبی دوانی اذعان داشت: می بینیم که رسانه های غربی، کوچک ترین اعتراض در کشور ما چنان بزرگ جلوه می دهند که گویی مردم از نظامشان دل بریده اند؛ در حالی که در کشورهای غربی همیشه شاهد بروز اعتراضات اقشار و اصناف مختلف مردم هستیم.

وی اظهار داشت: در اسلام اساس حکومت بر مبنای ایجاد برقراری عدل و داد در جامعه است و در حدیث داریم که حکومت با کفر باقی می ماند اما با ظلم باقی نمی ماند در حکومت اسلامی تبعیض نباید وجود داشته باشد و وقتی مردم اعتراضی نسبت به مسئولان دارند حق دارند که آنان را بازخواست کرده و از آنان مطالبه نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی را برقرای عدالت در همه سطوح  دانست و  در ادامه بیان داشت: امام خمینی (ره) و رهبری معظم نیز همواره بر این موضوع تأکید داشته اند با وجود دستاورهای بسیار زیادی که پس از انقلاب به وجود آمده است متأسفانه به سبب شرایطی که در کشور بوده است (جنگ، دشمنی های خارجی و سوء مدیریت) هنوز نتوانسته ایم به آرمان انقلاب در باب عدالت اجتماعی جامه عمل بپوشانیم.


وی تصریح کرد: در موضوع عدالت اجتماعی مشکل ما در سیستم اجرایی کشور است و مسئولان باید در این حوزه شرمنده باشند.

رجبی دوانی در خصوص حقوق های نجومی گفت: وقتی موضوع حقوق های نجومی مطرح شد رهبری در خطبه نماز عید فطر این حقوق ها را غیرمنصفانه و ظالمانه دانستند و این برداشت‌ها را نامشروع، گناه و خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی عنوان کردند و خواستار برگرداندن این حقوق ها و مجازات و برکناری عوامل آن شدند اما متأسفانه مسئولان امر در این موضوع کوتاهی کردند.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در پایان اذعان داشت: ما بعد از انقلاب نتوانستیم در برخی از عرصه ها عدالت را ایجاد کنیم؛ امیدواریم مسئولان در سه قوه متوجه مسئولیت خطیرشان شوند و مردم به ویژه دانشگاهیان می بایست نسبت به تحقق عدالت اجتماعی مطالبه گری کنند و مسئولان خاطی را به صلابه بکشند.

ارسال نظرات