وی افزود: اکنون گازرسانی به ۱۷۱ روستای صعب العبور و کوهستانی شهرستان ساری در حال انجام است.
کد خبر: ۸۹۸۴۲۷۶
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، همین چند دهه پیش ، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردم  مازندران با هزار زحمت از بخاری های نفتی و هیزمی استفاده می کردند طوری که هنوز  آثار سیاهی و دود آن بخاری ها را در سقف خانه های مردم قابل مشاهده است.

یکی از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی گازرسانی به شهرها و روستاها بود، حالا برخی از دورترین و صعب العبورترین روستاهای مازندران هم به برکت انقلاب از نعمت گاز برخوردار هستند.

آقای انصاری یکی از پیرمردان روستایی است که هر روز صبح سوار بر اسب میشد و برای تهیه هیزم به جنگل می‌ رفت.

وی در گفتگویی می‌گوید: هر روز صبح برای تهیه هیزم به جنگل می‌ رفتم و چوب‌ های خشکی که روی زمین افتاده بود را به منزل می‌ آوردم.

آقای انصاری افزود: تهیه و جمع آوری هیزم به خصوص در فصل سرد سال بسیار پرهزینه و طاقت فرسا بود ، اما حالا در روستای ما طرح گازرسانی اجرا شد و بزرگترین مشکل ما حل شد.

یک خانم روستایی می‌ گوید: هزینه بالا و سهمیه پایین تهیه نفت در سال‌های گذشته شرایط را برای ما بسیار دشوار کرده بود که  پس از اجرای طرح گازرسانی زندگی ما دگرگون شد و طعم آسایش و راحتی را الان چشیدیم.

پیرمرد دیگری که در حال ورق زدن عکس‌های چند سال گذشته بود، گفت: اینجا آنقدر سرد است که حتی در تابستان هم باید وسایل گرمایشی داشته باشیم.

وی افزود: بسیاری از جوان‌ها به خاطر نبود سوخت مناسب از روستا به شهر مهاجرت کرده بودند و اکنون با اجرای طرح گازرسانی دوباره به روستا برگشتند.

با بهره برداری از طرح گازرسانی در مازندران، حذف مصرف سوخت فسیلی و برداشت چوب از جنگل برای این منظور در مناطق کوهستانی و جنگلی مازندران کلید خورده است.

در مرحله اول این هدف برای روستانشینان حاشیه جنگل‌های سه بخش چهاردانگه، دو دانگه و کلیجانروستاق شهرستان ساری محقق شده است.

جعفر احمدپور مدیرعامل شرکت گاز مازندران در گفتگوییگفت: هزار و ۱۵۰ کیلومتر شبکه گذاری گاز از ابتدای امسال تاکنون در بیش از ۴۶۰ روستای استان مازندران انجام شده است.

وی افزود: اکنون گازرسانی به ۱۷۱ روستای صعب العبور و کوهستانی شهرستان ساری در حال انجام است.

احمدپور گفت: با گازرسانی به روستا‌ها تا پایان سال ۹۷ کلیه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان که قابلیت گازرسانی را دارا باشد، از نعمت گاز بهره مند می‌ شوند.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران با بیان اینکه در حال حاضر عملیات گازرسانی به ۴۵۰ روستا و ۶ شهر مازندران در دست اجرا است، افزود: تاکنون ۵۲ شهر و ۱۹۳۲ روستا مشتمل بر ۹۹.۵ درصد خانوار شهری و ۹۰.۵ درصد خانوار روستایی در مازندران از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

اجرای طرح گازرسانی تنها یکی از طرح‌ هایی است که پس از انقلاب اسلامی در مازندران رنگ دیگری به خود گرفت و هر روز بیشتر از دیروز شرایط در حال بهتر شدن است.

اکنون کمتر روستایی دیده می‌ شود که در آن بخاری هیزمی روشن باشد و روستاییان به دنبال تهیه نفت باشند.

تاکنون ۹۹.۵ درصد خانوار شهری و ۹۰.۵ درصد خانوار روستایی در مازندران از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها