خبرهای داغ:
مردم میانه در اعتراض به جلوگیری از ورود امام خمینی(ره) به کشور توسط رژیم پهلوی، با تظاهراتی 5000 نفری، با آغوشی باز از امام خود استقبال کردند.
کد خبر: ۸۹۸۴۳۹۰
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی،

اهالى ميانه امروز، روز 5/11/1357، به عنوان اعتراض به عمل خلاف قانون دولت غيرقانونى شاپور بختيار در بستن فرودگاه هاى كشور و مستقر كردن تانك و زره‌پوش و قواى نظامى در محوطه فرودگاه و استعفا نكردن از مقام غيرقانونى نخست‌وزيرى خود، شهر را تعطيل و بازارها را بستند.

   از همان زمان که امام خمینی اعلام کردند به زودی وارد ایران خواهند شد، سردمداران رژیم پهلوی به تکاپو افتادند تا مانع از سقوط خویش و ورود حضرت امام به کشور شوند، شاهپور بختیار که در میان مردم به نوکر بى‌اختیار شهرت یافته بود، اعلام کرد برای دیدار با امام خمینى به پاریس خواهد رفت.

   وى بدین طریق خواست تا مشروعیت دولت خود را احراز نماید؛ ولى موضع‌گیرى حضرت امام مبنى بر اینکه مادامى که او از نخست‌وزیرى استعفا ندهد ملاقات با من امکان‌پذیر نیست،به غیرقانونى بودن حکومت بختیار صحه نهاد.

   مزدوران رژیم پهلوی بادیدن چنین اوضاع و احوالى با سازمان‌دهى عده‌اى جیره‌خوار و لاابالى در شهرهاى مختلف تحت عنوان طرفداران قانون اساسى به خیابان‌ها ریختند و آشوب و بلوا به راه انداختند  تا علاوه بر ایجاد شکاف در میان مردم، در روند نهضت تزلزل و انحراف ایجاد کرده و از ورود حضرت امام به تهران نیز جلوگیرى کنند. آنها در راستاى اجراى چنین هدفى تانک‌ها، فرودگاه مهرآباد را به محاصره در آوردند و مانع از فرود پروازهاى خارجى شدند.

   در شهر میانه نیز مزدوران شکست خورده رژیم پهلوی در میان مردم شایع کردند که بازاریان میانه به پشتیبانى از حرکت طرفداران قانون اساسى، اقدام به تعطیل بازار کرده‌اند. این خبر به هیچ وجه واقعیت نداشت؛ زیرا تعطیلى بازار در اعتراض به عمل غیرقانونى دولت بختیار مبنى بر استعفا نکردن و بستن فرودگاه‌هاى کشور بود.

   براساس مندرجات کتاب "انقلاب اسلامی در میانه" که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، به دنبال این توطئه، جامعه روحانیت شهرستان طى صدور اطلاعیه‌اى، این موضوع را افشا کرده و به بازاریان دستور داد جهت خنثى کردن این ترفند، بازار را گشوده و به  کسب و کار مشغول شوند.

   متن این اطلاعیه بدین شرح است:

   " به اطلاع همگان مى‌رساند

   اهالى شهرستان میانه امروز، روز ۵/۱۱/۱۳۵۷، به عنوان اعتراض به عمل خلاف قانون دولت غیرقانونى شاپور بختیار در بستن فرودگاههاى کشور و مستقر کردن تانک و زره‌پوش و قواى نظامى در محوطه فرودگاه و استعفا نکردن از مقام غیرقانونى نخست‌وزیرى خود، شهر را تعطیل و دکاکین و بازارها را بستند.

   ولى متأسفانه اطلاع حاصل شد که بعضى از مفسدین و دروغ پردازان به مرکز خلاف واقع منعکس نموده‌اند، لذا از طرف جامعیت روحانیت دستور دادند که بازارها باز شود و بدین وسیله پشتیبانى خود را از مراجع عالیقدر، اعلام و تنفر خود را از رژیم فاسد و دولت غیرقانونى ابراز مى‌داریم.

از طرف جامعه روحانیت میانه

الاحقر هادى نیّری "

   تظاهرات مردم میانه در اعتراض به ممانعت از ورود امام به کشور

   ورود امام به میهن به علت بسته شدن فرودگاه ها به تأخیر افتاد؛ جمعیت خشمگین با سردادن شعارهایى نظیر "خمینى خمینى، قلب ما باند فرودگاه توست".

   اعتراض و تنفر شدید خود را نسبت به عمل غیرقانونى رژیم ابراز کردند. جامعه روحانیت مبارز روز شنبه ۷ هفتم بهمن ۱۳۵۷ مصادف با بیست و هشتم صفر ۱۳۹۹، (روز وفات پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام‌حسن مجتبى(ع)) را راهپیمایى سراسرى اعلام کرد. مردم میانه نیز که با اهتمامى ویژه حوادث جارى کشور را پى‌گیرى مى‌کردند و از سرنوشت رهبر کبیرشان به شدت نگران بودند، به طور گسترده و براى چندمین بار تظاهراتى پنجاه هزار نفرى را به راه انداختند.

   این تظاهرات همانند دفعات قبل از مدرسه علمیه جعفریه شروع شد. این بار نیز روحانى مبارز حاج سیدسجاد حججى با سخنرانى آتشین، به تشریح اوضاع جارى کشور پرداخت و مردم را به صبر و استقامت در راه جهاد و مبارزه دعوت کرد.

   روز موعود فرا رسید. حضرت امام پس از پانزده سال دورى از وطن روز پنجشنبه دوازدهم بهمن ۱۳۵۷، وارد تهران شد؛ و در حالى که از سوى میلیونها نفر از مردم عاشق مورد استقبال بى‌نظیر قرار گرفته بود، به سوى بهشت زهرا رهسپار شد. در آنجا ضمن احترام به شهداى انقلاب در سخنرانى تاریخى، ضمن حمله کوبنده به دولت غیرقانونى بختیار، بخشى از برنامه‌هاى روزهاى آینده را تشریح کرد.

   مردم میانه  همانند سایر هموطنان خود، روز بسیار خاطره‌انگیز و تاریخى را پشت سر گذاشتند. وقتى خبر ورود حضرت امام را شنیدند، با خوشحالى وصف‌ناپذیرى به جشن و شادمانى پرداختند.

   میانه همچنین جزو شهرستان هایی بود که بیشترین اعزام رزمنده به جبهه داشت بگونه ای که فقط ۱۲۰۰ شهید بسیجی و کادر تقدیم وطن عزیزمان ایران کرد که در عملیات کربلای ۵ اوج حضور میانه ای ها و شهادتشان بود.     

امید کوهی

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها