فرماندار درگز گفت: با پیگیری‌های انجام شده، امسال در ایام الله دهه فجر شاهد برگزاری مسابقات کشتی با چوخه قهرمانی کشور جام سرداران و پهلوانان درگز هستیم.
کد خبر: ۸۹۸۴۵۴۸
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ محمدحسن فرهادی شب گذشته در جلسه هماهنگی کشتی قهرمانی کشور که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، ایجاد نشاط در جامعه را یکی از اهداف عالی نظام و دولت دانست که در جهت پیروی از منویات مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مراسمات آئینی کشور ما برگرفته از روحیه نشاط و شادابی نیاکان و گذشتگان است که به جامعه تزریق شده و امروز به عنوان یک سنت در آمده است.

فرماندار درگز ضمن اشاره به ورزش پهلوانی به عنوان یکی از زیباترین سنت‌های ایرانیان اظهار کرد: به دنبال حمله مغول به ایران، ورزش پهلوانی در میان مردم اوج گرفت و در بسیاری از روستا‌ها و شهر‌های کشور از جمله خراسان بزرگ گود‌های زورخانه به راه افتاد. در این زوخانه‌ها پهلوانان برای مبارزه آماده شده و قدرت جسمی خود را به رخ متجاوزان می‌کشیدند.

فرهادی گفت: مغولان آن چنان وحشی و یاغی بودند که در مدت بسیار کوتاهی تمام نیشابور را شخم زده و بیش از یک میلیون انسان بی گناه را به قتل و غارت رساندند.

وی افزود:، اما همین منش پهلوانی تحول شگرفی در آنان ایجاد کرد تا آنجا که از همین قوم خون ریز، گوهر شاد خاتون تربیت می‌شود، فردی که بزرگترین مسجد با معماری زیبای اسلامی را در جوار بارگاه مطهر امام رضا (ع) ایجاد کرد.

فرماندار درگز تشریح کرد: اگر سنت ورزش پهلوانی به درستی مدیریت و اجرا شود، خروجی آن افزایش نشاط اجتماعی و بروز و ظهور اخلاق و رفتار مناسب در مردم خواهد بود، این رویه دقیقا همان چیزی است که نظام اسلامی از ما انتظار دارد.

فرهادی اظهار کرد: امروز در سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با برگزاری جشن و افتتاح پروژه‌های آب و گاز و راه روستایی و شهری شاهد ایجاد نشاط در جامعه و در بین مردم هستیم. در این میان برگزاری مسابقات ورزشی یک روش ورود موثر برای افزایش شادی و آرامش است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در شهرستان درگز به دلیل بالا بودن منش پهلوانی، درصد خشونت افراد کم بوده و برخورد‌ها و روابط اجتماعی با صمیمیت زیادی انجام می‌شود.

فرماندار درگز عنوان کرد: چند سالی است که نوزدهم و بیستم بهمن ماه به عنوان روز منش پهلوانی در بین مردم درگز نهادینه شده و هر ساله پهلوانان زیادی از نقاط مختلف استان به این دیار آمده و راه و رسم پهلوانی را به فرزندان ما آموزش می‌دهند.

فرهادی گفت: با پیگیری‌های انجام شده، این مساله از حالت استانی فراتر رفته و امسال در ایام الله دهه فجر شاهد برگزاری مسابقات کشتی با چوخه قهرمانی کشور جام سرداران و پهلوانان درگز هستیم.

وی اذعان داشت: همه مسئولان شهر باید در برگزاری این رقابت ورزشی که می‌تواند نام درگز را پر آوازه کرده و باعث ارتقاء فرهنگ شهرستان شود به نحو مقتضی یاری کنند و موجبات شادی و شعف مردم را فراهم آورند.

فرماندار درگز تصریح کرد: البته می‌توان نمایشگاهی هم در حاشیه این مسابقات برپا کرد که به صورت تخصصی در بخش عرضه محصولات و میراث فرهنگی شهرستان فعالیت کرده و باعث جذب توریست و معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری شهر به میهمانان شود.

خاطر نشان می‌شود در پایان این مراسم، مسئولان شرکت کننده در جلسه به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در جهت هر چه بهتر برگزاری این مراسم پرداخته و مقدمات شروع این دوره از مسابقات را فراهم کردند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها