نقض حقوق شهروندی در بندرعباس؛

بازار داغ کاسبی با حقوق مردم/سود اجاره ایستگاه های اتوبوس نصیب چه کسانی می شود؟

ایستگاه های مکانیزه و مجهز به سیستم سرمایشی در شهر بندرعباس وجود دارد؛ اما اینکه حق استفاده از این ایستگاه ها برای شهروندان چه مقدار است سوالیست که با رفتن به سطح شهر و دیدن درب قفل شده ایستگاه های اتوبوس در ذهن ایجاد می شود.
کد خبر: ۸۹۸۵۰۸۶
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ایستگاه های اتوبوس ، مکانی است  که شهروندان درآن با آسایش در انتظار اتوبوس می نشینند، این مکان ها  باید حداقل امکانات رفاهی برای شهروندان را داشته باشد.

شهر بندرعباس نیز از این قاعده مستثنا نیست و به دلیل  گرمای شدید که در این شهر وجود دارد ایستگاه های مکانیزه و مجهز به سیستم سرمایشی وجود دارد؛ اما اینکه حق استفاده از این ایستگاه ها برای شهروندان چه مقدار است سوالیست که با رفتن به سطح شهر بندرعباس و دیدن درب قفل شده ایستگاه های اتوبوس در ذهن ایجاد می شود.

درسال ۱۳۹۰ با رویکرد بهبود ایستگاه های اتوبوس ، ایستگاه هایی مجهز به سیستم سرمایشی  نصب و جایگزین  شد اما چندی بعد از افتتاح این پروژه اتاقکی در کنار آن ساخته  و آن  را با بهایی میلیونی اجاره دادند و از بالای این ایستگاه های اتوبوس برای تبلیغات شهری استفاده شد.

غرفه داران که بهای بالایی برای اجاره این اتاقک های کوچک می دهند خود را مالک این ایستگاه های اتوبوس می دانند و با قرار دادن وسایل غرفه خود در این ایستگاه ها، قفلی بزرگ بر درب آن زده اند.

زنگ قفل ایستگاه های اتوبوس،  دلیلی بر استفاده نشدن آن

کیوان ذاکری،  شهروند بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمزاظهار کرد: ایستگاه های اتوبوس که برای رفاه شهروندان ساخته شده با بسته بودن آن در بیشتر ساعات روز  تنها وسیله ای برای درامد زایی گروهی خاص شده است.

این شهروند بندرعباسی عنوان کرد: هر زمان که خواسته ام از ایستگاه اتوبوس استفاده کنم یا در آن قفل بوده و یا اینکه فاقد صندلی و کولر است.

  • ذاکری با بیان اینکه در شهرهای دیگر کشور ایستگاه های اتوبوس جذابی وجود دارد، عنوان کرد: ایستگاه های اتوبوس بندرعباس در روزهای اول اگرچه جذابیت فراوانی نداشت اما برای فرار از گرما خوب بود ولی با گذشت زمان همین حداقل امکانات نیز از مردم سلب شد و در اختیار غرفه داران قرار گرفت.

وی افزود: برخی از ایستگاه های اتوبوس قفل هایی روی آن قرار دارد که  به دلیل باز نشدن آن به مدت طولانی دچار زنگ زدگی شده ؛ اما کلید این قفل ها در دست چه کسی است سوال مبهمی برای ماست.

این شهروند بندرعباسی خاطر نشان کرد: چه قدر خوب می شود که تعداد اتوبوس های شهر افزایش یابد و در کنار آن نظارتی بر روی  ایستگاه های اتوبوس وجود داشته باشد تا این اماکن عمومی  از تسخیر کاسبان در آمده و در اختیار صاحبان حقیقی آن که مردم می باشند قرار گیرد.

ایستگاه های اتوبوس تبدیل به معضلی برای شهروندان

صغری فرسوده ، شهروند بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمزبا بیان اینکه در شهر بندرعباس تعداد اتوبوس ها کم است،  اظهار کرد: خیلی از مسیرهای شهر بندرعباس فاقد اتوبوس شهریست و یا اینکه اگر وجود داشته باشد به موقع نمی آید و این خود مستلزم مکانی مجهز برای استراحت و نشستن شهروندان است.

این شهروند بندرعباسی افزود: در گذشته ایستگاه های اتوبوس فلزی در محیط باز وجود داشت که آن را به بهانه مجهز کردن برداشته و ایستگاه های مجهزبه سیستم سرمایشی قر اردادند که درب آن همیشه قفل است.

فرسوده تصریح کرد: شهرداری امتیاز احداث این ایستگاه های اتوبوس را به شرکت خصوصی میرک کیش واگذار کرده است و این شرکت با تصرف پیاده رو ها قسمتی از آن را به صورت یک غرفه اجاره داده  و غرفه داران برای حفظ امنیت اموال خود ایستگاه های اتوبوس را قفل کرده  و هرزمان که خودشان دوست داشته باشند آن را باز می کنند.

وی با بیان اینکه ایستگاه های اتوبوس با بی تدبیری ساخته شده است، گفت: ایستگاه های اتوبوس بندرعباس که فقط منبع در آمد برای عده ای خاص شده فضای پیاده رو را اشغال کرده و باعث اختلال در عبور و مرور شده است.

ارسال نظرات