کفایتی گفت: سود‌های کلان بانکی باعث شد تا سرمایه‌ها به سمت بانک‌ها سوق پیدا کند نه به صنعت تولید که باعث ایجاد وابستگی ایران به نفت می‌شود و تولید همواره سیر نزولی خود را طی می‌کند.
کد خبر: ۸۹۸۵۲۳۰
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۹
سود کلان بانکی ایران را به نفت وابسته تر می کند
دکتر محمد اسماعیل کفایتی استاد اقتصاد دانشگاه امیر کبیر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج درباره لزوم عدم وابستگی اقتصاد ایران به نفت که یکی از مطالبات رهبری از دولت‌ها است عنوان کرد: نفت محصولی است که منحصر به زمان حال نیست و باید آینده نسل‌های بعد را هم در خصوص استخراج نفت و مصرف آن در نظر داشت.

وی در خصوص ذخیره سازی نفت باتوجه به نسل آینده تصریح کرد: در جهت حفظ منابع باید از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های علمی داخلی کشور برای دست یابی به تکنولوژی‌های گام برداشت. فرآورده‌های نفتی حتی از خود نفت برای کشور ارزش افزوده بیشتری را به ارمغان می‌آورد به طور مثال برخی از پلیمر‌های خاص در بحث پتروشیمی ۱۰۰۰ برابر از یک بشکه نفت ارزش دارد.

این کارشناس تاکید کرد: برای عدم وابستگی به نفت تنها افزایش صادرات غیر نفتی و نگاه ویژه به صنعت تولیدی کشور می‌تواند چاره ساز باشد. متاسفانه همه سیاست‌ها و قوانین مانع صنعت تولیدی ما می‌شود به عنوان مثال قانون تولید با قانون تجاری یکی است و هردو به یک میزان مالیات می‌دهد. یا در خصوص واردات که آفتی برای صنعت تولیدی ما به حساب می‌آید.

کفایتی در خصوص ضرر سود‌های بالای بانک‌ها گفت: سود‌های کلان بانکی باعث شد تا سرمایه‌ها به سمت بانک‌ها سوق پیدا کند نه به صنعت تولید که باعث ایجاد وابستگی ایران به نفت می‌شود و تولید همواره سیر نزولی خود را طی می‌کند.
ارسال نظرات