وزیر ارتباطات گفت: امروز همه کشور‌های دنیا و حتی امریکا و کشور‌های اروپایی از تهدیدات تکنولوژی نگران هستند و فکر می‌کنند که این نگرانی را چگونه حل کنند.
کد خبر: ۸۹۸۵۵۱۷
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

به گزارش بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج،  آذری جهرمی وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز در مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی که توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی و بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: خیلی خوشحالم در بین شما دانشجویان حضور پیدا کرده ام امیدوارم در این عرصه خدمت سلامت بیرون بیایم.

وی افزود: هر جامعه‌ای تا ایده آل‌ها فاصله دارد، اما خوب است بگوییم که امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی با ایران چه کرده اند و قبلا چه بودیم و الان چه شدیم.

جهرمی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های خود را بشناسیم افزود: آیا ما پیش از انقلاب در فناوری هسته‌ای و بایو تکنولوژی و دیگر علوم جایگاهی داشتی قطعا نداشتیم، ولی کشور مصرف کننده‌ای بودیم و آخرین جنگنده‌ها را در اختیار ما می‌گذاشتند.

وی با اشاره به فواصل طبقاتی و سطح زندگی مردم در بیش از انقلاب افزود: امروز جوانان ما در عرصه دانش در دنیا حرف برای گفتن دارند به گونه‌ای که دانش آموختگان دانشگاه‌های ما در صدر پروژه‌های علمی دنیا قرار دارند.

وی با اشاره به این که پیش از انقلاب وزرای کشور با یک اشاره از خارج از کشور تغییر می‌کردند و شاه از خود اراده‌ای نداشت گفت: آیا امروز کسی جرات می‌کند در اتمسفر جمهوری اسلامی حضور پیدا کند، آیا امروز بدون حضور ایران مشکلی در منطقه قابل حل است؟ آن‌ها بار‌ها در مورد مسائل منطقه‌ای جلسه گذاشته اند، اما چه نتیجه‌ای گرفته اند موضوع موضع ما موضع اقتدار است و طبق گفته رهبر انقلاب حرکت‌های دشمن علیه ما پاتک است و در واقع آن‌ها در موضع تدافعی قرار دارند.

جهرمی با بیان اینکه امام خمینی (ره) به ما عزت و اقتدر داد و سربلندی امروزما به خاطر حرکت امم بود تصریح کرد: البته این که مستضعفین باید وارثان زمین باشد وعده‌ای است که خداوند داده است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه امروز دشمنان تلاش می‌کنند تا حقایق دنیا را وارونه جلوه دهند و آن‌ها را تقطیع کنند از این طریق ضربات خود را وارد کنند تصریح کرد: قطعا اداره امور حکومت و مردم با سختی‌ها و چالش‌هایی همراه است و این یک امتحان الهی است.

وی با اشاره به اینکه همه ما در معرض هوا‌های نفسانی و وسوسه استفاده از امکاناتی که در مقابل ما قرار دارد هستیم گفت: املای نانوشته غلط ندارم وقتی درحوزه اجرا قرار می‌گیرد قطعا اشتباه می‌کند.

جهرمی با بیان اینکه به فرموده امام علی خطاب به مالک اشتر حق حاکم بر مردم خیرخواهی و نصیحت است تصریح کرد: خصلت نظام و مسئولین باید این باشد که اشتباهات و انتقادات را بپذیرند و اصلاح کنند با این وجود نباید نگران جایگاه داخلی خود باشیم. در این رابطه هم چنین امام علی (ع) می‌فرمایند مسئولین اگر رابطه خود را با خدا حل کنند خداوند نیز رابطه آن‌ها را با مردم ومشکلاتشان را حل می‌کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه امروز شاهد بزرگ نمایی اشتباهات و وارونه جلوه دادن آن‌ها با استفاده از ابزار تبلیغاتی هستیم افزود: دشمن با استفاده از هر فرصتی تلاش می‌کند تا فرصت‌های ما را به تهدید تبدیل کند و این در حالی است که نه ما مصون هستیم و نه دشمنان ساکت. البته از سوی دیگر با دعوا‌های داخلی سیاسی در کشور نیز مواجه هستیم اگر چه این دعوا‌ها جزئی از نظام مردم سالاری و نمک فعالیت‌های سیاسی است که بین گروه‌های سیاسی در می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی برخی کار‌ها از جنبه نصیحت و اصلاح خارج می‌شود و به سمت تخریب می‌گراید تصریح کرد: ممکن است کسی عزم خود را برای تهدید نظام اسلامی جذب کند اگر چه هدفش براندازی نظام نباشد، اما نتیجه عمل او با دشمن واحد است.

جهرمی با بیان اینکه امروز کشورمان از لحاظ قدرت دیپلماسی در شرایطی قرار دارد و روبه رشد هستیم اظهار کرد: در مقطعی برخی کشور‌ها ارتباط اقتصادی خود را با کشورمان قطع کردند اگر چه هنوز هم این مسائل وجود دارد در هر حال می‌خواهم بگویم که اشتباه در نظام برنامه ریزی کشورمان وجود دارد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه کار‌ها با همدلی پیش می‌رود تصریح کرد: دولت جدایی از نظام نیست با این وجود موفقیت دولت موفقیت نظام است و اگر دولت شکست بخورد این شکست شکست نظام است. در هر حال اشکالی ندارد که در مورد یک موضوع هم سلیقه نباشیم، اما باید وحدت خود را حفظ کنیم تا بتوانیم تهدیدات را پشت سر بگذاریم.

وی از فضای مجازی به عنوان دستاورد بشری نام برد و افزود: هیچ دستاوردی به اندازه فضای مجازی زندگی بشر را دستخوش تغییر نکرده البته تغییراتی در این حوزه در پیش رو داریم قطعا چندین برابر تغییرات فعلی خواهد بود.

جهرمی با بیان اینکه فضای مجازی صرفا یک فضای پیام رسان نیست بلکه ابعاد و عمق آن از چیزی که می‌بینیم فراتر است اظهار کرد: ما با انقلاب صنعتی چهارم و ترمی به نام اقتصاد دیجیتال که همراه با تغییر سبک حکمرانی تغییر سبک زندگی و تغییر فرهنگ است روبه رو خواهیم بود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه جاری شدن تکنولوژی در زندگی تغییرات شگرفی را به وجود آورده است اظهار کرد: آیا اگر این تکنولوژی‌ها نبود مادران ما می‌توانستند به غیر از پرداخت به امور روزانه خانواده به کار دیگری بپردازند.

وی با بیان اینکه با انقلاب صنعتی چهارم تغییرات شگرفی رخ می‌دهد و مفاهیم بانکداری، مفاهیم حکومت و سبک زندگی با وقوع این انقلاب تغییر می‌کنند تصریح کرد: برخی‌ها می‌گویند که امروز ما در شرایط استعمار سایبری هستیم با این وجود من می‌خواهم بگویم که در انقلاب صنعتی چهارم با وضعیتی مواجه خواهیم بود که وضعیت فعلی در مقابل آن هیچ است، اما راهکار چیست؟ یک راه وادادگی است یعنی بنشینیم تا تکنولوژی وارد کشورمان شود و از آن استفاده کنیم و بگوییم این تکنولوژی برای ما فرصت ایجاد می‌کند.

جهرمی افزود: شبکه‌های اجتماعی خروجی ده سال پیش این حوزه است، اما ما آن روز ایستادیم و مسائل را از صفحه واقعیت‌ها پاک کردیم و امروز دچار چالش شده ایم.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: به غیر از وادادگی یک راه دیگر این است که با تکنولوژی مقابله کنیم، اما نتیجه این هر دو راهکار واحد است در هر حال جمهوری اسلامی ایران با وادادگی در این عرصه دچار چالش جدی می‌شود و اگر بخواهیم با آن مقابله کنیم دچار عقب ماندگی در بخش‌های مختلف می‌شویم.

وی خلاقیت را کلید تغییرات تکنولوژیک دانست و افزود: سوال این است که خلاقیت کجاست؟ خلاقیت در قلب و متن جوانان ماست امروز سطح خلاقیت و کارافرینی جوانان ما در سطح خوبی است و این آمار‌های جهانی ظرفیت لازم را داریم، اما باید شرایط استفاده از آن‌ها را فراهم کنیم تا خلاقیت‌ها به مرعصه ظهور برسد.

جهرمی با بیان اینکه خلاقیت این نیست که یک اپلیکیشن خارجی را کپی کنیم و بعد بگوییم که جوانان ما یک اپلیکیشن خارجی را طراحی و تولید کرده اند تصریح کرد: خلاقیت یعنی ایده‌ای ارایه کنیم که در دنیا مورد اقبال قرار بگیرد و مسیر را عوض کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه امروز همه کشور‌های دنیا و حتی امریکا و کشور‌های اروپایی از تهدیدات تکنولوژی نگران هستند و فکر می‌کنند این نگرانی را چگونه حل کنند تصریح کرد: با توجه به اینکه ۲۶ درصد حوزه تکنولوژی را شرکت‌های امریکایی انجام می‌دهند پس نگرانی آن‌ها کمتر است.

وی افزود: مسئله‌ای که وجود دارد این است که دولت‌ها باید در زمینه اولویت گذاری در حوزه دیجیتال و توانمندسازی ورود پیدا کنند با این وجود کسانی می‌تواند توانمندسازی کند که خودش هم توانمند باشد. سوال این است که آیا همه مسئولان ما می‌دانند انقلاب چهارم صنعتی و توسعه چهارم دیجیتال چیست؟ خب نمی‌دانند البته اگر در مورد تهدیدات این فضا از آن‌ها بپرسیم ساعت‌ها به صورت ژورنالیستی این تهدیدات را تحلیل می‌کنند.

جهرمی با بیان اینکه پدیده انقلاب صنعتی چهارم و اقتصاد دیجیتال به عنوان بخشی از اقتصاد دنیا بی تعارف رخ خواهند داد تصریح کرد: اگر دست روی زانوی خود بگذاریم در این عرصه عقب ماندگی از دنیا نداریم، ولی اگر منفعل عمل کنیم حکم به اضمحلال خود داده ایم در هر حال با گفتار درمانی و حکم دادن مشکلی حل نمی‌شود.

وزیر ارتباطات با طرح این مسئله که ممکن است جوانان ما چندین بار طرحی را ارایه کرده باشند، اما به آن‌ها توجه نشده باشد تصریح کرد: این مسئله متاثر از زیرساخت‌ها است و ربطی به دولت‌ها ندارد مثلا در حالی که شاخص خلاقیت کشورمان دو برابر استاندارد جهانی است، اما شاخص ریسک پذیری ما یک و شاخص فرهنگی مان ده است با این وجود برای رفع مشکلات نیازمند به گفتمان سازی هستیم تا بتوانیم این موضوع را در جامعه جا بیندازیم و حساسیت ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه باید براساس فضای ایدئولوژیک خود فضای آینده را ترسیم کنیم اظهار کرد: جمهوری اسلامی سهمی دارد پس سهم او باید در فضای مجازی یک فضای حقیقی است باید ترسیم شود.

جهرمی با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی در کشورمان ایجاد شده تا در این حوزه فکر، سیاست گذاری و مسیر‌ها را تعیین کند تصریح کرد: البته در این بخش نیازمند به مطالبه هستیم و جای این مطالبه‌ها هم دانشگاه است البته قبل از مطالبه باید مطالعه و تحقیق صورت بگیرد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: من به عنوان نماینده نسل جوان و به عنوان کسی که تحقیقات امروزش در آینده قضاوت می‌شود از شما دانشجویان استمداد می‌کنم دانش خود را در این عرصه با گفت و گو و مطالعه بالا ببرید و از ناظران دستگاه قضایی و سیاست گذاران این عرصه مطالبه کنید.

وی اظهار کرد: مسیر حرکتی ما در عرصه فضای مجازی و تهدیدات پیش روی آن که تهدیدات بزرگی هستند باید از امروز تثبیت شود این کاری است که نسل جوان می‌تواند انجام دهد.

جهرمی با بیان اینکه امروز می‌گوییم می‌خواهیم شبکه اطلاعات را محقق کنیم، اما این شبکه چیست تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات سه لایه دارد که لایه مهم آن که لایه دوم محسوب می‌شود لایه خدمات است و لایه زیرساخت و محتوا به ترتیب لایه‌های اول و سوم این شبکه محسوب می‌شوند، اما چه کسی باید لایه خدمات را غیر از جوانان درست کند؟ با این وجود مطالعه کنید و ببینید نحوه برخورد با شرکت‌های نوپا در این حوزه چگونه است واقعیت این است که کسی شبکه ملی را مطالبه می‌کند بیشترین سنگ را برای پیشبرد این شبکه می‌اندازد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا فرصت‌های ما را به تهدید تبدیل کند تصریح کرد: آیا باید فضای مجازی را ترک و کنار بگذاریم یا اینکه وسط میدان کار کنیم. وظیفه ما سنگین است و مطالبات زیادی هم داریم.


وی با بیان اینکه مطالبات شما دانشجویان انرژی حرکتی ماست تصریح کرد: در تغییرنسلی باید پرچم انقلاب را روی دوش خود داشته باشید و بتوانید مسیر را مستحکم پیش ببرید.

جهرمی با بیان اینکه ان شالله ظهور فجر انقلاب اسلامی با طلوع منجی عالم بشریت پیوند می‌خورد تصریح کرد: این دوره دوره بین الطلوعین است با این وجود هوشیاری بیشتر در این دوره رمز موفقیت ماست.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اگر در این دوره هوشیار باشیم به بیشترین معرفت می‌رسیم، اما اگر خواب بمانیم فضیلت‌ها را از دست می‌دهیم تصریح کرد: چه فضیلتی بالاتر از رشد نظام اسلامی، رشد رفاه شیعه امام علی و مردم وجود دارد.
ارسال نظرات