حجت الاسلام والمسلمین سرافراز در نشست ائمه جمعه استان:
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قمربنی هاشم علیه السلام در نشست ائمه جمعه استان چهارمحال و بختیاری ، علما را مرزبانان عقیده و ایمان جامعه اسلامی دانست.
کد خبر: ۸۹۸۵۶۱۴
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ همزمان با ایام الله دهه فجر، نشست هم اندیشی ائمه جمعه شهرستان های چهارمحال و بختیاری و فرماندهان سپاه و بسیج استان چهارمحال و بختیاری در مجتمع لاله شهرکرد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین کریم سرافراز در این نشست به تشریح جایگاه علماء و روحانیت شیعه پرداخت و با تأسی به روایتی از حضرت امام صادق (علیه السلام ) گفت:  این امام هُمام فرموده اند: علمای شیعه ما مرزبانانی هستند که هجوم و نفوذ شیطان و لشکریانش را به مرزهای ایمان و عقیده مراقبت می کنند و آنان را از تسلط بر پیروان و شیعیان مستضعف ما باز می دارند.

وی تصریح کرد: تعبیر امام صادق(علیه السلام ) به مرزبانان در مورد علماء، تعبیر ظریف و بسیار زیباست؛ اگر نیروهای مسلح مرزبانان جغرافیایی به شمار می آیند، علماء مرزبانان عقیده و ایمان جامعه اسلامی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سرافراز ادامه داد: علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان مرز کشور اسلامی را عقیده و ایمان می داند نه محدوده ی جغرافیایی. اگر در جنگ سخت مسئولیت مقابله با تهاجم دشمن با نیروهای مسلح است و علماء در نبرد سخت نقش خاص خود را دارند؛ اما در جنگ نرم مسئولیت اصلی عمدتاً بر دوش علماء و روحانیت است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به روایتی از امام کاظم(علیه السلام)  اظهار کرد: امام هفتم شیعیان بعد از توصیف نقش علماء در پاسداری و صیانت از مرزهای عقیده و ایمان جامعه، در بیان علت این امر می فرمایند:" لان الفقهاء حصون الاسلام کحصن سور المدینه لها"، یعنی اینکه، فقها دژ و حصار اسلام هستند همانند حصار اطراف شهر.

وی خاطرنشان کرد: 14 قرن است که علماء و روحانیت با بیان و قلم و از سنگر وعظ و خطابه با همه ی توان، هویت دینی و اسلامی را حفظ کرده و از حریم و مکتب اهلبیت و حماسه ی عاشورا حراست و پاسداری نموده اند.

حجت الاسلام والمسلمین سرافراز با اشاره به نقش علماء و روحانیون و یاد آوری حماسه ها و فداکاریهای آنها در مسیر اصلی رسالتشان، گفت: مرحوم ملاعلی کنی در قرارداد رویتر توانست با جهاد خودش نقشه ی دشمن را برملا نموده و آن دسیسه را خنثی کند. و یا اینکه؛ میرزای بزرگ (میرزا محمدحسن حسینی شیرازی)  در جنبش تنباکو، موجب ابطال قرارداد رژی و عقب نشینی شاه ایران و خروج 100هزار مزدور انگلیسی گردید.

وی اضافه کرد:  شیخ فضل الله نوری در تقابل با مشروطه انگلیسی؛ از دیگر پرچم داران حریم دین و دیانت بود، که با تیزبینی نقش انگلستان در پشت صحنه مشروطه ساختگی را افشا نمود و با تاکید بر مشروطه ی مشروعه گام بزرگی را در زمینه ی ظرفیت سازی حضور دین و علماء برای اداره ی امور جامعه برداشت و جان خود را دراین را فدا کرد.

این مقام مسئول، به نقش  آیت الله کاشانی در دفاع از آرمان فلسطین و مقابله با استبداد طاغوت و حمایت از نهضت ملی نفت اشاره کرد و افزود:  شعار مشهور آیت الله مدرس در مقابله با رضاخان  با این مضمون "سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست"، در تقابل با جریانهای روشنفکری حزب گرا بر تارک تاریخ می درخشد.

حجت الاسلام والمسلمین سرافراز همچنین از نقش بسیار برجسته حضرت امام خمینی (ره) و مجاهدتهای علماء و روحانیت بزرگوار در دهه ی چهل و پنجاه اشاره کرد و با یادآوری نقش شهید مفتح، شهید بهشتی، علامه مطهری و مقام معظم رهبری و دیگر علمای بزرگ با محوریت حضرت امام (ره) در پیروزی انقلاب و به ثمر رسیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: آنچه که امروز شاهد هستیم پیامد و بازتاب بیش از هزار سال مبارزه و جهاد علماء و روحانیت می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سرافراز، ویژگی ها و شاخص های روحانیت شیعه را نیز تبیین کرد و گفت: علل و عوامل ماندگاری نقش روحانیت و مرجعیت و محوریت آنان برای مردم و جامعه، ویژگی و شاخص های آنان بوده که در طول دوران غیبت کبری، اکثریت قاطع مجموعه علما و روحانیون بر این ویژگی ها وفادار و متعهد بوده اند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: پاسداری از مکتب اسلام و گفتمان نبوی و علوی، حراست از استقلال در برابر استعماگران، استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، دفاع از مظلومین و مستضعفین، جهاد و مبارزه برای حاکمیت دین و دینی،  تکلیف گرایی، ایفای نقش الگوی توأم با ساده زیستی،  استقلال و مردمی بودن از ویژگی ها و شاخصه های علما و روحانیت شیعه می باشند.

وی افزود: واقعیت این است که پیشتازی و مرجعیت فکری و سیاسی روحانیت برای جامعه توافقی نیست. تعبیر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مدظله العالی، در جلسه ای که جمعی از فضلا محضرشان بودند، این بود که روحانیت در تاریخ،  پیشتاز بوده و این پیشتازی باید استمرار داشته باشد.

وی به تأسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: پیشتازی قراردادی نیست. جوهره لازم دارد و الزاماتی دارد. استکبار به دنبال منزوی کردن امام(ره) بود و نمی خواست رهبری امام(ره) برای ملل انقلابی و مستضعف درخشش داشته باشد، لیکن امام(ره) با یک بیانیه ی سخنرانی، رهبری خود را تداوم می بخشید.

این مقام مسئول به الزامات پیشتازی علما و روحانیت نیز اشاره کرد و افزود: زمان شناسی، جریان شناسی،  دشمن شناسی از الزامات پیشتازی علما و روحانیت می باشند.

وی در ادامه به آثار و برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: از آثار و برکات انقلاب اسلامی در منطقه غرب آسیا می توان به شکل گیری ائتلاف مقدسی از ملت های مسلمان علیه نظالم سلطه و استکبار اشاره کرد که شاهدی بر نقش زیر بنائی دانشمندان دینی در این عرصه است.

حجت الاسلام والمسلمین سرافراز، گفت: استقلال سیاسی، روحیه خودباوری، خودکفایی در حوزه های امنیتی و دفاعی، پیشرفت در حوزه های علمی، هسته ای و فناوری های نوین، خدمت رسانی به اقصی نقاط کشور اعم از شهرها تا دورافتاده ترین روستاها، از برکات انقلاب اسلامی به شمار می روند.

در این نشست سردار علی محمد اکبری، فرمانده سپاه قمربنی هاشم علیه السلام  و ائمه جمعه شهرستان های 9گانه استان چهارمحال و بختیاری به بیان نظرات و دیدگاه خود پرداختند و پیرامون همکاری بیشتر ائمه جمعه و جماعات و فرماندهان بسیج شهرستان ها هم اندیشی کردند.

ارسال نظرات