رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آئین اختتامیه جشنواره خانه‌های فرهنگ، مراکز مشارکتی و کانون‌ها:
خبرگزاری بسیج: آئین اختتامیه جشنواره خانه‌های فرهنگ، مراکز مشارکتی و کانون‌ها با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در محل باغ موزه قصر برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۸۵۹۳۷
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این جشنواره گفت: امروز گوشه ای فعالیت ها و دست آورد های یکساله 580 کانون و خانه های فرهنگ سازمان در معرض بازدید مردم قرار گرفت.  

وی افزود: حقیقتا هزاران نفر از جوان ها، نوجوانان و بانوان، بویژه خانم هایی که سرپرست خانوار هستند به کار های هنری مشغولند و با همین صنایع دستی و کار های هنری اقتصاد خانواده را تامین می کنند.

اگر این موضوع را تعمیم بدهیم به تمام خانواده ها، ما امروز خیلی از بانوانی را که مشکلاتی در خانواده شان هست مثلا شوهر کارگر است یا مخارج زندگی بالاست و درآمد ها کفاف مخارج خانواده را نمی دهد، یا بد سرپرست و بی سرپرست هستند در این کانون ها ساماندهی کرده ایم.

صلاحی افزود: ما اگر به خانواده های جامعه هدف آموزش بدهیم و یک مکان مثل فرهنگسرا و خانه فرهنگ برای بازار فروش محصولات آنها درست کنیم با همین کار های سنتی و هنری می توانند زندگی خودشان را آبرومندانه اداره کنند.

کانون هایی مانند شاعران، نویسندگان و هنرمندان زیر پوشش خدمات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار دارند که جمعی از شاعران و هنرمندان دور هم جمع می شوند شعر می گویند و محصولات فرهنگی تولید می کنند و افرادی که تا حالا ننوشته بودند آمدند یاد گرفتند قصه نوشتند و هزاران جلد از کتاب های مربوط به این افراد   به همت سازمان چاپ شده است.

صلاحی اظهار داشت:  این نمایشگاه بهترین نمایشگاهی بوده است که سال 96 در  سازمان دیدم همین نمایشگاهی که گرم هست و همه از زن و مرد وکوچک و بزرگ  حضور دارند.

وی با اشاره به بازدیدی که از یک کانون معلولان داشته است، گفت: این افراد دست نداشتند و با آرنج کارهای هنری درست کرده بودند یا یک کانون دیگر که دختری معلولیت داشت و محصولاتی درست کرده بود انسان باور نمی کرد حتی یک فرد سالم بتواند آن را درست کند.

آدم از دیدن این صحنه ها خیلی خوشحال می شود ما خوشحالیم که توانستیم مکانی را فراهم کنیم تا شهروندان در فرهنگسرا های ما رشد و نمو کنند، کار کنند و دلگرم باشند و همین که کار می کنند هم به غنی سازی اوقات فراغت آنها و هم به اقتصاد خانواده شان کمک می شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ما در سال ده ها نمایشگاه برگزار می کنیم اما نمایشگاه خانه های مشارکت سالی یکبار برگزار می شود، بیشترین رشد مشارکتی ما در این دوسال بود که 200 درصد خانه های مشارکت ما رشد کردند یعنی فقط در سال 94 بیش از 160 مجوز خانه های مشارکت در زمینه تدریس زبان،  کارهای سنتی، هنری، ادبی و فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری صادر کردیم که همه آنها الان در حال اشتغال هستند.

شهروندان در خانه های مشارکت یک کانون راه اندازی می کنند 50 نفر یا100 نفر خانم یا آقا در این کانون ها محصولاتی تولید و در فرهنگسرا های ما برای فروش ارائه می کنند و مردم هم از این کالاها استقبال می کنند.  

صلاحی با اشاره به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل، گفت: محصولات ارائه شده در نمایشگاه خانه های مشارکت در زمینه خوراکی، پوشاک، محصولات خانگی، محصولات فرهنگی کانون ها و ... است.

وی ادامه داد: خیلی از تولیدات هنری با استفاده از دور ریز ها ساخته شده است بعضی از تولیدات هم نظیر تذهیب با طلا یا چوب بستنی یا کار روی پارچه هستند که امروزه خیلی طرفدار دارد. صلاحی از مسئولان ادارات، سازمانها، نهادها و شرکت ها خواست برای اهدای جوایز یا هدایا فقط کارهای دستی و محصولات تولیدی ایرانی بخرند تا هم به اقتصاد خانواده کمک کنیم و هم اقتصاد ملی و توسعه کشور رشد پیدا کند.

 همچنین باید تلاش کنیم که مثل مردم کشور کره بازار کالاهای خارجی از رونق بیفتند. و بازار کارهای ایرانی در کشور رواج پیدا کند و پول مردم به جیب خود مردم برود و از خروج سرمایه و ارز جلوگیری کنیم.

صلاحی ادامه داد: شما در کشور کره وقتی وارد مغازه می شوید، مغازه دار می گوید:   تمام جنس های ما کره ای است و در مورد کالای کشورهای دیگر سوال نکنید؛ اصلا نپرسید جنس ایتالیایی دارید؟ اجناس چینی دارید؟ یا کالاهای کشورهای دیگر دارید، همه محصولاتی که عرضه می شود تولیدات خودشان است. ما هم باید روزی به جایی برسیم که مردم از کالای داخلی تولید خودمان استفاده کنند.

وی ارزیابی خود از کیفیت نمایشگاه را عالی توصیف کرد و گفت: من به این نماشگاه نمره من 20 می دهم.

صلاحی با اشاره به اینکه 850 کانون فعال در سطح استان داریم، خاطرنشان کرد: ما در فرهنگسرا ها مکان هایی را در اختیار تمام کانون ها قرار داده ایم تا کالاهایشان را ارائه کنند و هزینه ای هم از آنها بابت اجاره یا کرایه دریافت نمی کنیم تا هزینه های تمام شده آنها کاهش پیدا کند و مردم از آنها بیشتر خرید کنند تا از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی به طور عملی حمایت کنیم. .  

 وی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از کانون ها حمایت های گسترده ای می کند و در زمینه چاپ کتاب حدود 40 کتاب نیز با حمایت سازمان منتشر شده است.

 نویسنده: علی اشرف خانلری

ارسال نظرات