خبرهای داغ:
رئیس شورای عالی حوزه های علمیه گفت: قدردان فرصت طلبگی و امکاناتی که در زمان حال برای طلاب در دوران انقلاب وجود دارد باشیم و از آن بهره بگیریم.
کد خبر: ۸۹۸۵۹۵۳
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله محمد یزدی در همایش گرامیداشت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که مدرسه علوی در قم برگزار شد عنوان کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) فرصت‌های ارزشمندی را در اختیار طلاب و حوزه‌های علمیه قرار داد.

عضو فقهای  شورای نگهبان افزود: طلبگی دارای شرایط ویژه ای است؛ در سایه انقلاب همه امکانات برای طلبگی و درس فراهم شده و حوزه باید از این شرایط به بهترین نحو استفاده کند و طلاب نیز قدر جوانی و وقت و اساتید و امکانات فعلی را بدانند.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) فرصت‌‌های ارزشمندی را در اختیار طلاب و حوزه‌های علمیه قرار داد.

آیت الله یزدی اظهار داشت: طلبه باید با مردم با زبانی گویا صحبت کند و در نوشتن نیز این گونه باشد؛ چرا که تربیت در گفتن و نوشتن دو نکته مهم در طلبگی به خصوص در دوران جوانی است.

وی تصریح کرد: استفاده طلاب از واژه‌های سنگین و غیر قابل فهم در مواجهه با مردم صحیح نیست و باید به گونه ای سخن بگوید که با آنان در منبرها ارتباط خوبی ایجاد کند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

عضو  فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: خوشبختانه امروز فضای خوبی برای رشد علمی و قلم و بیان در حوزه‌‌ها وجود دارد از این امکانات بهره بگیرید و وقت را غنیمت بشمارید.

وی افزود: با توجه به حضور و سوابق خود در شورای نگهبان و قوه قضائیه در آن دوران نیز به یاد ندارم که فردی حقوقی نجومی دریافت می کرد.

آیت الله یزدی عنوان کرد: در مساله پذیرش مسئولیت در قوه قضائیه، بعد از رحلت امام(ره) آیت الله خامنه ای از بنده دعوت به عمل آورد تا افراد مناسب را برای ریاست قوه قضائیه معرفی کنم، سپس وقتی لیست را ارائه دادم فرمودند خودتان به این موضوع فکر کنید و ریاست را عهده دار شوید بر این اساس بنده رئیس قوه قضائیه شدم.

وی بیان کرد: با اینکه در قانون اساسی در مورد بیان دارایی رئیس قوه قضائیه موردی نبود؛ بنده در پذیرش مسئولیت دارایی‌ام را گفتم بنده یک ریال حقوق از قوه قضائیه نگرفتم و فقط رهبری بودجه ای را برای کمک به قضات در نظر می‌گرفتند، نظر فقهی خودم این بود که برای انجام واجبات نباید حقوق گرفت اصلا در دوران ما برای قضات هیچ حقوق نجومی وجود نداشت.

عضو شورای نگهبان اظهار داشت: در دوران ما در قوه قضائیه طلبه را از حوزه جذب می‌کردیم و بر این باور بودیم این‌ها مبانی اسلامی را می‌شناسند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حقوق نجومی برخی از افراد در دولت گفت: از سوی جامعه مدرسین برخی از انتقادها را به دولت منتقل می‌کنیم و به رسالت خود تحقق می‌بخشیم؛ اگر به سخنان رهبری گوش داده شود، بسیاری از معضلات حل می‌شود؛ رهبری نسبت به بسیاری از موضوعات از جمله هجمه‌‌های فرهنگی و حقوق‌های نجومی و فضای مجازی توصیه‌هایی داشتند.

آیت الله یزدی خاطرنشان کرد: البته همه دستگاه‌ها وابسته به حکومت اسلامی است و طبق چارچوب شرع خدمت می‌کنند؛ اما ممکن است نارضایتی‌‌هایی وجود داشته باشد که باید معقولانه با آن‌ها مقابله کنیم؛ اگر در حوزه اشخاصی را می‌شناسند که حقوق نجومی می‌گیرند، باید در راستای رضایت خدا مطالبه کنید.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت نمی‌توان هر سخنی گفت و نظام را تضعیف کرد، اما می‌توان ضعف را به منشاء ضعف گوشزد کرد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در پاسخ به سوالی مبنی بر رسالت شورای نگهبان نیز اظهار داشت: شورای نگهبان مورد افتراء‌های زیادی قرار می‌گیرد در حالی که همواره به رسالت خود بر مبنای قانون عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: بنده در اوایل انقلاب مدتی در شورای نگهبان بودم و سپس 10 سال در قوه قضائیه به خدمت پرداختم، باید گفت شورای نگهبان اسلامی بودن طرح‌ها را توسط فقها تائید می‌‌کند و در دوران انتخابات صلاحیت افراد را شناسایی می‌کند و مدرک را به فرد ارائه می‌دهد.

آیت الله یزدی یادآور شد: در هر انتخاباتی از هر جناحی تائید صلاحیت شده‌اند، یکی از اتهامات این است که شورای نگهبان مصلحت اندیشی می‌کند در حالی که ما صلاحیت فرد را طبق قانون مشخص می‌کنیم، قانون به صراحت ویژگی افراد را مشخص می‌سازد حتی اجازه نمی‌دهیم، آقازاده ای به واسطه آقازادگی از فیلترها عبور کند.

وی گفت: یکی از کارهای خوب شورای نگهبان، کسب اطلاعات مردمی و انعکاس آن است هر چند طبق قانون از دادگستری و اطلاعات، وضعیت اطلاعات کاندیداها را کسب می کنیم، اما واحد اطلاعات مردمی را نیز داریم که این اطلاعات مردمی را رهبری تائید کرده اند، هر کس کاندید می شود بر اساس اطلاعات مردمی نیز سنجش می شود.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: ما بر اساس قانون حرکت می کنیم و مصلحت را بر قانون اولویت نمی دهیم برخی افتراء می زنند که مصلحت را بر قانون ارجح می دانیم در حالی که رهبری فرمود، اگر چیزی را مجلس تصویب و شورای نگهبان تائید و رئیس جمهوری امضاء کرد شرعی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها