محمدعلی پورمختار گفت: در دولت این شجاعت نیست که مانند دولت گذشته به شکل پالتی، کشتی، قایق، هواپیما و ... پول را به کشور بیاورد به همین دلیل در دولت گذشته هیچ وقت دچار مشکل از نظر نرخ ارز نبودیم.
کد خبر: ۸۹۸۶۳۴۴
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدعلی پورمختار بعد از ظهر امروز در مجمع سالیانه قشر بسیج کارگری سپاه اظهار کرد: در این جلسه مسائل مختلفی مطرح شده که در رابطه آنها بنده در مقام پاسخگویی نیستم اما توضیحاتی می‌دهم تا در جریان تصمیمات مجلس و محدودیت‌ها در سطح کلان قرار بگیرید.

وی با اشاره به اینکه همدان در آمایش سرزمینی به عنوان استانی کشاورزی تعریف شده و این موضوع هم به زمان دوره نخست ریاست جمهوری مرحوم هاشمی برمی‌گردد، ادامه داد: در زمانی که نعمت‌زاده وزیر صنایع و معادن بود جلسات متعددی با حضور مسؤولان استانی اعم از استانداران و نمایندگان برگزار شد و دولت به آمایش سرزمین توجه داشته تا مشخص شود هر استانی در چه بخش و استانی فعالیت کند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به اینکه نعمت‌زاده در این جلسه مطرح کرده بود که  همدان را باید صنعتی ببینیم اما مسؤولان استانی مخالفت کردند، بیان کرد: در نهایت همدان به عنوان استانی کشاورزی تصویب و تعیین شد که بر همین مبنا برای ایجاد واحد‌های تولیدی بزرگ و کوچک اقدام شد.

وی با بیان اینکه برخی استان‌ها به قطب صنعت تبدیل شدند و همدان از قافله صنعت عقب ماند، افزود: در چند سال گذشته برای صنعتی شدن همدان تلاش‌هایی شده و بنده با شرکت‌های دولتی صحبت‌هایی داشتیم.

پورمختار گفت: اما در دولت گذشته به خاطر مشکلات تامین مالی نتیجه‌ای حاصل نشد چراکه از سال‌های گذشته در برنامه دوم و سوم توسعه تصویب شده که هیچ پروژه جدید دولتی نباید در هیچ کجا تصویب شود مگر اینکه قانون 23 برود.

وی افزود: همین موضوع یک زیربنای منحرف و کجی را گذاشته به نحوی افراد دارای صنعت کار خود را گسترش می‌دهند، مصوبه می‌گیرند و از پول دولت استفاده می‌کنند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به اینکه همدان در صنعت عقب افتاد، تصریح کرد: در آخرین جلسه با وزیر صنعت گفتم، همدان نیازمند صنعتی شدن است وزیر صنعت هم این موضوع را قبول داشت که توافق شد طرحی برای صنعتی شدن استان تهیه کنیم و بعد از بحث و بررسی همدان به سمت صنعتی شدن برود.

وی خطاب به تولیدکنندگان تاکید کرد: اگر در رابطه با صنعتی شدن همدان نظری دارید مطرح کنید تا در جلسه طرح شود.

پورمختار با اشاره به اینکه در همدان پتروشیمی وجود دارد و ادعا داریم که یک پتروشیمی دیگر باید در استان همدان ساخته شود اما با کدام آب باید ساخته شود؟ افزود: پتروشیمی به شدت آب‌بر است.

وی در ادامه به مجلس، نمایندگان و مجامع اشاره کرد و با بیان اینکه یک ایراد اصلی و جدی در ساختار انتخابات وجود دارد، ادامه داد: انتخابات مجالس به صورت محلی و منطقه‌ای برگزار می‌شود از این رو مردم متوقع هستند که نماینده فقط به حوزه انتخابیه محل خود متمرکز شود که از همین موضوع انحراف کار نمایندگی آغاز می‌شود.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به اینکه در استان و مجلس یک رقابت بین 9 نماینده استان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از نمایندگان استان برنمی‌تابند پروژه‌ای به شهرستان دیگر برود و سعی در بردن پروژه به شهرستان خود دارند، از این رو به وزیر و مسؤول مربوطه فشار می‌آورد تا پروژه به استان دیگر نرود و این تقابل به خاطر ساختار معیوب انتخابات است.

وی با اشاره به اینکه به خاطر این تقابل بین نمایندگان خواستار رفتن به سمت استانی شدن و انتخابات رفتیم تا تقابلات از بین برود، افزود: با استانی شدن انتخابات نمایندگان مسؤولیت مشترک در کل استان پیدا می‌کنند و قابلیت توزیع پروژه‌ها وجود دارد که این طرح از سوی شورای نگهبان رد شد.

پورمختار با اشاره به اینکه در طرح ملی هم رقابت استانی می‌شود، افزود: هر استان می‌خواهد به نفع خود وزیر و معاون وزیر را تعیین کند و بر این تصور بوده که از این وزیر و معاون وزیر آب گرم می‌شود اما در واقع آبی گرم نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اخیرا با وزیر علوم جلسه‌ای داشتم که گفتم انتظار داریم اقداماتی برای استان انجام داده و یا از نیرو‌های استان همدان استفاده کنید اما زیاد امیدی به این اتفاق نداریم.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به اینکه با توجه به این شرایط نمایندگان به سراغ درگیر شدن می‌روند، بیان کرد: نمایندگان یکی از استان‌ها می‌گفت شما باید جلو بیفتید و ما هم پشت سر شما بیاییم اما وقتی ما با وزیر و رئیس جمهوری درگیر شدیم ما را قطع و کات می‌کنند.

وی با بیان اینکه سئوال و تفحص بنده در زمانی مثبت بوده و در زمانی جواب منفی داده است، تصریح کرد: حرکت ما روی لبه شمشیر است.

پورمختار در ادامه به موضوع مطرح شده در جلسه در رابطه با نمایندگان، دخالت آنها، رانت‌خواری و ... اشاره کرد و تاکید کرد: اگر در حوزه شخص من اتفاق افتاده که فردی آمده و گفته از سوی پورمختار مراجعه می‌کند همین الان بگویید چه کسی بوده است.

وی با اشاره به اینکه نگاه سیاه به موضوع دارید و از این جهت باید قضاوت عادلانه و اطلاعات کافی داشته باشیم، افزود: مشخصات انقلابی‌گری تعقل، منطق، تلاش، برنامه‌ریزی و حساب و کتاب داشتن است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به اینکه فرهنگ تقابل با سرمایه‌گذاری در بین مردم ومسؤولان استان همدان وجود دارد، ادامه داد: نمی‌دانم این موضوع به کجا و چه چیزی برمی‌گردد، شاید هم عادت به زندگی پایین عادت دارند یا آموزه‌هایی موجب این رفتار شده است.

وی با اشاره به اینکه در همدان نسبت به فرد سرمایه‌گذار نگاه منفی وجود دارد و این موضوع باید حل شود، تصریح کرد: با بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ استان صحبت کردم اما هیچ کدام حاضر به کار کردن در همدان نیستند به نحوی که حتی مرحوم علاقبندیان گفت که دو پا دارید باید چهار پا هم قرض گرفته و از همدان فرار کنید که در نهایت این گرفتاری را در پتروشیمی درست کرد.

پورمختار با اشاره به اینکه مرحوم علاقبندیان هدف دیگری داشت و می‌خواست پتروشیمی را از همدان ببرد، افزود: علاقبندیان قصد خرید کل پتروشیمی را داشت که بنده اجازه ندادم.

 

*کشور نیاز به 20 تا 25 میلیون دلار واردات ندارد

وی خطاب به تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه بنده می‌دانم که شما تولیدکنندگان از مدیرانی که فرهنگ اشتباه دارند و شجاعت و قدرت تصمیم‌گیری ندارند، چه می‌کشید، یادآور شد: ترس عجیبی در تصمیم‌گیری در برخی از مدیران وجود دارد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به اینکه من اگر در مورد موضوعی دخالت کنم برخی می‌گویند که پورمختار ذینفع است، ادامه داد: من به این حرف‌ها گوش نداده‌ام و هر کس آمده نامه نوشته و کار او را پیگیری کردم.

وی با بیان اینکه تا زمانی که موضوع نگاه منفی به سرمایه‌گذاری در استان حل نشود از تولیدکننده کسی حمایت نمی‌کند، ادامه داد: پول جذب می‌شود اما بانک‌ها با همان نگاه منفی از نسبت به دادن پول مقاومت می‌کنند.

پورمختار با اشاره به اینکه وقتی بنده به مدیرانی نقد دارم چقدر می‌توانم به استاندار یا وزیر بگوییم که این مدیر باید عوض شود؟ افزود: نقش گروه‌های سیاسی در استان پررنگ و اثرگذار است و نقش آنها نباید نادیده گرفته شود، در نهایت همه این مسائل در ایجاد مشکلات برای تولیدکننده موثر است.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان باید بدون توجه به هیچ موضوعی محکم با وزیر، رئیس جمهور، معاون، استاندار و... برخورد کنند اما باید نقطه تعامل و تعادل حفظ شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم با وزیر و رئیس جمهور، استاندار و... برخورد تیز و تند داشته باشیم، این تعامل می‌شکند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس در ادامه به حمایت از بخش صنعت و تولید اشاره کرد و افزود: پول نفت ما داخل کشور نمی‌آید و مقدار پولی که به کشور می‌آید بسیار کم است، از طرفی در دولت هم این شجاعت نیست که مانند دولت گذشته به شکل پالتی، کشتی، قایق، هواپیما و... پول را به کشور بیاورد به همین دلیل در دولت گذشته هیچ وقت دچار مشکل از نظر نرخ ارز نبودیم.

وی با اشاره به اینکه دولت منتظر مذاکره می‌ماند تا طرف مقابل لطف کرده تعامل کنند و قراردادی بسته شود، ادامه داد: دولت می‌گوید 30 میلیارد دلار فاینانس کردم در حالی که این پول خود ماست که به کشور برمی‌گردد.

پورمختار با تاکید بر اینکه باید به صورت جدی از واردات جلوگیری شود، ادامه داد: 45 میلیارد دلار به صورت رسمی کالا به کشور وارد می‌شود و اغلب هم کالا‌های ساخته شده است.

وی تصریح کرد: اگر واردات به کشور نصف شود، کشور نیاز به 20 تا 25 میلیون دلار واردات ندارد و از کالای تولید داخل استفاده می‌شود و واحد‌های تولیدی رونق می‌گیرد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با بیان اینکه در واردات فساد‌های بزرگی وجود دارد و برخی به شدت به واردات علاقه دارند، بیان کرد: پیشنهادی مطرح شده تا واردات برای دولت و پیمانکاران طرف قرارداد دولت متوقف شود اما نماینده دولت به شدت مخالفت کرد.

وی با بیان اینکه افراد علاقمند به واردات از رانت استفاده می‌کنند، ادامه داد: این موضوع از واقعیت‌های موجود کشور است، حال شما بگویید نماینده چه کار می‌کند؟

پورمختار با بیان اینکه من در مجلس به مرد تحقیق و تفحص تبدیل شدم اما نتیجه‌ای نداشت، تصریح کرد: مجلس دچار چنددستگی شده و تعدادی به خاطر مسائل سیاسی، منطقه‌ای و ... به تحقیق و تفحص رای نمی‌دهند و یا نمی‌خواهد با دولت درگیر شود.

وی افزود: در دولت یازدهم نسبت به نعمت‌زاده وزیر نفت و در این دولت نسبت به وزیر راه و شهرسازی همه نمایندگان حرف دارند اما در عمل این وزرا رای می‌آورند.

 

*افزایش مالیات استان در سال‌ جاری 5.6 درصد است

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون هر واحد تولیدی به بنده مراجعه کرده مشکل او را پیگیری کرده‌ام، ادامه داد: تاکنون توانستیم به ضرب و زور کار را پیش ببریم اما مسائل و مشکلات در مورد واحد‌های تولیدی یکسان نیست.

وی به موضوع ارز اشاره کرد و با بیان اینکه این موضوع محرمانه مطرح شده که از نظر دولت قیمت دلار 6 هزار تومان است، افزود: برخی می‌گویند دلار 10 هزار تومان خواهد رسید اما در رسیدن قیمت دلار به 6 هزار تومان تردید نکنید.

پورمختار ادامه داد: رئیس جمهور در جلسه‌ای مطرح کرده که قیمت دلار بر روی 5 هزار تومان متوقف شود و ادامه رشد دفعی نباشد و بانک مرکزی تلاش می‌کند دلار روی 5 هزار تومان متوقف شود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار اثر منفی بر کالا‌های وارداتی خواهد گذاشت، افزود: افزایش قیمت دلار در بخش صادرات بسیار خوب بوده چراکه ارز 6 هزار تومانی برای صادرات سود بیشتری نصیب صادرکننده می‌کند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با بیان اینکه در سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی دولت به سمت تولید اوراق مالی اسلامی رفته است، تصریح کرد: سال گذشته اسناد خزانه وجود داشت.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه اوراق مالی اسلامی آمده و این اوراق قابل خرید و فروش خواهد بود، افزود: اکنون 100 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای دولت تصویب شده که برای تهاتر بدهی‌ها نسبت به بخش خصوصی و پیمانکاران و... در نظر گرفته شده است.

پورمختار با بیان اینکه 37 هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق مالی اسلامی به دولت داده شده است، ادامه داد: برای وزارت علوم 5 هزار میلیارد تومان و یک‌هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش اجازه انتشار اوراق مالی اسلامی داده شده است.

وی با بیان اینکه عدد اوراق مالی اسلامی به مرز 160 هزار میلیارد تومان می‌رسد که بودجه جداگانه‌ای است که در بودجه هم دیده نمی‌شود، ادامه داد: بودجه کشور 367 هزار میلیارد تومان است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با بیان اینکه پشتوانه اوراق مالی اسلامی تضمین دولت است، افزود: مالیات هم به این اوراق تعلق نمی‌گیرد، پس تولیدکننده‌ها باید خود را برای چرخش مالی از طریق اوراق آماده کنند.

وی در ادامه به مالیات اشاره کرد و با بیان اینکه مالیات واقعیتی است که در صورت محاسبه درست موجب نارضایتی هیچکس نمی‌شود، ادامه داد: 185 هزار میلیارد تومان در کشور باید در سال آینده مالیات گرفته شود.

پورمختار با بیان اینکه مالیات در سال 97 نسبت به سال‌ جاری افزایش عمومی 16 درصدی داشته است، افزود: افزایش مالیات استان در سال‌ جاری 5.6 درصد است.

وی افزود: تعدادی مالیات پرداخت نمی‌کنند و اگر به طور معمول اظهار شود درآمد مالیاتی کشور به مرز 400 تا 500 هزار میلیارد خواهد رسید.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس در ادامه به حقوق‌های نجومی پرداخت و اظهار کرد: در استان همدان حقوق نجومی متعلق به مدیرعامل شرکت گاز با 30 میلیون تومان و رئیس علوم پزشکی با 26 میلیون تومان بود.

وی با بیان اینکه در کل کشور و استان همدان 96 درصد مالیات محقق شده است، افزود: در برخی مواقع دفاتر درست ارائه نمی‌شود و کارکرد‌ها برای حوزه حسابرسی درست نیست به همین دلیل بهانه به دست مامور مالیاتی می‌دهد.

پورمختار با بیان اینکه در رابطه با بودجه شامل حمایت و رونق کسب و کار هشت تبصره وجود دارد: در تبصره سه اجازه 30میلیارد دلار فاینانس را داده است.

وی با بیان اینکه مسؤولان در اطلاع‌رسانی این مسائل ضعف دارند، ادامه داد: در تبصره چهار تسهیلات ارزی از صندوق توسعه به سرمایه گذاران داده می‌شود.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به اینکه بودجه با دلار 3 هزار و 500 تومان بسته شده است، افزود: قیمت دلار بازار 5 هزار تومان پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده در شهرک‌های صنعتی محروم زمین واگذار شده و 10 درصد به صورت نقد و بقیه پول بعد از راه‌اندازی واحد به صورت اقساط گرفته شود، تصریح کرد: در مورد حمایت از تولید دولت مکلف شده در سه ماه کالا‌های دارای مصرف عمده که وارداتی و یا قاچاق هستند را شناسایی کرده و به تولیدکننده داخلی سفارش تولید بدهد.

ارسال نظرات