کارشناس مسائل خانواده ضمن اشاره به تاثیر ازدواج در تحقق ارامش و امنیت روانی فرزندان، از والدین جوانان خواست به تسهیل ازدواج فرزندانشان کمک کنند.
کد خبر: ۸۹۸۶۴۸۰
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حمید صادقیان که در جمع والدین دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشهد سخن می‌گفت: بر پیشگام شدن خانواده‌ها در ایجاد زمینه ازدواجی" بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار " برای فرزندان تاکید کرد و گفت: با توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی و دسترسی گسترده افراد به رسانه‌های ارتباطی چالش‌های متعددی از جمله بلوغ زودرس جنسی متوجه فرزندان ماست که یکی از اقدامات پیشگیرانه در این خصوص می‌تواند فراهم ساختن زمینه ازدواج برای آنان باشد.

وی از نقش موثر خانواده‌ها در سه مرحله‌ی قبل از ازدواج، هنگامه‌ی ازدواج و پس از ازدواج فرزندان نیز یاد کرد و گفت: جوانان باید پیش از اقدام به ازدواج با چرایی و فلسفه این امر آشنا شوند و مهمترین اهداف آن را که همانا «رسیدن به آرامش، حفظ دین، تکامل و بقای نسل، ارضاء غریزه جنسی، تکریم شخصیت، مسئولیت پذیری، اجتماعی شدن و...» است، بشناسند و در این آگاهی بخشی نقش والدین میتواند موثر و کمک کننده باشد.

صادقیان افزود: در مرحله دوم که زمان " همسرگزینی" است، فرزندان انتخاب خود را بر پایه یکی از پنج سبک «احساسی، مطیعانه، اخلاقی، اجتنابی و عقلانی» انجام می‌دهند که در این بین تنها انتخاب عقلانی است که علاوه بر تامین توأمان رضایت فرد و خانواده، پایداری و عدم گسست زندگی مشترک نیز تا حدود زیادی تضمین میشود.

صادقیان در ادامه، به معیار‌های انتخاب همسر اشاره کرد و گفت: هر چند موضوع ملاک‌های همسرگزینی، در فرهنگ‌های گوناگون به شکلی متفاوت مطرح می‌شود، اما بصورت کلی می‌توان فاکتور‌هایی همچون اخلاق، مذهب، شغل، تحصیلات، سن، ظاهر، هوش و قومیت را به عنوان موارد مهم و مشترک در بین همه جوامع، به عنوان معیار‌های انتخاب همسر در نظر گرفت.

وی به این نکته مهم نیز اشاره کرد که در دنیای رسانه‌ای امروز فردگرایی، لذت جویی، سنت ستیزی و... با جذابیت‌های متعدد در حال ارایه به جوانان است و چنانچه هدف این رسانه‌ها برای آنان مشخص و تبیین نشود، دنباله رو الگو‌هایی خواهند بود که قطعا بر کاهش ازدواج و افزایش میزان طلاق در جامعه تاثیر خواهد داشت.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام مجیدی مدیر ستاد ازدواج دانشجویی استان خراسان رضوی در سخنانی کوتاه به فعالیت‌های این ستاد در سال‌های اخیر اشاره و با بیان اینکه هم اکنون بیش از ده هزار زوج دانشجو از برنامه این ستاد بهره می‌گیرند افزود: در راستای خدمت رسانی هر چه بیشتر به دانشجویان مرکز همسان گزینی خشت اول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأسیس شد و امیدواریم فعالیت‌های این مرکز همسو با شعار ستاد ازدواج دانشجویی که ازدواج اگاهانه آسان و بهنگام است بتواند به تشکیل یک زندگی پایدار منجر شود.


ارسال نظرات
پر بیننده ها