شهید جهانگیر امینی و شهید ابراهیم موسوی نسب هنگام تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی توسط مأموران شهربانی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیدند و مزار این دو شهید در بهشت‌ زهرای شهرستان میناب قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۸۶۹۷۰
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از میناب جنوب، شهرستان میناب با دارا بودن ۲۵۹ هزار نفر جمعیت، بعنوان یکی از شهرهای مهم و مرکز پخش اعلامیه توسط جوانان غیور مینابی در دوران انقلاب اسلامی به شمار می رفت میناب علاوه بر تقدیم کردن شهدای زیادی در راه نظام دو شهید این شهر به شهدای نهضت و انقلاب اسلامی شهرت دارند.

شهید جهانگیر امینی مینابی و شهید ابراهیم موسوی نسب برای تهیه فرازی اززندگینامه این دو شهید انقلابی به سارغ برادر و یکی از همرزمان این دو شهید به مرکز شهر میناب رفتیم.

شهید گرانقدر جهانگیر امینی‌ مینابی، هشتم اسفند ماه سال  ۱۳۲۷، در جزیره هرمز از توابع شهرستان قشم به دنیا آمد و پدرش حسن  و مادرش رقیه نام داشت که تا دوم متوسطه در رشته تجربی درس خواند.

سال ۱۳۵۳ ازدواج کرد و صاحب دو دختر شد؛بیست ‌و چهارم مهر ۱۳۵۷، در میناب هنگام تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی توسط مأموران شهربانی بر اثر اصابت گلوله به سینه، دست و پا، شهید و پیکرش را در بهشت‌ زهرای شهرستان میناب به خاک سپردند.

حاج جواد احمدی، یکی از رزمنده های انقلاب در شهرستان میناب و همرزم شهدای انقلاب شهر میناب در گفتگویی پاظهار کرد: در آن سال های ظلمت و فقر او شرط پیروزی حق بر باطل را آگاهی مردم می دانست از این رو تصمیم به برقراری ارتباط با انقلابیون گرفت و به بندرعباس آمد و با برادران انقلابی از جمله آقای متین و … آشنا شد اما طولی نکشید که دستگیری افراد انقلابی آغاز شد.

وی بیان کرد: در سال ۵۵ با کمک امام جمعه میناب توانست در پخش نوارها و اعلامیه ها دین خود را به مردم میناب اداء کند، او که جنگ مسلحانه با رژیم دژخیمان پهلوی را آرزوی دیرینه خود می دانست.

احمدی، درستکاری و صداقت عجیب و به فکر بینوایان و محرومان بودن را یکی از شاخصه های شهید جهانگیر امینی دانست و گفت: ستم های رژیم را می دید و بسیار خشمگین می شد، معتقد بود که اولین مساله آگاهی دادن به مردم است و آرزو داشت روزی بتواند مسلحانه با رژیم پهلوی بجنگند.

شهید جهانگیر امینی دروازبان تیم آرش میناب بود

حاج جواد احمدی همرزم شهید امینی اظهار کرد: همه افرادی که در تظاهرات عیله رژیم طاغوت مشارکت داشتند، هیچ ترسی از ژاندارمری و ماموران پهلوی نداشتند.

احمدی گفت: شهید جهانگیر امینی فردی شجاع و ورزشکار بود، وی دروازبان تیم آرش میناب بود و هیچ وقت از راهپیمایی و فعالیت های خودش برای تبیین و روشنگری مردم و رسوا کردن رژیم ساواک خسته نمی شد.

وی بیان کرد: در سال پنجاه و پنج با مجیدی، امام جماعت میناب آشنا شد و به وسیله ایشان نوارها و اعلامیه ها را بین مردم پخش می نمود ولی طولی نکشید که آقای مجیدی دستگیر شد.

تظاهرات از مسجد پاکوه تا مسجد زینبیه برگزار شد

حاج جواد احمدی رزمنده انقلابی شهر میناب گفت: با یک برنامه ریزی مناسب تظاهرات بر عیله رژیم را از مسجد پاکوه به سمت مسجد زینبیه آغاز کردیم،نیروهای ژاندارمری، شهربانی و نیروهای امنیتی کوچه ها را بستند و می خواستند تظاهرات را سرکوب کنند.

احمدی ادامه داد: در شب ۲۴ مهر سال ۱۳۵۷ هنگام تظاهرات خیابانی در میدان شهدا هنگامی که ماموران روی مردم آب می پاشیدند ایشان با شهامت تمام به این کار اعتراض کرد که با عکس العمل خشونت بار مامورین شهربانی مواجه شد.

سه گلوله به سمت شهید جهانگیر امینی شلیک شد

همرزم شهید امینی افزود: با شروع تیراندازی و متفرق شدن مردم،ماموران سه گلوله به سمت شهید شلیک کردند که بلافاصله پیکر پاک شهید امینی نقش بر زمین شد.

وی اضافه کرد: ماموران سینه ، دست و پای شهید را مورد اصابت گلوله قرار دادند و نیروهای ساواک نیز که او را حامی مردم مستضعف و محروم می دانستند برای اینکه مانع برپایی تظاهرات دیگر شوند پیکر خونین وی را محاصره و بدون حضور خانواده و مردم تشییع کردند،مزار پاک این شهید در گلزار شهدای میناب واقع است.

شهید موسوی علمدار تظاهرات بعد از شهادت جهانگیر امینی بود

برادر شهید سید ابراهیم موسوی نسب در گفتگویی اظهار کرد: شهید گرانقدر موسوی نسب  در تاریخ ۱/۹/۱۳۳۹ در شهرستان میناب متولد شد، وی در آغاز کودکی تیزهوشی و هوشیاری خود را نشان داد، شهید موسوی نسب دوره ابتدایی را در دبستان فردوسی گذراند و پس از پایان دوم دبیرستان جهت ادامه تحصیل به دانشسرای بندرعباس رفت.

برادر شهید گفت: دوران تحصیلی وی در دانشسرا مصادف با اوج گیری انقلاب بود و با توجه به علاقه زیادی که به مسجد داشت در زمان شروع انقلاب شخصیت ارزنده او نیز رشد نمود و از او یک جوان انقلابی و مسلمان غیور ساخت به طوری که پخش اعلامیه های امام و کتب انقلابی و تبلیغ  و اشاعه انقلاب اکثر اوقات او را پرکرده بود.

برادر این شهید با اشاره به جریان شهادت وی تصریح کرد:یکی از شب های تظاهرات که از مسجد جامع تا زینبیه میناب برقرار بود هنگام بازگشت از مسجد زینبیه با مامورین درگیری و زد و خورد شدیدی ایجاد شد که ناگهان دستور تیر اندازی از طرف رئیس شهربانی صادر گشت و شهید ابراهیم موسوی نیم ساعت بعد ازشهادت شهید جهانگیرامینی بر اثر تیر اندازی در تاریخ بیست و چهار مهرماه۱۳۵۷مورد اثابت گلوله قرار گرفته و به درجه رفیع شهادت نائل شدند،مزار پاکش در گلزار شهدای میناب واقع است..

ارسال نظرات