معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

آزمون ورودی سمپاد استاندارد نیست/ شکی نداریم که مدارس سمپاد خوب است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: آزمون ورودی سمپاد، آزمون استانداردی نیست؛ اینکه با چند تست ریاضی و علوم دانش‌آموزان غربال کنیم و مُهر تیزهوشی بزنیم، کار درستی نیست.
کد خبر: ۸۹۸۷۰۹۵
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر در خصوص ممنوعیت برگزاری آزمون در دوره ابتدایی، اظهار داشت: روی این مسأله خیلی کار شده بود و مدت‌ها در دستور کار وزارت آموزش و پرورش بود؛ بنده مدت یک‌سال است که در وزارت آموزش و پرورش حضور دارم و وقتی به وزارتخانه آمدم، از قبل روی این موضوع بحث شده بود.

وی ادامه داد: این تصمیم، یک خرد جمعی است و حاصل تصمیم‌گیری افراد فرهیخته‌ای است که عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستند که بعد از بررسی کارشناسی، به اتفاق آرا تصویت شد.

حکیم‌زاده افزود: اگر قرار باشد که این موضوع قهرمان و هدایت کننده داشته باشد، فکر می‌کنم قهرمان آن، وزیر آموزش و پرورش است زیرا طبق اطلاعی که پیدا کردم این موضوع سال‌ها دغدغه جامعه علمی کشور و اندیشمندان و جزو مطالبات اجتماعی بوده است و با اصرار و پافشاری وزیر آموزش و پرورش، این موضوع راهبری شده است. 

وی اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش در هفته اول و دوم که حضور پیدا کرد، اعلام کرد که «من اضطراب و استرس را از مدارس پاک می‌کنم»؛ استرس و اضطراب ممکن است یک نشانه‌هایی داشته باشد و شاید در جنبه ظاهری فکر می‌کنیم برای اینکه دانش‌آموزان شاداب و بانشاط باشند، مدرسه را گل و بلبل کنیم، به در و دیوارش برسیم و به فضای فیزیکی مدرسه توجه کنیم اما وی به درستی انگشت روی علت اصلی ایجاد استرس و اضطراب دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی دست گذاشتند که یکی از آنها آزمون‌های ورودی مدارس بود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: این موضوع مربوط به مدارس استعدادهای درخشان نیست بلکه مصوبه یک بسته است شامل هرگونه آزمون که موسسات برگزار می‌کنند و ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی در دوره ابتدایی است. 

وی با بیان اینکه به نظرم طرح این موضوع که دانش‌آموزان سمپاد برنامه متنوع دارند یا ندارند، مسئله فرعی است چرا که هیچ شکی نیست که برنامه متنوع برای این دانش‌آموزان تدارک دیده شود، اظهار داشت: بحث ما این نیست. ما داریم درباره 7.5 میلیون دانش‌آموز صحبت می‌کنیم که نباید اجازه دهیم سرنوشت آنها با طرح مسائل انحرافی تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

حکیم‌زاده ادامه داد: بحث ما سر فرایندی است که این بچه‌ها را غربالگری می‌کند؛ از آنجا که می‌گویند «اولی‌ها بشتابید، دومی‌ها بشتابید» شروع می‌شود. شک نکنید از این تصمیم‌ خیلی‌ها ناراحت هستند حتما این تصمیم نقاط قوت و ضعفی دارد.

وی افزود: ما شکی نداریم که مدارس سمپاد، مدارس خوبی است و 15 هزار نفری که انتخاب می‌شوند اوقات خوبی را سپری می‌کنند اما چرا فکر نمی‌کنیم به هر 15 نفر از 16 نفر که مُهر بی‌کفایتی روی پیشانی‌شان می‌خورد؛ در حالی که دانش‌آموز عالی ما بودند. چرا پای درددل آنها نمی‌نشینیم؛ صدا ندارند؟ انسان نیستند؟

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با این تفکر موافق نیستم که برای انسان‌ها تعیین ارزش کنیم چرا که همه انسان‌ها دارای کرامت ذاتی هستند؛ به همان اندازه که رهبر معظم انقلاب روی بحث شناسایی استعدادها و هدایت‌شان تأکید داشتند که اتفاقا طرح شهاب مولود هدایت شخص ایشان است، ایشان به عدالت اجتماعی هم توجه داشتند؛ رئیس‌جمهور هم عنوان کرد که نگران طبقاتی شدن آموزش هست که عده‌ای بتوانند با پول بیشتر امکانات بخرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حذف مدارس سمپاد موجب چاق شدن مدارس غیردولتی می‌شود؟»، اظهار داشت: رئیس سازمان مدارس غیردولتی به طور شفاف توضیح داد که ممنوعیت برگزاری این آزمون‌ها در مدارس ابتدایی غیردولتی ممنوع است. آن بحثی است که کاملا پیگیری می‌شود؛ وزیر آموزش و پرورش هم عنوان کرد که ممکن است در کوتاه مدت چالش‌هایی را ایجاد کند اما قابل مقایسه با بحث تأثرات مثبت حذف آزمون نیست.

حکیم‌زاده با بیان اینکه برخی می‌گویند دانش‌آموزان محروم می‌توانستند به صورت رایگان وارد این مدارس شوند اما الان دیگر نمی‌توانند، توضیح داد: مدارس سمپاد نیز شهریه دریافت می‌کنند و رایگان نیست.

وی افزود: آزمون ورودی سمپاد، آزمون استانداردی نیست؛ اینکه با چند تست ریاضی و علوم دانش‌آموزان غربال کنیم و مُهر تیزهوشی بزنیم، کار درستی نیست؛ چه کسانی می‌توانند هزینه کنند که بچه‌هایشان در این مارتن نفسگیر بتوانند به این مدارس ورود کنند، به غیر از این است که خانواده‌های برخوردار هزینه می‌کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار