رئیس جمهور گفت: شاهد شکست آمریکا در یک سال گذشته بودیم، زیرا می خواستند در امور داخلی ما مداخله کنند اما مردم ما به آنها جواب رد داده و با ایستادگی توطئه آنها را خنثی کردند.
کد خبر: ۸۹۸۷۵۶۶
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱

 به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور در مراسم سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه خرسندم در سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی این پیروزی را تبریک میگویم و از خدا  برای روح امام و ارواح شهدا که انقلاب این سرزمین را به پیروزی رساندند طلب آمرزش کنم، گفت: امسال وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می شویم، سال آینده باید به معنای واقعی کلمه سال بلوغ این انقلاب باشد.


وی افزود: بخواهیم یا نه سال آینده چهلمین سال انقلاب است اما در واقع باید وحدت ملی را بیش از گذشته در سال آینده شاهد باشیم. دولت، نهادهای عموی و بخش خصوصی تلاش های فراوان انجام دهند و دهه فجر سال آینده دهه افتتاح هزاران طرح باشد.

روحانی با بیان اینکه در یک روز در یک استان ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و این بدان معنی است که ملت ما بیش از گذشته برای آبادانی کشور امید دارد، تصریح کرد:وقتی انقلاب ما پیروز شد که همه با هم بودیم، در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند؛ برخی خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شدند، برخی هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می توانستیم پیاده نکنیم اما امروز باید همه را دوباره به سوار شدن قطار موفقیت انقلاب دعوت کنیم.

وی با بیان اینکه ما همه یک آرمان داریم در پی تفوق فرهنگ اسلام و هویت ایرانی اسلامی  در دل جوانان عزیزمان هستیم، اظهار داشت: امروز در سرزمین‌مان نیاز به همه اصولگرایان ، اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و همه ملتی که به قانون اساسی اعتقاد دارند، داریم. هر کس به قانون اساسی اعتقاد دارد، انقلابی است.

رئیس جمهور گفت: تمام ادیان، اسلام و مسیحیت و زرتشتی که این قانون اساسی را قبول دارد انقلابی هستند و  باید به آن ها احترام بگذاریم، بزرگترین ثمره انقلاب و میراث امام قانون اساسی ماست و این معیار را همواره به عنوان معیار اساسی برای وحدت باید بدانیم.

روحانی با بیان اینکه در یک سال گذشته موفقیت و پیروزی های بسیار بزرگی را ملت ایران به دست آوردند،  گفت: اولین آن برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت بود. همه مردم پای صندوق رای آمده و نشان دادند به آینده و سرنوشت خود عشق می ورزند. ۷۳ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده و حماسه بزرگی خلق کردند؛ این انتخابات و حضور مردم به عنوان یک پیروزی بزرگ برای ملت بود.

رئیس جمهور گفت: در سالی که گذشت ما بر تروریسم پیروز شدیم. موفقیت های فراوانی را برای نابودی داعش در منطقه داشتیم. کمک ما به مردم عراق و سوریه به ثمر نشست و ملت های این منطقه از شر تروریست نجات پیدا کردند ما نگذاشتیم توطئه گران در منطقه دنبال تجزیه کشورهای دوست باشند، می خواستند عراق را دو شقه کنند اما هوشیاری ملت عراق، کمک کشورهای همسایه وحدت کشور دوست ما را تضمین کرد. می خواستند در لبنان ناآرامی طولانی به وجود آوردند. هوشیاری ملت لبنان و حمایت کشورهای دوست، توطئه صهیونیسم را خنثی کرد.

وی گفت: راه حل منطقه، سیاسی است و باید با کمک کشورهای دیگر این امنیت و ثبات را در سراسر کشور مستقر کنیم.

روحانی با بیان اینکه شاهد شکست آمریکا در یک سال گذشته بودیم، اظهار داشت: می خواستند در امور داخلی ما مداخله کنند اما مردم ما به آنها جواب رد داده و با ایستادگی توطئه آنها را خنثی کردند. می خواستند علیه ملت ایران در شورای امنیت ملت توطئه کنند اما اعضای شورا به آمریکا پاسخ منفی داد. در مسئله برجام تا کنون چندین بار برای از بین بردن این توافق تلاش کردند اما تا امروز نا موفق بودند ملت تا روزی به عهد خود پایبند است که طرف مقابل پایبند باشد اگر از پیمانی خارج شوند ضرر آن را به زودی خواهند دید.

رئیس جمهور گفت: آمریکا می خواست نسبت به فلسطین خیانت کرده و فلسطین را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کند اما به جز چند کشور همه کشورها با این توطئه مخالفت کردند، ما شاهد ثبات بیشتر منطقه، تضعیف آمریکا و صهیونیسم و شور ونشاط ملت ایران برای تعالی هستیم.

روحانی با اشاره به پیشرفت های اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی در یک سال گذشته گفت: بیش از سال های گذشته دارای رشد اقتصادی بودیم و در سال جاری بیش از متوسط جهان رشد اقتصادی خواهیم داشت. توانستیم ۳۲ میلیارد سرمایه خارجی جذب کنیم که این به معنی رشد ایران است، اینکه میلیاردها دلار سرمایه خارجی مستقیم را جذب کنیم و ۵ میلیارد یورو در قالب یک توافق جذب کردیم به معنی توانمندی ماست.

وی گفت: اینکه در میادین نفتی و کاری هر روز پیشرفت داریم به معنی توانمندی ملت است. امسال برای اولین بار در پارس جنوبی از همسایه خود قطر پیشی گرفتیم. در آغاز دولت یازدهم تولید گاز ما از پارس جنوبی ۲۸۵ میلیون متر مکعب بود، امروز در همین میدان مشترک ۵۵۳ میلیون متر مکعب تولید داریم.

وی گفت: در غرب کارون در آغاز دولت یازدهم روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت استخراج می کردیم و امروز ۳۰۵ هزار بشکه استخراج می کنیم.

وی با بیان اینکه در علم و فرهنگ و بهداشت و درمان در بهترین شرایط در منطقه هستیم و مخارج مردم را در این حوزه از ۳۸ درصد به ۶ درصد کاهش دادیم، گفت: امروز شاهد پیشرفت هایی در حوزه فولاد هستیم. ایران در حوزه تولید آهن در سطح جهان اول است. ما یک قدرت بزرگ در فولاد و پتروشیمی هستیم.

روحانی گفت: امروز ایران در عرصه اقتصادی در رده ۱۸ دنیا است، در گندم به خودکفایی رسیدم در گازوئیل به خودکفایی رسیدیم و آنرا صادر می کنیم. سال آینده در بنزین هم به خودکفایی خواهیم رسید. تولید شکر ما یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن بوده و الان به یک میلیون و۹۰۰ هزار تن رسیدیم.

رئیس جمهور افزود: به اندازه سال آینده امسال هم صادرات غیر نفتی خواهیم داشت. در زیربناهای اینترنتی جز پیشرفته ترین کشورهای منطقه هستیم. ۲۰۰ هزار شغل در سایه اینترنت و پهنای باند و موبایل های نسل سوم و چهارم ایجاد کردیم. دو هزار شرکت دانش بنیان در یک سال گذشته به تولید رسیده و ۵ کشور استان به ریل وصل شده است. ۴۶۷ کیلومتر ریل و هزار ریل به ناوگان ریلی اضافه شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

وی  با بیان اینکه حقمان را در بازار نفت پس گرفتیم و تورم را مهار کردیم، گفت: ۱۷ میلیون دانش آموز و دانشجو مشغول تحصیل داریم ، از نظر رشد انسانی جز کشورهای سرآمد هستیم.

روحانی گفت: در سی و نه سال گذشته در زمینه استقلال موفق شدیم، امروز هیچ قدرتی در سرنوشت ایران عزیز ما تاثیر گذار نیست. دیگران در برنامه ریزی کشور مداخله ندارند و با استقلال ملت ایران روی خود ایستاده است.

روحانی گفت: ملت در تمام مراحل پای صندوق بودند، در انتخابات با حاکمیت ملی و صندوق رای مسیر خود را پیموده است. از کشورمان به خوبی دفاع کردیم و در یک روز ۱۹ هزار متجاوز را در خرمشهر اسیر کردیم در یک روز توانستیم با ۱۴۰ فروند هواپیما مراکز عراق را بمباران کنیم. در عرض دو ماه ۷۳ فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کردیم. ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی و ملت ما امروز هم از مرزهای ما دفاع می کنند.

وی ادامه داد: تروریست ها در قدم های اولیه مرزی ما با نیروهای اطلاعات و سپاه مواجه شدند این به معنی توانمندی دفاعی ماست، موشک و رادار و ماهواره، ماهواره بر و همه خواسته هایمان را خودمان می سازیم روی پای خود ایستادیم و مسیر خود را ادامه می دهیم.

رئیس جمهور گفت: ما در عین پیروزی و موفقیت در زمینه هایی کاستی و تاخیر داشتیم. شاید در تصمیم گیری و بیان واقعیت تاخیر داشتیم. در زمینه بانک، مالیات و بودجه ریزی عقب ماندگی داریم که باید جبران کنیم.

روحانی با بیان اینکه ایستادگی در برابر فشارهای داخلی و خارجی برای اصلاح ساختار اقتصاد هدف دولت است ، تصریح کرد: در بودجه ۹۷ قدم هایی برداشتیم. در زمینه محیط زیست کاستی هایی داریم، شهر های کلان ما آلوده است، شدت انرژی و مصرف انرژی ما قابل قبول نیست. اما به راحتی با برنامه ریزی می توانیم ظرف چند سال یک میلیون بشکه در مصرف صرفه جویی کنیم.

وی گفت: باید خودرو های فرسوده را از رده خارج کنیم. تصمیم دولت این است که خودروهای سنگین و نیمه سنگین فرسوده را تعویض کنیم. هر کس کامیون یا اتوبوس فرسوده خود را بدهد خودرو نو با نصف قیمت می گیرد. حاضریم سالانه ۷۰ هزار خودرو فرسوده را خارج کنیم به شرط اینکه تولید داخل این توان را داشته باشد، نوسازی ناوگان حمل و نقل یکی از برنامه های دولت است.

رئیس جمهور گفت: به ملت ایران و مردم خوزستان اعلام می کنم سال گذشته ۱۲ هزار بخش شنزار را مالت پاشی کردیم و این را سال آینده هم ادامه می دهیم.

وی ادامه داد: باید با ریزگردهای داخلی برخورد کنیم و اگر آلودگی ریشه خارجی دارد باید سیاست خارجی ما  اقدام کند، مردم را در رفاه قرار می دهیم.

روحانی با بیان اینکه ما کشوری زلزله خیز هستیم گفت: در برابر زلزله نباید تسلیم شویم. باید مقاوم سازی ساختمان ها را آغاز کنیم. بافت فرسوده را نوسازی و بازافرینی کنیم.

وی گفت: در زمینه بافت فرسوده قدم های مهمی را در سال ۹۷ برخواهیم داشت. در محله هایی که بافت فرسوده دارد خانه می سازیم و با ۲۰درصد اضافه به مردم تحویل خواهیم داد. اگر خانه کسی ۸۰ متر است۱۰۰ متر خانه به او می دهیم که پولی هم نباید پرداخت کند. با سود ۶ درصد تسهیلات می دهیم. در سال ۹۶ حدود ۱۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را به آبیاری قطره ای مجهز کردیم و برای سال ۹۷ برنامه ما ۲۵۰ هزار هکتار است.

روحانی ادامه داد: مسئله ما سلامت مردم است. دیدید که یک ترانه ای که یک شب در تهران ایجاد شد چه نگرانی به وجود آورد.

وی گفت: ما در سال خشکسالی شدید هستیم که از متوسط ۵۰ سال قبل بارش هایمان کمتر بوده است، باید سامانه های نوین آبیاری را در کشور ایجاد کنیم.

رئیس جمهور گفت: ضمن برداشت محصول کافی باید مصرف آب بخش کشاورزی را کاهش دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: صدا و سیما، روزنامه ها و فضای مجازی واقعیت های ایران را به دنیا به خوبی منعکس کنند، آنجایی که آنفولانزا مرغی میاید به خاطر سلامت مردم مرغ ها را معدوم کردید بگویید ۲۵ میلیون قطعه مرغ را برای سلامت مردم نابود کردیم، نگویید تخم مرغ طلایی شده است.

وی با بیان اینکه سال آینده رسانه ها اخلاق خوش اسلامی را پیش بگیرند، گفت: سال آینده سال نشاط است در سینماها، خیابان ها، ورزشگاه‌های و خیابان ها باید نشاط باشد. باید دشمن را مایوس کنیم.

وی گفت: از اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدال گرا و همه مردم می خواهم بیایید با هم دوستی کنیم، قدر هم را بدانیم، کینه ها را رها کنیم، چند سال سخن ناروا گفتیم، ما برادریم و منافع مشترک داریم، مسائل بیهوده را فراموش کنیم.

روحانی گفت: اشتغال که خواست مردم است لذا برای سال آینده طرح های متعددی برای اشتغال داریم. هر کس سال آینده کارگری را بگیرد از دادن حق بیمه معاف خواهد شد. بیمه شخص ثالث را هم خودمان به عهده می گیریم. با این کار ۳۰۰ هزار شغل در سال آینده ایجاد خواهد شد.

روحانی گفت: تا پایان سال ۶۰۰ هزار واحد نیمه تمام را به اتمام می رسانیم این به معنای اشتغال است. دانشگاهها و مدارس موظف شدند مهارت کار را به فرزندان ما آموزش دهند.

وی افزود: برای حفظ نظام و انقلاب راهی جز مشارکت مردم نداریم اگر امروز انقلاب باقیست به خاطر انتخابات هاست، انتخابات هاست که این انقلاب را پایدار نگه داشته است. من از همه نهادهای می خواهم تا راه انتخابات را سهل کنند، اسلام گفته اگر ۴۰ نفر شهادت دهند یک نفر خوب است، کافی است میلیون ها نفر شهادت می دهند این آدم خوب است آیا این کافی نیست.

وی گفت: احراز شایسته ها را سهل کنیم و مردم را در این احرازها مشارکت دهیم. با مردم مدارا کنیم و بگذارید همه سلیقه ها در انتخابات شرکت کنند به غیر از این راهی وجود ندارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: راه این است که انتخاب مردم را سهل کنیم، انتخاب مردمی برای اصل است. قواعد سیاسی را فراموش نکنیم موقع انتخابات رقابت کنیم اما انتخابات که تمام شد، رقابت را تمام شده بدانیم. جوانان و مردم و گروه ها بدانند هرکس انتخاب شد منتخب مردم است. رئیس جمهور یا نماینده مجلس، منتخب مردم است به مردم احترام بگذاریم. رای مردم، منتخب مردم را می سازد. رقابت را کنار بگذاریم و قواعد سیاسی را مراعات کنیم.

روحانی عنوان کرد: مردم را راحت بگذاریم، در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم. حریم خصوصی مردم از آن مردم است یک بار هم شده فرمان ۸ ماده ای امام را بخوانیم و طبق آن عمل کنیم.

وی گفت: مردم ایران، ثمره انقلاب ما قانون اساسی است، قانون اساسی را پاس بداریم، از ظرفیت قانون اساسی استفاده کنیم. مشکلات زیادی در زمینه آزادی ها، روابط اجتماعی، سرمایه ها و اقتصاد داریم این بخاطر عمل نکردن به قانون اساسی است. قانون اساسی بن بست ها را برداشته است اگر جایی با هم بحث داریم به اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه کنیم که می گوید در اختلاف نظرها باید به آرا مردم مراجعه کنیم. اگر اختلافی هست صندوق آرا را بیاوریم هرچه مردم گفتند به آن عمل کنیم. یک مقدار مدارای ما زیاد شود، آستانه تحمل خود را بالا ببریم.

ارسال نظرات