سِوِند بافی؛ صنعتی هزار ساله در شرق هرمزگان

علیرغم گذشت هزاران سال از قدمت صنعت سوند بافی این هنر در هرمزگان و میان باغداران مینابی طرفداران خود را حفظ کرده است.
کد خبر: ۸۹۸۷۸۷۳
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از میناب جنوب، شهرستان میناب یکی محدود شهرهای خوش آب و هوا با درختان نخل و خرما در شرق هرمزگان است گه از قدیم الایام در ساخت انواع صنایع دستی بومی و محلی تبحر خاصی داشته به طوری که آثار باستانی و میراث های برجامانده از روزگاران کهن در این منطقه، اصالت بومی و محلی این منطقه را نشان می دهد.

شهرستان میناب در ۹۰ کیلومتری بندرعباس واقع شده و به لحاظ قدمت این شهرستان و داشتن هنرمندان فعال در عرصه صنایع دستی سوغات میناب زبانزد خاص و عام می باشد و در ایام نوروز این صنایع با استقبال خوب مهمانان نوروزی همراه بوده و بهترین سوغات و یادگاری از سفر مسافران به جنوب کشور می باشد.

این شهرستان در گذشته نه چندان دور که هنوز ردپایی از خشکسالی و فروچاله های شهر دمار از روزگاران نخل های سربه فلک کشیده در باغات میناب در نیاورده بود مردم برای تامین مایحتاج و امرار معاش خود با ساخت انواع سنایع دستی از نخل خرما از قبیل تولک، پری، حصیر، گوزن، گفه، سری جهله و …روزگار می گذراندند، که یکی از مهمترین این صنایع دستی سِوِند بافی است.

ذوق هنری وخلاقیت فکری سازنده صنایع دستی در میناب به نحوی تجلی یافته وهمین عامل وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی وکارخانه ای است.

 

سِوِند بافی، یکی از صنایع دستی قدیمی در شهرستان میناب دارای  قدمت هزار ساله بوده و یکی از صنایع دستی که برای ساختن آن از برگ و مشتقات درخت خرما  استفاده می شود.

هنر “سِوِند بافی” تنها مخصوص مردان نبوده بلکه زنان قدیمی و کهنسال مینابی نیز همراه  در کنار مردان احیاگر این صنعت بومی هستند و در ساخت سِوِند به همسرانشان کمک می کنند.

برای ساخت این صنعت کهن با وسیله ای به نام پَروِند ابتدا از درخت نخل بالا رفته و با داس شروع به بریدن برگ درختان نخل خرما می کنند، پَروِند یکی از صنایع دستی میناب است که از باقیمانده تنه محصول خرما تهیه می شود.

برگ درخت نخل که در گویش محلی به آن “پیش” گفته می شود بعد از دو روز خیساندن در آب برای ساخت سِوِند مهیا می شود، برای بافتن سِوِند سه نفر نیرو  نیاز است و برای تهیه این صنعت بومی یکساعت و اندی زمان صرف می شود.

سَرَبُش ،میدون ،پاتُک ، هشت میدون نام های سِوِند های بافته شده با قیمت های متفاوتی به فروش می رسد، این صنایع دستی علاوه بر تولید داخل به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می شود.

 


برای تهیه سوند شاخه برگ نخل را با طناب‌هایی‌که از برگ درخت خرما بافته شده به‌ هم متصل کرده و برای پوشش سقف خانه ها و حفاظت بادگیرها در فصل زمستان استفاده می شود.

شهرستان میناب قطب تولیدات صنایع دستی هرمزگان در ۹۰ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

ارسال نظرات