حضور مسافران در زمستان بهارگونه هرمزگان به اوج خود رسیده که در این بین جزیره هنگام بیشترین حجم حضورگردشگر را تجربه می کند اما فقدان زیرساخت های مناسب صنعت گردشگری این جزیره را دچار مشکل کرده است.
کد خبر: ۸۹۸۷۸۹۱
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛جزیره هنگام را می توان یکی از چهار گوش شگفت انگیز در خلیج فارس دانست که بکر بودن و زیبایی های خارق العاده آن سالانه مسافران بسیاری را از گوشه و کنار کشور به سمت خود می کشاند.

این جزیره خارق العاده که در فاصله ۴۳مایلی بندرعباس و ۲۹مایلی جزیره قشم قرار دارد مقصد گردشگران بسیاری است که خود را به بخش شیب دراز می رسانند و از آنجا بعد از طی مسافت دریایی پا بر ساحل مرجانی هنگام می گذارند.

این جزیره آهکی در میانه خلیج فارس و نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد که این ویژگی منحصر به فرد جغرافیایی باعث شده تا از درباز اهمیت بالایی در زمینه نظامی و راهبردی داشته باشد لذا می توان آثار به جامانده از حضور پرتغالی ها و انگلیس ها را در هنگام مشاهده کرد.

 

خانه‌ها و تاسیساتی نظیر انبار ذغال و تلگراف خانه انگلیس ها و قلعه پرتغالی ها از جمله مهم ترین آثار به جامانده از دوران استعمار است که این جزیره هنگام را تحت نفوذ خود قرار داده بودند.

بالغ بر ۲۵۰۰ نفر در جزیره هنگام زندگی می کنند که با حفظ آداب و سنن قدیمی خود فرهنگ و اصالت را به رخ گردشگران خارجی و داخلی می کشانند و این امر باعث تا موج بیشتری از مسافران روانه هنگام شوند.

تنها فعالیت اقتصادی اهالی هنگام را می توان ماهی گیری و صیادی به روش سنتی دانست که صید کوسه از جمله جاذبه های گردشگری و دیدنی به شمار می رود.

طبیعت بکر وساحل زلال جزیره هنگام زیستگاه گونه های مختلف آبزی و ساحلی است که دلفین ها،لاک پشت های دریایی، تنوع بالای ماهی های زینتی، صدف ها و مرجان ها همچنین آهوها و جبیرها  توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.

زیبایی ساحل نقره ای هنگام ناشی از وجود نوعی کانی و فعالیت فیتوپلاکنتون ها این جزیره را در زمره مناطق شگفت انگیز قرار داده که مشابه آن در جزیره لارک و سواحل مالدیو و کالیفرنیا در قاره آمریکا مشاهده شده است.

با وجود استقبال پرشور مسافران از هنگام و تلاش مردم برای مهمان نوازی و خروج از وضعیت نابسامان اقتصادی مهم ترین چالش این عرصه را می توان فقدان زیرساخ ت های مناسب گردشگری و تفریحی دانست از این رو مردم بومی جزیره با احداث غرفه هایی از جنس شاخه های درخت خرما و سازه های نیمه کاره از جنس سیمان و بول چندساعتی میزبان گردشگران می شوند.

با توجه با فاصله دریایی هنگام از قشم و نبود مکان مناسب اقامتی در صورت طوفانی شدن دریا با توقف تردد شناورها مسافران در جزیره ماندگار می شوند که  نبود خدمات رفاهی مشکلات بسیاری را برای گردشگران ایجاد می کند.

براساس اظهارات اخیر مدیرکل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم  موسسه بین‌المللی توسعه گردشگری حلال که متولی گردشگری حلال در کشور است زیر نظر اداره کل غذا، دارو و استاندارد، جزیره هنگام را به‌عنوان اولین منطقه گردشگری حلال کشور در نظر گرفته که بعد اقتصادی بسیار خوبی برای منطقه آزاد قشم خواهد داشت.

اوایل سال۹۴ جزیره هنگام از سوی معاون رئیس جمهور به عنوان نخستین محل احداث دهکده گردشگری حلال در نوار ساحلی جنوب کشور انتخاب و مقرر شد تا این جزیره با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی به کانون گردشگری حلال کشور و منطقه تبدیل شود.

ساخت هتل، اماکن تفریحی، فضاهای ورزشی دریایی وهوایی و ویلاهای مناسب اقامت از جمله برنامه ها و وعده های مهم گردشگری در نوار ساحل جنوبی کشور بود تا گردشگران از امکانات تفریحی و گردشگری بهره مند شود که این امر در سال های اخیر به پشتوانه بهانه همیشگی دولتی ها در کمبود اعتبار و فقدان بودجه مسکوت مانده است.

تنها نقاط قوت گردشگری هنگام را بازاچه ساحلی می توان دانست که به همت بومیان جزیره ساخته شده و انواع زیروات آلات و اجناس تزئینی دست ساز صدفی و خوراکی های بومی را عرضه می کند و قایق های کوچکی که مسارفران را با خود به جزیره می آورند تا آکواریوم طبیعی و رقص دلفین ها را نظاره کنند چنانچه اگر این بخش از جزیره حذف شود مسافران سرگردان خواهند شد.

منبع:هرمز

ارسال نظرات