بالغ بر ۵۰۰ خانوار بندرعباسی در مناطق پرخطر شهری قرار گرفته اند که با انتخاب هرمزگان به عنوان پایلوت طرح مشترک بازآفرینی محلات باید منتظر ماند تا دولت چه اقدامی در این زمینه انجام می شود.
کد خبر: ۸۹۸۷۹۱۱
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛شهرستان بندرعباس با وسعتی بیش از هفت هزار هکتار ازجمله نخستین شهرهایی است که معضل حاشیه‌نشینی را داخل محدوده شهری تجربه می کند و معادل سه هزار و ۵۰۰ هکتار و حدود نیمی از اراضی شهر بندرعباس دارای اسکان غیررسمی است که جزو محلات حاشیه‌نشین محسوب  می‌شود.

بیش از ۴۴درصد از بافت فرسوده و حاشیه نشین بندرعباس  ۳۰درصد از جمعیت شهر را در خود جای داده از این رو بالغ بر ۸۰ هزارنفر از جمعیت  ۶۷۱هزار و ۴۵۴ نفری شهرستان بندرعباس ساکن محلات حاشیه شهر هستند.

با توجه به ویژگی های جغرافیایی شهربندرعباس و قرار گرفتن بر روی چندین گسل بزرگ زلزله ۵۰۰ خانواده در مناطق پرخطر و فاقد زیرساخت های مناسب شهری قرار گرفته اند که در صورت وقوع حوادثی همچون زلزله و یا بارندگی های شدید این خانوارها را به شدت دچار مشکل می شوند.

 

فقر حاشیه نشینان موجب  گسترش زاغه نشینی وبحران های اجتماعی، رشد قارچ گونه مسکن غیرقانونی در مناطق غیر مسکونی می شود که مشکلاتی همچون ویرانی محیط زیست و آلودگی هوا، عدم ارائه امکانات و خدمات شهری، بهداشتی و درمانی به این مناطق می شود.

گسترش مشکلات اجتماعی از قبیل اعتیاد ، طلاق و مفاسد اخلاقی در مناطق حاشیه شهرها این محلات را به کانون های بحران زا و محلی برای رشد و تسریع آسیب های اجتماعی تبدیل می کند که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت شهری بندرعباس با آن دست به گریبان هستند.

حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهور کشور در مراسم سخنرانی روز۲۲ بهمن  با بیان این‌که کشور ما زلزله‌خیز است،اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی درست در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها داشته باشیم و بافت فرسوده را نوسازی کنیم.

وی گفت: در زمینه مسکن بویژه بافت فرسوده قدم‌های مهمی در سال ۹۷ برخواهیم داشت. در محله بافت فرسوده، خانه را می‌سازیم و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

رئیس جمهور افزود: برای خانه‌اولی‌ها خانه می‌سازیم با سود بانکی ۶ درصد که در تاریخ در سال‌ها و دهه‌های گذشته نظیر آن را نمی‌یابید.

از سوی دیگر چندی پیش معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت اجرای طرح اقدام مشترک بازآفرینی محلات خبر داد و اظهار کرد: با توجه به وسعت و جمعیت ساکن در محلات هدف هرمزگان، این استان به عنوان پایلوت اجرای طرح اقدام مشترک بازآفرینی محلات انتخاب شد و اقداماتی که در این استان اجرایی خواهد شد، به عنوان الگو در کشور مد نظر قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هزار و ۳۴۴ محله در ۵۴۳ شهر کشور مورد مطالعات طرح بازآفرینی شهری قرار گرفتند و هشت شهر در هرمزگان نیز جزء جامعه هدف ما بوده‌اند لذا این اقدام موجب تسریع در بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده در هرمزگان می‌شود.

غلامحسین شیری، مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان نیز با اشاره به وسعت محله های فرسوده و غیرقابل سکونت بیان داشت: هم اکنون نزدیک به ۳۶۶هزارنفر ازجمعیت شش شهر این استان در بافت های فرسوده ، سکونت گاه های غیر رسمی و محدوده های تاریخی ساکن هستند.

شیری از بندرعباس، میناب، رودان، حاجی آباد، بندرلنگه، بندرکنگ، بندرخمیر و قشم به ترتیب بعنوان شهرستانهایی نام برده که دارای بیشترین سکونت گاه های غیر رسمی و بافت های فرسوده هستند.

با توجه به تاکید رئیس جمهور بر بازسازی بافت فرسود و ابلاغ اجرای طرح بازآفرینی محلات در بندرعباس باید منتظر ماند که دولت تدبیر در این زمینه چگونه اقدام می کند و مشکلات هزاران خانوار حاشیه نشین بندرعباس رفع می شود و یا اینکه به واسطه سیاسی کاری و رانت خواری، بازپیرایی بافت فرسوده مانند پروژه مسکن مهر فرصتی برای عده ای سود جو می شود که دندان طمع خود را برتن رنجور مردم ضعیف و قشر نیازمند جامعه فرو می کنند.

منبع:هرمز

ارسال نظرات